Bizarr zsánerprojektjében bűntársa a felesége (és a testvérek filmjeinek vágója), Tricia Cooke, aki leszbikusként saját maga nyilvánvaló gyönyörűségére is rendezi ezeket a szertelen, butuska darabokat. Közös munkáikban a fivérek ötvözték az erőszakot és a humort, pitiáner és prózai figuráik pedig mintha valami könyörtelen, de nem teljesen humor nélkül való kozmikus erő játékszerei lettek volna. Úgy látszik, különválva Joelnél maradtak a komolyság és a vizuális gyönyör kártyái (a chiaroscuróban megfestett Macbeth nélkülöz minden könnyedséget és esetlegességet), míg Ethan kiélheti a pajkos humor és a szinte már szadisztikusan játékos erőszak iránti vonzódását. A korábbi filmjeikre jellemző stílusgyakorlatot sem adja fel; a Szökevény csajok (2023) exploitationnel keresztezett road movie, míg a Szivi ne! (2025) noir-komédia. A két film közös pontja a leszbikus szívtiprót alakító Margaret Qualley és a forgatókönyvből szinte teljességgel hiányzó értelem.
Ami ebben az esetben nem egyértelműen rosszalló állítás. A két film színes figurái rendkívüli helyzetekbe (erőszakos és/vagy szexuális), összeesküvésekbe, balesetekbe és viszályokba keverednek mindenféle tét és mélyebb jelentés nélkül; az ifjabb Coen (és Cooke) rutinjának köszönhetően a nézők pedig csak önfeledten sodródnak az eseményekkel. A Szökevény csajokban két philadelphiai leszbikus barát indul útnak Florida felé, hogy meglátogassák egyikük nagynénjét. Jamie (Qualley) csibészes mosolyú nőcsábász – akit a film elején éppen kirúg aktuális rendőr barátnője – míg Marian (Geraldine Viswanathan) neurotikus és gátlásos jókislány, aki leginkább Henry James regényeinek társaságában érzi jól magát. Jamie az utat szegélyező leszbikus bárok és Marian szunnyadó libidójának ébresztgetése közepette hamar szem elől téveszti a rokonlátogatás eredeti célját. Kettejük ellentétes jelleme és a szexi pikareszk önmagában is szórakoztató másfél órát kínálna, de mindennek tetejébe a lányok egy adminisztratív hiba folytán egy gengszter (Colman Domingo) titokzatos szajréjával indulnak útnak egy bérelt kocsiban. A rejtélyes táska (kivételesen értékes és jelentőségteljes) dildókat rejt – a többi közt egy befolyásos konzervatív politikus (Matt Damon) férfiasságáról mintázott darabot – a múzsa pedig mindenáron visszaszerezné az inkriminált kisplasztikát, mielőtt az romba döntené a karrierjét. A célszerszám persze nem marad kihasználatlanul, az illusztris farkak körül bonyolódó összeesküvés pedig egyre mélyül, de az édesen tét nélküli film valódi tétje mégis az, hogy Jamie és Marian mikor lesznek végre egymáséi.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!


