A befogadás kultúrája - Frankofón Fesztivál a Művészetek Palotájában

  • - kyt -
  • 2007. május 10.

Film

Hogy mi az a frankofón zene? Kézenfekvő volna azt mondani, hogy francia, franciául énekelt zene. A frankofónia fogalma azonban kiszélesedett, nem is csupán kulturális tartalmat hordoz. A frankofón országok szervezetében az egykori francia gyarmatok mellett ott találjuk például Görögországot, Romániát, Grúziát, de még Moldáviát is, olyan országokat, amelyek saját kulturális hagyományaik között büszkén tartják számon a francia kapcsolatot. Megfigyelőként pedig jelen van az egész Kelet-Közép-Európa, beleértve Magyarországot is, holott hát enyhén szólva is.

Hogy mi az a frankofón zene? Kézenfekvő volna azt mondani, hogy francia, franciául énekelt zene. A frankofónia fogalma azonban kiszélesedett, nem is csupán kulturális tartalmat hordoz. A frankofón országok szervezetében az egykori francia gyarmatok mellett ott találjuk például Görögországot, Romániát, Grúziát, de még Moldáviát is, olyan országokat, amelyek saját kulturális hagyományaik között büszkén tartják számon a francia kapcsolatot. Megfigyelőként pedig jelen van az egész Kelet-Közép-Európa, beleértve Magyarországot is, holott hát enyhén szólva is.

De nem is a nyelvet beszélők arányszáma a lényeges, inkább az identitás-közösség, ennek a lényege pedig ha valamiben, egyfajta kulturális sajátszerűségben fogalmazható meg, ami a vérfranciák számára szembeszegülést jelent az angolszász hegemóniával, másoknak egyszerűen csak a különbözés meg a sokféleség örömét. A mostani világzenei koncertsorozat programja mindenesetre egyértelműen ezt az utóbbi üzenetet hordozza. Már csak azért is, mert az utóbbi két évtized francia zenei élete éppen hogy a külső hatások befogadása következtében vált színessé, izgalmassá, külföldön is keresetté.

Franciaországban a világzene ma egyfajta lázadó idealizmushoz, balos radikalizmushoz áll közel. A szerény hétköznapi hedonizmus, az önmegvalósítás, a kisközösségek értékei mentén fogalmazódnak meg a dalszövegek, de még az életformaminták is, szemben állva mindazzal, ami felülről jön, ami uniformizál, amibe nincs beleszólás, ami kényszerű. Mindebből persze mi csak a felfokozott hangulatot, a néha el-elmélázó derűt érezzük majd a Művészetek Palotájában.

*

A Magyarországon már többször is megfordult Les Hurlements d'Léo (május 17.) évszázados kocsmazenei alapokra építi a maga keverék stílusát, szinte a Renoir-képek kertvendéglői hangulatát idézi föl egy-egy daluk. Ez aztán a legharsányabb, vad és már messze nem "franciás", nyers lendületbe csap át tapasztalataink és várakozásaink szerint. A bordeaux-i zenekar előtt, ugyanazon az estén lép fel a közel 80 éves Maurice El Médioni. Az algériai (oráni) zsidó zenészcsaládban született zongorista kiskamaszként érte meg a világháborút és az amerikai katonák felbukkanását Észak-Afrika egyik legeurópaibb városában. A családi háttér dacára autodidakta volt, és bárzongorista őstehetségként magába szívott minden zenei stílust, amihez csak hozzáfért. A háború után Párizsban nappal szabóként dolgozott, esténként zenélt, aztán egyre jobban kihátrált a muzsikuslétből, ahová később régi ismerősei csábították vissza. Közben tovább költözött Marseille-be, és igazából a nyugdíjas évek hozták meg számára az elismerést: 1997-ben jelentette meg első lemezét, a Café Orant, ami aztán nemzetközi siker lett. A második felvétele kétéves, ezen kubai zenészek kísérik énekét és zongorajátékát. Andalúz ízekkel ötvözött, franciás hangulatú észak-afrikai zenét hallunk majd tőle.

A frankofón Fekete-Afrikát a guineai Ba Cissoko (május 25.) képviseli a fesztiválon - számos nagy hírű nyugat-afrikai zenésztársához hasonlóan régi énekmondó grió család sarja. Stílusa annyiban különbözik a többiekétől - bár ez sem unikum -, hogy négytagú együttesével bátran kihasználja az elektronika kínálta lehetőségeket, ami a szokottnál keményebb hangzásvilágot körít a jellegzetes húros hangszer, a kora határtalan dallamhabzása köré, és ezt a másik korás a torzítottan zengő végletekig fokozza. Hogy a dalok között lesz-e francia nyelvű, azt meg nem mondom, a frankofónia Ba Cissoko esetében leginkább azt fedi, hogy az együttes tagjai egy idő óta Marseille-ben élnek.

A Lo'Jo (május 26.) születésekor a világzene kifejezés még nem is létezett. Az együttes négy éve már fellépett a Szigeten. Vezetőjük, Denis Péan akkor az érzelmek, a képzelet szerepét hangsúlyozta zenéjük meghatározó elemeként. A Lo'Jo lényegében minden stíluselemet magába fogad, a legváltozatosabb népzenei hagyományoktól a friss elektronikus megoldásokig. Hol franciául, hol spanyolul, vagy éppen a nyugat-afrikai nomád tuaregek nyelvén énekelnek, két énekesnőjük pedig egy kitalált, nyers halandzsanyelvet használ. Különös, egyszer lebegően misztikus, máskor erőteljes, de valahogy mindig emelkedett, nagyon kiművelt, lélekbe markoló zenét játszanak.

A zárókoncert különleges keverékkel szolgál. Az Erik Marchand Quartet (június 2.) a breton és a kelet-európai roma zene házasításával hozott létre egy olyan, új műnemet, amit akár tradicionálisnak is hihetnénk, ha nem ismernénk a gyökereit. Mivel élő francia népzenei hagyományok nincsenek - a franciaság mint olyan maga is viszonylag kései kreáció, a központosító politika szülötte -, a különféle kulturális gyökerek az egyes régiókhoz kötődnek. Bretagne kelta zenei hagyományait a hetvenes évek óta élesztgetik a helyi kötődésű zenészek, köztük Erik Marchand, aki egy idő után szélesebb körben is elkezdte keresni a lehetséges illeszkedési pontokat más kultúrákkal. Így jutott el egészen Délkelet-Európáig, és az itteni roma zenéig - a találkozás eredményét a tavalyi Szigeten már hallhattuk. A kissé búskomor, levegősen tiszta breton dallamok az erőteljes fűszerezéssel felpörgetve egyszerre nyújtanak szokatlan és otthonos élményt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.