Film

A párizsi vonat

  • - kg -
  • 2018. április 22.

Film

Clint Eastwoodról régóta sejthető, hogy ha a telefonkönyvet filmesítené meg, minden név mögött az embert kutatva, abból is épkézláb film születne, talán kettő is: az A–M és az N–Z című drámákat úgy ünnepelnénk, mint a legjobb telefonkönyv-alapú filmeket. Hogy miért vagyunk ebben olyan biztosak? Hát, azért, mert A párizsi vonat valójában már ennek a kísérletnek az előjátéka. Eastwoodnak mindössze néhány percnyi tömény dráma állt a rendelkezésére – 2015-ben három amerikai fiatalember hősiesen ártalmatlanná tett egy felfegyverzett terroristát az Amszterdamból Párizsba tartó Thalys expresszvonaton –, s ehhez a néhány perchez kellett még vagy kilencvenet hozzátenni, hogy kijöjjön a rendes mozifilmhossz. A megoldás: mutassuk meg a három teljesen átlagos huszonéves barát teljesen átlagos gyermekkorát, kihágásaikat a katolikus suliban, műanyag stukkeres bandázásaikat az erdőszélen, helykeresésüket az életben és a hadseregben, vagyis azokat a filmsze­rűtlen hétköznapokat, amelyek megelőzték az életmentő hőstettet. És Eastwood van annyira vagány, hogy semmit sem szépít e sok átlagos nap unalmán. Igen, ez maga a telefonkönyvmozi, még nem egészen kiforrott formájában. Az akciót leszámítva tort ül a drámaiatlan dráma, a hiteles unalom, amit csak tetéz a rendező döntése, hogy nem színészekkel, hanem a három hétköznapi hőssel játszatja el önmagát. Igazi, eastwoodosan rokonszenves döntés ez, amely inkább szól a hősök, mint a nézők iránti tiszteletnek. A francia elnöktől a fiúk Becsületrendet, az amerikai cowboytól egy mozifilmet kaptak.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.