Film

A párizsi vonat

  • - kg -
  • 2018. április 22.

Film

Clint Eastwoodról régóta sejthető, hogy ha a telefonkönyvet filmesítené meg, minden név mögött az embert kutatva, abból is épkézláb film születne, talán kettő is: az A–M és az N–Z című drámákat úgy ünnepelnénk, mint a legjobb telefonkönyv-alapú filmeket. Hogy miért vagyunk ebben olyan biztosak? Hát, azért, mert A párizsi vonat valójában már ennek a kísérletnek az előjátéka. Eastwoodnak mindössze néhány percnyi tömény dráma állt a rendelkezésére – 2015-ben három amerikai fiatalember hősiesen ártalmatlanná tett egy felfegyverzett terroristát az Amszterdamból Párizsba tartó Thalys expresszvonaton –, s ehhez a néhány perchez kellett még vagy kilencvenet hozzátenni, hogy kijöjjön a rendes mozifilmhossz. A megoldás: mutassuk meg a három teljesen átlagos huszonéves barát teljesen átlagos gyermekkorát, kihágásaikat a katolikus suliban, műanyag stukkeres bandázásaikat az erdőszélen, helykeresésüket az életben és a hadseregben, vagyis azokat a filmsze­rűtlen hétköznapokat, amelyek megelőzték az életmentő hőstettet. És Eastwood van annyira vagány, hogy semmit sem szépít e sok átlagos nap unalmán. Igen, ez maga a telefonkönyvmozi, még nem egészen kiforrott formájában. Az akciót leszámítva tort ül a drámaiatlan dráma, a hiteles unalom, amit csak tetéz a rendező döntése, hogy nem színészekkel, hanem a három hétköznapi hőssel játszatja el önmagát. Igazi, eastwoodosan rokonszenves döntés ez, amely inkább szól a hősök, mint a nézők iránti tiszteletnek. A francia elnöktől a fiúk Becsületrendet, az amerikai cowboytól egy mozifilmet kaptak.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.