Animációs film

A szörny mentőakció

Film

A kortárs animációs mesefilmek nemcsak formailag, dramaturgiailag és hivatkozási pontjaik megválogatásában léptek igen magas szintre, hanem olyan, eddig érintetlen területekre is betették a lábukat, mint az önreflexivitás vagy a hagyományosan nem cukinak tartott lények/embertípusok beemelése a pozitív, gyerekbarát hősök közé.

Cuki szörnyek (Szörny Rt.), cuki vámpírok (Hotel Transylvania) és cuki gonoszok (Gru) után most itt vannak a cuki földönkívüliek. A film egy laza csavarral megcseréli az inváziós sci-fik szereposztását: a Földre békés szándékkal érkező bájos kis idegenek válnak a gonosz, kapzsi és titkolózó amerikai hadsereg áldozatává. A szörny mentőakció rengeteg elmés utalást tartalmaz a hidegháború paranoid sci-fijeire, melyekben az agresszív, bolygónkat leigázni szándékozó űrlények nettó behelyettesíthetők voltak a komcsikkal. Ám most nem egy veszélyes, erőszakos kultúra hordozói az idegenek, hanem a fejlett technológia, a sokszínű kultúra képviselői, akiknek tudását a kormány saját céljaira használja (fantáziadús szekvenciák leplezik le a titkot, miszerint a Facebookot, az okostelefont, a Google keresőjét valójában űrlények fejlesztették ki, illetve láthatjuk magunkat űrlényszemszögből, hanyatló, primitív fajként). A film hemzseg a filmtörténeti utalásoktól, és kacsint párat a titokzatos 51-es körzetet övező mizériára is. Mindez dicséretes, ám kevéssé befogadható gyerekeknek, nekik arcpirítóan infantilis poénokat pakoltak tömegesen a történetbe. Filmünk így súlytalan és inkoherens.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.