„Egy szőke, kék szemű nőt kerestem” - Fatih Akin filmrendező

Film

Új filmje, A sötétben nagy nemzetközi karriert futott be, még egy Golden Globe-ot is nyert. A török származású német rendezővel telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: A filmet a Nationalsozialistischer Untergrund (NSU) nevű német szélsőjobboldali terroristacsoport merényletei ihlették; 2000 és 2007 között 9 bevándorlóval és egy rendőrrel végeztek. Az ön bátyja ismerte az egyik áldozatot, a Hamburg Altona negyedében meggyilkolt zöldségest, Süleyman Taşköprüt.

Fatih Akin: Nem voltak közeli kapcsolatban, úgy ismerték egymást, ahogy az ugyanazon környéken élők szokták. Ez nem egy nagy környék. A bátyám az egész NSU-jelenségből azt a következtetést vonta le, hogy Németországban állami szinten is van tere a rasszizmusnak, a német állam kijátszható a szélsőjobboldali mozgalmak által.

MN: Ezt hogy érti?

FA: A demokrácia törékeny intézmény.A szélsőjobboldaliak pontosan tudják, hogy meddig mehetnek el a törvényes keretek között, hol húzódnak a határok. A demokráciának nem erőssége, hogy visszacsapjon, hogy börtönbe küldje ezeket az alakokat. Ha nem lépsz fel ellenük, akkor indirekt módon, de a szélsőségeseket támogatod.

MN: A merénylőknek állítólag volt egy listája, ezen akár ön is rajta lehetett. Épp ebben az időszakban futott be a Fallal szemben című filmjével.

FA: Nem újdonság, gyerekkorom óta együtt élek a gondolattal, 8-10 évesen hallottam először törököket gyilkoló neonácikról. Németország az otthonom, mindig is az volt; tudni, hogy vannak olyan honfitársaim, akik meg akarnak ölni, csak mert fekete a hajam és sötétbarna a szemem – egy gyereknek ez elég nagy trauma.

MN: Érte fizikai erőszak is?

FA: Igen, kamaszként. Volt, hogy megvertek. Futballhuligánok szálltak arra a metróra, amin én is utaztam. 15 éves lehettem.

false

MN: Egy interjúban említette, hogy rendezőként olyan kiszámíthatatlan szeretne lenni, mint amilyen a küzdősportokban Bruce Lee volt. Ezekbe a távoli hősökbe gyerekként tudott kapaszkodni?

FA: Nem voltak gyerekkori hőseim. Bruce Lee története is a rasszizmusról szól. Arról a rasszizmusról, amivel a hatvanas-hetvenes évek Hollywoodjában találkozott. Hongkongig kellett mennie, hogy sztár lehessen. Egy távol-keleti származású fickó sosem játszhatta volna el például a Kung Fu című amerikai tévésorozat főszerepét.

MN: A német neonácik gyilkosságait kezdetben Kebab-gyilkosságokként emlegették, abból kiindulva, hogy a háttérben biztosan a török maffia belső leszámolása áll. Kebab-gyilkosság – elég rasszista hangzása van.

FA: Kebab-gyilkosságok – mégis mi a fenét akar ez jelenteni? Aligha az áldozatok iránti tiszteletet. Ha nem török németeket gyilkolnak meg, biztos, hogy nem Kraut-gyilkosságnak vagy valami hasonlónak keresztelik az esetet. Ezzel degradálták az áldozatokat, másodosztályú embereknek nyilvánították őket. És a liberális sajtó is átvette.

MN: Az elkövetők után nyomozó rendőrséget is áthatották az előítéletek?

FA: Voltak, akik már a nyomozás korai szakaszában azt tanácsolták a rendőrségnek, hogy vizsgálniuk kéne a szélsőjobboldali szálakat is, de a rendőrség erre nem volt haj­landó. Hogy azért-e, mert nem akarták bolygatni a szélsőjobbot vagy egyszerűen lusták voltak, vagy a kellő erőforrás hiányzott, azt nem tudom megmondani. Ám így nem is zárhatom ki, hogy volt benne szerepe az előítéleteknek.

MN: Az egyik legnagyobb költségvetésű filmje a 2014-es The Cut volt, amellyel az Oszmán Birodalomban elkövetett örmény népirtásnak állított emléket. Hogyan fogadták a filmjét Törökországban, ahol hivatalosan hallani sem akarnak a népirtásról?

FA: Azt hiszem, ma már nehezebb lenne egy ilyen filmet bemutatni. Persze már 2014-ben is rossz irányba haladtak a dolgok, de még mindig elég liberális volt a légkör ahhoz, hogy be lehessen mutatni.

MN: Egy évvel korábban több filmes kollégájával egyetemben egy nyílt levélben sürgette Angela Merkelt, hogy lépjen fel a Gezi parki tüntetéseken alkalmazott rendőri erőszak ellen. Kaptak választ Merkeltől?

FA: Hát, válaszlevelet nem kaptunk.

MN: Csalódott volt?

FA: Nem, dehogy. A politika frusztráló biznisz. Ha elkezdesz hinni benne, csalódás lesz a vége. Talán annyit azért mondtak, hogy hát igen, be kéne szüntetni a rendőri erőszakot. De tudja, milyenek a politikusi játszmák…

MN: 2013-ban aláírta a levelet, 2014-ben bemutatták a The Cutot. Szívesen látják még Törökországban?

FA: Nyilván a kormánypártiak nem, de a többség nem kormánypárti. A másik oldal, a fiatalok azt hiszem, szívesen látnak.

MN: Paul Auster azzal tiltakozott Erdoğan rezsimje ellen, amiért írókat, újságírókat börtönöznek be, hogy nem teszi be a lábát Törökországba.

FA: Nem értek egyet, hiszen vannak liberálisan gondolkodó törökök is, ők vannak többségben, nem szabad most magukra hagyni őket csak azért, mert a hatalmon lévő kormány hisztérikusan veri az asztalt.

MN: A Fejjel a falnak című filmjével futott be. Németországban mekkora volt a sikere?

FA: Németország a fő piacom, itt a legnagyobb a közönségem, a Fejjel a falnak szép sikert aratott. Egy német filmhez képest mindenképpen. A hollywoodi blockbustereknek nem ért a nyomába, de hát én nem is olyan filmeket készítek. Művészfilmeket csinálok kommersz beütéssel. Közönségbarát art-house – ez az én műfajom.

MN: A közönség, gondolom, értékelte, hogy a Sötétben főszerepét Diane Krugerre bízta.

FA: Olyasvalakit akartam, aki glamúrt tud csempészni ebbe a nagyon is realisztikus filmbe. Száz percen át egyetlen arcot nézel, mint egy Bresson-filmben. Egy szőke, kék szemű nőt kerestem, pont, mint Diane. Akivel nem telik be az ember másfél órán át sem.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."