„Egy szőke, kék szemű nőt kerestem” - Fatih Akin filmrendező

Film

Új filmje, A sötétben nagy nemzetközi karriert futott be, még egy Golden Globe-ot is nyert. A török származású német rendezővel telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: A filmet a Nationalsozialistischer Untergrund (NSU) nevű német szélsőjobboldali terroristacsoport merényletei ihlették; 2000 és 2007 között 9 bevándorlóval és egy rendőrrel végeztek. Az ön bátyja ismerte az egyik áldozatot, a Hamburg Altona negyedében meggyilkolt zöldségest, Süleyman Taşköprüt.

Fatih Akin: Nem voltak közeli kapcsolatban, úgy ismerték egymást, ahogy az ugyanazon környéken élők szokták. Ez nem egy nagy környék. A bátyám az egész NSU-jelenségből azt a következtetést vonta le, hogy Németországban állami szinten is van tere a rasszizmusnak, a német állam kijátszható a szélsőjobboldali mozgalmak által.

MN: Ezt hogy érti?

FA: A demokrácia törékeny intézmény.A szélsőjobboldaliak pontosan tudják, hogy meddig mehetnek el a törvényes keretek között, hol húzódnak a határok. A demokráciának nem erőssége, hogy visszacsapjon, hogy börtönbe küldje ezeket az alakokat. Ha nem lépsz fel ellenük, akkor indirekt módon, de a szélsőségeseket támogatod.

MN: A merénylőknek állítólag volt egy listája, ezen akár ön is rajta lehetett. Épp ebben az időszakban futott be a Fallal szemben című filmjével.

FA: Nem újdonság, gyerekkorom óta együtt élek a gondolattal, 8-10 évesen hallottam először törököket gyilkoló neonácikról. Németország az otthonom, mindig is az volt; tudni, hogy vannak olyan honfitársaim, akik meg akarnak ölni, csak mert fekete a hajam és sötétbarna a szemem – egy gyereknek ez elég nagy trauma.

MN: Érte fizikai erőszak is?

FA: Igen, kamaszként. Volt, hogy megvertek. Futballhuligánok szálltak arra a metróra, amin én is utaztam. 15 éves lehettem.

false

MN: Egy interjúban említette, hogy rendezőként olyan kiszámíthatatlan szeretne lenni, mint amilyen a küzdősportokban Bruce Lee volt. Ezekbe a távoli hősökbe gyerekként tudott kapaszkodni?

FA: Nem voltak gyerekkori hőseim. Bruce Lee története is a rasszizmusról szól. Arról a rasszizmusról, amivel a hatvanas-hetvenes évek Hollywoodjában találkozott. Hongkongig kellett mennie, hogy sztár lehessen. Egy távol-keleti származású fickó sosem játszhatta volna el például a Kung Fu című amerikai tévésorozat főszerepét.

MN: A német neonácik gyilkosságait kezdetben Kebab-gyilkosságokként emlegették, abból kiindulva, hogy a háttérben biztosan a török maffia belső leszámolása áll. Kebab-gyilkosság – elég rasszista hangzása van.

FA: Kebab-gyilkosságok – mégis mi a fenét akar ez jelenteni? Aligha az áldozatok iránti tiszteletet. Ha nem török németeket gyilkolnak meg, biztos, hogy nem Kraut-gyilkosságnak vagy valami hasonlónak keresztelik az esetet. Ezzel degradálták az áldozatokat, másodosztályú embereknek nyilvánították őket. És a liberális sajtó is átvette.

MN: Az elkövetők után nyomozó rendőrséget is áthatották az előítéletek?

FA: Voltak, akik már a nyomozás korai szakaszában azt tanácsolták a rendőrségnek, hogy vizsgálniuk kéne a szélsőjobboldali szálakat is, de a rendőrség erre nem volt haj­landó. Hogy azért-e, mert nem akarták bolygatni a szélsőjobbot vagy egyszerűen lusták voltak, vagy a kellő erőforrás hiányzott, azt nem tudom megmondani. Ám így nem is zárhatom ki, hogy volt benne szerepe az előítéleteknek.

MN: Az egyik legnagyobb költségvetésű filmje a 2014-es The Cut volt, amellyel az Oszmán Birodalomban elkövetett örmény népirtásnak állított emléket. Hogyan fogadták a filmjét Törökországban, ahol hivatalosan hallani sem akarnak a népirtásról?

FA: Azt hiszem, ma már nehezebb lenne egy ilyen filmet bemutatni. Persze már 2014-ben is rossz irányba haladtak a dolgok, de még mindig elég liberális volt a légkör ahhoz, hogy be lehessen mutatni.

MN: Egy évvel korábban több filmes kollégájával egyetemben egy nyílt levélben sürgette Angela Merkelt, hogy lépjen fel a Gezi parki tüntetéseken alkalmazott rendőri erőszak ellen. Kaptak választ Merkeltől?

FA: Hát, válaszlevelet nem kaptunk.

MN: Csalódott volt?

FA: Nem, dehogy. A politika frusztráló biznisz. Ha elkezdesz hinni benne, csalódás lesz a vége. Talán annyit azért mondtak, hogy hát igen, be kéne szüntetni a rendőri erőszakot. De tudja, milyenek a politikusi játszmák…

MN: 2013-ban aláírta a levelet, 2014-ben bemutatták a The Cutot. Szívesen látják még Törökországban?

FA: Nyilván a kormánypártiak nem, de a többség nem kormánypárti. A másik oldal, a fiatalok azt hiszem, szívesen látnak.

MN: Paul Auster azzal tiltakozott Erdoğan rezsimje ellen, amiért írókat, újságírókat börtönöznek be, hogy nem teszi be a lábát Törökországba.

FA: Nem értek egyet, hiszen vannak liberálisan gondolkodó törökök is, ők vannak többségben, nem szabad most magukra hagyni őket csak azért, mert a hatalmon lévő kormány hisztérikusan veri az asztalt.

MN: A Fejjel a falnak című filmjével futott be. Németországban mekkora volt a sikere?

FA: Németország a fő piacom, itt a legnagyobb a közönségem, a Fejjel a falnak szép sikert aratott. Egy német filmhez képest mindenképpen. A hollywoodi blockbustereknek nem ért a nyomába, de hát én nem is olyan filmeket készítek. Művészfilmeket csinálok kommersz beütéssel. Közönségbarát art-house – ez az én műfajom.

MN: A közönség, gondolom, értékelte, hogy a Sötétben főszerepét Diane Krugerre bízta.

FA: Olyasvalakit akartam, aki glamúrt tud csempészni ebbe a nagyon is realisztikus filmbe. Száz percen át egyetlen arcot nézel, mint egy Bresson-filmben. Egy szőke, kék szemű nőt kerestem, pont, mint Diane. Akivel nem telik be az ember másfél órán át sem.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.