Film

A párizsi vonat

  • - kg -
  • 2018. április 22.

Film

Clint Eastwoodról régóta sejthető, hogy ha a telefonkönyvet filmesítené meg, minden név mögött az embert kutatva, abból is épkézláb film születne, talán kettő is: az A–M és az N–Z című drámákat úgy ünnepelnénk, mint a legjobb telefonkönyv-alapú filmeket. Hogy miért vagyunk ebben olyan biztosak? Hát, azért, mert A párizsi vonat valójában már ennek a kísérletnek az előjátéka. Eastwoodnak mindössze néhány percnyi tömény dráma állt a rendelkezésére – 2015-ben három amerikai fiatalember hősiesen ártalmatlanná tett egy felfegyverzett terroristát az Amszterdamból Párizsba tartó Thalys expresszvonaton –, s ehhez a néhány perchez kellett még vagy kilencvenet hozzátenni, hogy kijöjjön a rendes mozifilmhossz. A megoldás: mutassuk meg a három teljesen átlagos huszonéves barát teljesen átlagos gyermekkorát, kihágásaikat a katolikus suliban, műanyag stukkeres bandázásaikat az erdőszélen, helykeresésüket az életben és a hadseregben, vagyis azokat a filmsze­rűtlen hétköznapokat, amelyek megelőzték az életmentő hőstettet. És Eastwood van annyira vagány, hogy semmit sem szépít e sok átlagos nap unalmán. Igen, ez maga a telefonkönyvmozi, még nem egészen kiforrott formájában. Az akciót leszámítva tort ül a drámaiatlan dráma, a hiteles unalom, amit csak tetéz a rendező döntése, hogy nem színészekkel, hanem a három hétköznapi hőssel játszatja el önmagát. Igazi, eastwoodosan rokonszenves döntés ez, amely inkább szól a hősök, mint a nézők iránti tiszteletnek. A francia elnöktől a fiúk Becsületrendet, az amerikai cowboytól egy mozifilmet kaptak.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.