A Dallas vége: Dzsoki már jól van

  • Winkler Róbert
  • 1997. október 16.

Film

Figyelmeztetjük olvasóinkat, hogy az alábbiakban a Dallas utolsó két részének tartalmát olvashatják. Aki szeretne izgulni a tévé előtt is, ezen az oldalon ne nézzen oda.
Figyelmeztetjük olvasóinkat, hogy az alábbiakban a Dallas utolsó két részének tartalmát olvashatják. Aki szeretne izgulni a tévé előtt is, ezen az oldalon ne nézzen oda.

A kor szelleme az 1991-ben forgatott befejező részre is rányomta bélyegét. A 356. epizód gondolatkísérlettel indul. Jockey mély lelki válságba kerül. Anyja kiszállt a sorozatból, és az utolsó részre sem lehetett visszaimádkozni (egyszer ugyan több hónapig más Ellie helyettesítette, de ebből nem csinálunk rendszert). Bobby mással van elfoglalva, különben is, Southforkot a mama az ő nevére íratta. Kilépett titkárnője, az alapító tag Sly, a másik régi bútordarab, Phyllis sem vállalja a munkát. Cliff gyakorlatilag megszerezte a Ewing olajtársaságot, "a kis Johnnie", Jockey fia úgyszintén besokallt apjától, és Samanthával Londonban maradt. Még az olyan új hullámos szereplők, mint Jockey nemrégiben előkerült fia, James, is elfordulnak a papától. Jockey egyedül marad, berúg, és fog egy revolvert, hogy főbe lője magát. A "Mindenki mennyivel boldogabb lenne, ha meg sem születek" végszóra megjelenik Jockey őrangyala - erről a részről már évekkel ezelőtt hallottam, de mindig azt képzeltem, tollas szárnyú, glóriás lény lesz, hercig bögyörővel. Nem: fehér szmokingos, csokornyakkendős kis alak. Jockeyt a szaván fogja: nézze meg, milyen lenne Dallas, ha ő meg sem születik. A több szempontból Az ember tragédiájára emlékeztető színben kiderül, mennyire émelyítően nyálas és dögunalmas hely lenne Dallas Jockey nélkül, s hogy a népszerűtlen főhős a Dallas dramaturgiai cementje.

Cliff Barnes az Egyesült Államok alelnöke,

Jockeynak már csak ezért is megérné megszületni. A Cliff életéből látható rövid jelenetben visszataszító családi beszélgetésnek lehetünk tanúi az ebédlőasztalnál, Cliff családtagjai eddig nem látott színészek.

Cliff fia (mosolyogva): - Apa, jó hírem van. Felvettek a Harvardra és a Stanfordra is, de melyiket válasszam?

Cliff (mosolyogva): - Hogy dönt a családi tanács?

Cliff egyik lánya (mosolyogva): - Harvard!

Cliff másik lánya (mosolyogva): - Harvard.

Cliff (atyai mosollyal): - Hát, fiam, tekintve, hogy a harvardi ismeretségek a pályádon jól jöhetnek majd, bár messzebb van, én is a Harvard mellett szavazok. (kezet fognak)

Gary, a család fekete báránya

menő ügyvéd lett, de előtte tönkretette a Ewing olajtársaságot, "tudod, Gary nem értett az olajhoz, de mivel te nem születtél meg, ő volt a legidősebb fiú, Ellie vette rá Jockot, adja át neki a céget". A krachból kifolyólag az öreg Jock öngyilkos lett, Ellie pedig belepusztult a bánatba, sírköveiket a néző is megtekintheti. Bobby, mivel nem volt mellette egy szemét báty, erkölcsileg eltunyult, és selyeminges kaszinóbúvár lett belőle, egyik napról a másikra él. Se Jenna Wade (Priscilla Presley), se Pamela (Victoria Principal) nem vállalta a szerepet a befejező részben, így Bobby felesége, Barnes felesége, valamint Ray felesége egyaránt friss arcok. Az utolsó Dallasban, talán a cselekményépítés iránti nosztalgiából, megint felbukkan egy új Ewing fivér, aki építési vállalkozó. Afféle texasi Sullaként sóval hinti be Southforkot: lakótelepet épít a farm helyén.

Samantha

híres tévésztár, riporter és szappanoperahős, ráadásul az a Nick Pearce (Jack Scalia) a férje, akit Jockey, ha megszületne, lelökne egy erkélyről, márpedig akkor csak egy nekrofil menne hozzá. Apró pikantéria, hogy Samantha tényleges filmbeli férje, a filmes Don Lockwood (Ian McShane), akivel Londonba költözik, angol színész, s ilyen minőségében Lovejoy művészettörténész nyomozóként aratott nálunk sikert, na, valahogy így van az, amikor bonyolult egy sorozat.

Ray Krebs majdnem olyan hányingerkeltő jelenettel szerepel, mint Cliff, ám a maga részéről tisztes szegénységben gusztustalankodik. A régiek közül sikerült még berántani az utolsó részre Kristine-t, Samantha húgát, belőle Jockey nélkül szélhámos-szuperkurva lett - annyi váratlan fordulatot tartogat az ismeretlen jövendő, hogy az ember nem is tudja, ellenezze-e az abortuszt, vagy talán mégse.

A végjátékban

Jockey a látványos bemutató ellenére is homlokához emeli a pisztolyt, felébred (csavar), majd ismét meglátja az őrangyalt (dupla csavar), csak ezúttal pirosban (őrördög?).

- Húzd csak meg a ravaszt, mire vársz?

Klasszikus dallasi suspense-eljárás keretében Bobbie hazaér a reptérről, drukkolhatunk, felér-e az emeletre, mielőtt Jockie valami ostobaságot követne el. A rendezéssel kapcsolatban meg kell jegyeznünk, hogy egyrészt a két utolsó rész Amerikában egyben ment le, valamint hogy ezt már nem Bobby (Patrick Duffy), Jockey (Larry Hagman) vagy Cliff (Ken Kercheval) rendezte, hanem visszatért a nagy mágus, Leonard Katzmann. Szóval Jockey lassan stukkert emel / Bobbie a hallban bóklász / Jockey csőre tölt / Bobbie a tökét vakarja / Jockey felhúzza a kakast / Bobbie bekapcsolja a tévét, és kiveri a Monica Sport hirdetésére.

Bobby a lépcsőfordulóban hallja meg a lövést, felrohan, feltépi az ajtót, és döbbent arccal néz lefelé. Nem látjuk, mit lát, de ha lesz folytatás, valószínűleg az őrangyal hever majd ott, vérbe fagyva.

Winkler Róbert

Knézy

A Dallas számtalan jótéteménye közül az egyik, hogy Knézy Jenő a Sportvarázs című műsor NBA- (amerikai kosárlabda) blokkjában sokáig rosszul ejtette Patrick Ewing nevét ("íving"). A telefonos népharag hatására javított, és elnézést kért, némi mentegetőzéssel, amiért nem nézte a Dallast.

Húszezer forintos kérdések

Afton Cooper - pincérnő, majd bárénekesnő, Jockey, később Cliff szeretője

Mavis - Ellie barátnője

Harry McSween - Jockey nyomozója

Mrs. Reeves - a kis Johnny dajkája

Lonella - Jockey régi titkárnője

Jessica - Clayton Farlow nővére

Raoul - Ewingék kertésze

Harvey Smithfield - a Ewing család ügyvédje

Mrs. Patricia Shepard - Samantha anyja

Renaldo Marqetta - Jenna egykori férje

Kristine - Samantha húga

Catherine - Pamela húga

Amos Krebs - Ray apja, de csak papíron

Wanda Rick - Jockey egyik szeretője, az ő férje lőtt Jockeyra

Punk Henderson - az öreg Jock barátja, akkoriban volt ilyen nevű budapesti punkzenekar

Margaret Hunter - Ray anyja

Rebecca Blake-Wentworth - Pamela és Cliff anyja

Hutch McKinney - Pamela apja, a Ewing család egykori intézője

Fanton - a Southfork farmon területileg illetékes seriff, ő szokott kiszállni, ha leég a ház, vagy rálőnek Jockeyra

Holly Harwood - a Harwood Olajtársaság tulajdonosa, Jockey egykori szeretője

Julie Grey - Jockey egy régi titkárnője (Cliff szeretője is volt)

Jordan Lee - a kartell tagja

Mary-Lee Stone - a Stone-Hurst Olajtársaság tulajdonosa, Jockey egykori szeretője

Eddy - építőmunkás, Lucy egykori szeretője

Lily néni - Ray nagynénje

Mickey Trotter - Ray unokaöccse, Lucy egykori szeretője

Teresa - Ewingék szobalánya

Kivárni tíz évet és 299 részt egy láda francia borért

Kovács Mari, a Dallas magyar szerkesztője tíz évig próbálta rávenni a tévé vezetését a sorozat megvásárlására.

Magyar Narancs: Melyik a kedvenc epizódja?

Kovács Mari: A háromszázadik. Jockey és Bobby bent szorulnak a liftben, és ott isszák meg azt a láda francia bort, amit Ray küldött. Bobby itt megjátszotta ugyanazt, amit Jockey szokott: kemény harc folyt minden korty borért. Ez volt a legédesebb sztori, időnként újra megnézem. Néhány kedvencem megvan otthon is.

MN: Az HBO-n ment valami utánlövés.

KM: A nézők nagyon szeretnék, ha megvennénk ezt az öt évvel később készült film-Dallast. Visszajön Samantha, a fiúk már megnőttek, a kis Johnnyt ugyanaz a gyerek játssza - eléggé megcsúnyult így kamaszkorára, de felismerhető. Jockey és Cliff félelmetesen megöregedtek, de mindketten halálos betegen játszottak. Jockeynak a máját cserélték ki, Cliff pedig tüdőrákban szenved. Ez a két rész azért lenne szebb befejezésnek, mert rendesen elvarrja a szálakat, a Ewing család újra egy fedél alá kerül, és Cliff Barnes megtalálja a lányát.

MN: Mi akadálya a vásárlásnak?

KM: A pénz meg a főnökség. De a nézők mázsaszámra írják a levelet, különösen akkor, amikor veszélybe kerül a sorozat. Biztos emlékszik, voltak a botrányok...

MN: Amikor a Friderikusz megvett egy jelentősebb tételt?

KM: Nemcsak a Friderikusz, a Szinetár Miklós is, harmincat. De az új tévéelnökök, vezetőségek mindig le akartak állni. Belekötöttek a kultúrszínvonalba - kemény harc folyt a sorozatért, hogy egyáltalán befejeződhessen. A közönség viszont követelte. Nemcsak a televíziónak, de az újságokhoz, főleg az RTV újsághoz ment rengeteg levél.

MN: A sorozat kifejezetten konzervatív. Ahhoz képest voltak meredek dolgok. Például a feltámadás. Meztelen szereplő viszont még medencében se fordulhatott elő.

KM: Húsz évvel ezelőtt Amerikában ilyesmi nem lehetett filmen, annyira tiltották. A feltámadás viszont közkívánatra történt, ennek ellenére Amerikában is esett miatta a Dallas népszerűsége. De vissza akarták hozni a szépfiút, és vissza is jött. Az utolsó két résszel kapcsolatban viszont azt ajánlom a nézőknek, nézzék meg délelőtt is, mert az apróbb finomságokat csak úgy lehet megérteni.

MN: Hogyan tovább?

KM: Ezen rágódunk mi is. Egy újságíró azt javasolta, itt kellene folytatni, majd a magyarok kitalálnák a folytatást.

MN: És akkor Törőcsik Mari lenne Jockey?

KM: Nem tudom, én csak hallottam az ötletet. Még az is előfordulhat, hogy lesz belőle valami.

- w -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.