Film

A tengernél

  • - kg -
  • 2015. december 19.

Film

Ó, drágám, hát te miért vagy már megint oly szomorú? És te, drágám? Én, drágám, azért, mert te is, drágám. De mit tegyünk akkor, drágám? Süttessük szép testünket a parton? Vagdossunk whiskey-s poharakat egymás fejéhez? Olvassunk divatlapot unottan? Igyuk le magunkat már nyitáskor a parti bárban? Együnk nyugtatót ebédre? Lessük meg a szomszédokat a falba vájt lyukon keresztül? Imádkozzunk fehérre meszelt falú templomban? Írjunk regényt a fájdalmunkról? Bámuljuk naphosszat az égszínkék tengert? Vagy hallgassunk életbölcsességeket galambősz francia bácsiktól? Igen, drágám. Jól van, drágám… Most, hogy már hivatalosan is A tengernél az év legrosszabb hollywoodi filmje, semmit sem veszítünk, ha kicsit élvezzük is, ahogy Angelina Jolie és Brad Pitt egy 10 millió dolláros önképzőköri színielőadásban szenvednek a dél-francia tengerparton (valójában Máltán). A nyomaték kedvéért mindent kétszer mondanak el, mindent kétszer mondanak el, de az olyan veretes sorok (írta: Angelina Jolie), mint az „ó, de fáj, Roland, ó, de fáj, Vanessa” meg is követelik az ismétlést. Tarantino sem idézhette volna fel érzékibben a hetvenes évek európai szoftművészfilmjeinek – szenvedjünk, de azért mutassunk cicit is – összes modorosságát, és a Muppet Show tagjai sem játszhatták volna el nagyobb átéléssel, amit Jolie és Pitt két óra alatt összeszenvednek a napon. Bruno Ganz egyéb elfoglaltságai miatt Niels Arestrup az a nagy európai színész, aki szentesíti a látottakat – közülük is messze Pitt villanyborotvája a legnagyobb talány. Vajh’ melyik bolhapiacon találhatták?

A UIP–Duna Film filmje

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.