A Dallas vége: Dzsoki már jól van

  • Winkler Róbert
  • 1997. október 16.

Film

Figyelmeztetjük olvasóinkat, hogy az alábbiakban a Dallas utolsó két részének tartalmát olvashatják. Aki szeretne izgulni a tévé előtt is, ezen az oldalon ne nézzen oda.
Figyelmeztetjük olvasóinkat, hogy az alábbiakban a Dallas utolsó két részének tartalmát olvashatják. Aki szeretne izgulni a tévé előtt is, ezen az oldalon ne nézzen oda.

A kor szelleme az 1991-ben forgatott befejező részre is rányomta bélyegét. A 356. epizód gondolatkísérlettel indul. Jockey mély lelki válságba kerül. Anyja kiszállt a sorozatból, és az utolsó részre sem lehetett visszaimádkozni (egyszer ugyan több hónapig más Ellie helyettesítette, de ebből nem csinálunk rendszert). Bobby mással van elfoglalva, különben is, Southforkot a mama az ő nevére íratta. Kilépett titkárnője, az alapító tag Sly, a másik régi bútordarab, Phyllis sem vállalja a munkát. Cliff gyakorlatilag megszerezte a Ewing olajtársaságot, "a kis Johnnie", Jockey fia úgyszintén besokallt apjától, és Samanthával Londonban maradt. Még az olyan új hullámos szereplők, mint Jockey nemrégiben előkerült fia, James, is elfordulnak a papától. Jockey egyedül marad, berúg, és fog egy revolvert, hogy főbe lője magát. A "Mindenki mennyivel boldogabb lenne, ha meg sem születek" végszóra megjelenik Jockey őrangyala - erről a részről már évekkel ezelőtt hallottam, de mindig azt képzeltem, tollas szárnyú, glóriás lény lesz, hercig bögyörővel. Nem: fehér szmokingos, csokornyakkendős kis alak. Jockeyt a szaván fogja: nézze meg, milyen lenne Dallas, ha ő meg sem születik. A több szempontból Az ember tragédiájára emlékeztető színben kiderül, mennyire émelyítően nyálas és dögunalmas hely lenne Dallas Jockey nélkül, s hogy a népszerűtlen főhős a Dallas dramaturgiai cementje.

Cliff Barnes az Egyesült Államok alelnöke,

Jockeynak már csak ezért is megérné megszületni. A Cliff életéből látható rövid jelenetben visszataszító családi beszélgetésnek lehetünk tanúi az ebédlőasztalnál, Cliff családtagjai eddig nem látott színészek.

Cliff fia (mosolyogva): - Apa, jó hírem van. Felvettek a Harvardra és a Stanfordra is, de melyiket válasszam?

Cliff (mosolyogva): - Hogy dönt a családi tanács?

Cliff egyik lánya (mosolyogva): - Harvard!

Cliff másik lánya (mosolyogva): - Harvard.

Cliff (atyai mosollyal): - Hát, fiam, tekintve, hogy a harvardi ismeretségek a pályádon jól jöhetnek majd, bár messzebb van, én is a Harvard mellett szavazok. (kezet fognak)

Gary, a család fekete báránya

menő ügyvéd lett, de előtte tönkretette a Ewing olajtársaságot, "tudod, Gary nem értett az olajhoz, de mivel te nem születtél meg, ő volt a legidősebb fiú, Ellie vette rá Jockot, adja át neki a céget". A krachból kifolyólag az öreg Jock öngyilkos lett, Ellie pedig belepusztult a bánatba, sírköveiket a néző is megtekintheti. Bobby, mivel nem volt mellette egy szemét báty, erkölcsileg eltunyult, és selyeminges kaszinóbúvár lett belőle, egyik napról a másikra él. Se Jenna Wade (Priscilla Presley), se Pamela (Victoria Principal) nem vállalta a szerepet a befejező részben, így Bobby felesége, Barnes felesége, valamint Ray felesége egyaránt friss arcok. Az utolsó Dallasban, talán a cselekményépítés iránti nosztalgiából, megint felbukkan egy új Ewing fivér, aki építési vállalkozó. Afféle texasi Sullaként sóval hinti be Southforkot: lakótelepet épít a farm helyén.

Samantha

híres tévésztár, riporter és szappanoperahős, ráadásul az a Nick Pearce (Jack Scalia) a férje, akit Jockey, ha megszületne, lelökne egy erkélyről, márpedig akkor csak egy nekrofil menne hozzá. Apró pikantéria, hogy Samantha tényleges filmbeli férje, a filmes Don Lockwood (Ian McShane), akivel Londonba költözik, angol színész, s ilyen minőségében Lovejoy művészettörténész nyomozóként aratott nálunk sikert, na, valahogy így van az, amikor bonyolult egy sorozat.

Ray Krebs majdnem olyan hányingerkeltő jelenettel szerepel, mint Cliff, ám a maga részéről tisztes szegénységben gusztustalankodik. A régiek közül sikerült még berántani az utolsó részre Kristine-t, Samantha húgát, belőle Jockey nélkül szélhámos-szuperkurva lett - annyi váratlan fordulatot tartogat az ismeretlen jövendő, hogy az ember nem is tudja, ellenezze-e az abortuszt, vagy talán mégse.

A végjátékban

Jockey a látványos bemutató ellenére is homlokához emeli a pisztolyt, felébred (csavar), majd ismét meglátja az őrangyalt (dupla csavar), csak ezúttal pirosban (őrördög?).

- Húzd csak meg a ravaszt, mire vársz?

Klasszikus dallasi suspense-eljárás keretében Bobbie hazaér a reptérről, drukkolhatunk, felér-e az emeletre, mielőtt Jockie valami ostobaságot követne el. A rendezéssel kapcsolatban meg kell jegyeznünk, hogy egyrészt a két utolsó rész Amerikában egyben ment le, valamint hogy ezt már nem Bobby (Patrick Duffy), Jockey (Larry Hagman) vagy Cliff (Ken Kercheval) rendezte, hanem visszatért a nagy mágus, Leonard Katzmann. Szóval Jockey lassan stukkert emel / Bobbie a hallban bóklász / Jockey csőre tölt / Bobbie a tökét vakarja / Jockey felhúzza a kakast / Bobbie bekapcsolja a tévét, és kiveri a Monica Sport hirdetésére.

Bobby a lépcsőfordulóban hallja meg a lövést, felrohan, feltépi az ajtót, és döbbent arccal néz lefelé. Nem látjuk, mit lát, de ha lesz folytatás, valószínűleg az őrangyal hever majd ott, vérbe fagyva.

Winkler Róbert

Knézy

A Dallas számtalan jótéteménye közül az egyik, hogy Knézy Jenő a Sportvarázs című műsor NBA- (amerikai kosárlabda) blokkjában sokáig rosszul ejtette Patrick Ewing nevét ("íving"). A telefonos népharag hatására javított, és elnézést kért, némi mentegetőzéssel, amiért nem nézte a Dallast.

Húszezer forintos kérdések

Afton Cooper - pincérnő, majd bárénekesnő, Jockey, később Cliff szeretője

Mavis - Ellie barátnője

Harry McSween - Jockey nyomozója

Mrs. Reeves - a kis Johnny dajkája

Lonella - Jockey régi titkárnője

Jessica - Clayton Farlow nővére

Raoul - Ewingék kertésze

Harvey Smithfield - a Ewing család ügyvédje

Mrs. Patricia Shepard - Samantha anyja

Renaldo Marqetta - Jenna egykori férje

Kristine - Samantha húga

Catherine - Pamela húga

Amos Krebs - Ray apja, de csak papíron

Wanda Rick - Jockey egyik szeretője, az ő férje lőtt Jockeyra

Punk Henderson - az öreg Jock barátja, akkoriban volt ilyen nevű budapesti punkzenekar

Margaret Hunter - Ray anyja

Rebecca Blake-Wentworth - Pamela és Cliff anyja

Hutch McKinney - Pamela apja, a Ewing család egykori intézője

Fanton - a Southfork farmon területileg illetékes seriff, ő szokott kiszállni, ha leég a ház, vagy rálőnek Jockeyra

Holly Harwood - a Harwood Olajtársaság tulajdonosa, Jockey egykori szeretője

Julie Grey - Jockey egy régi titkárnője (Cliff szeretője is volt)

Jordan Lee - a kartell tagja

Mary-Lee Stone - a Stone-Hurst Olajtársaság tulajdonosa, Jockey egykori szeretője

Eddy - építőmunkás, Lucy egykori szeretője

Lily néni - Ray nagynénje

Mickey Trotter - Ray unokaöccse, Lucy egykori szeretője

Teresa - Ewingék szobalánya

Kivárni tíz évet és 299 részt egy láda francia borért

Kovács Mari, a Dallas magyar szerkesztője tíz évig próbálta rávenni a tévé vezetését a sorozat megvásárlására.

Magyar Narancs: Melyik a kedvenc epizódja?

Kovács Mari: A háromszázadik. Jockey és Bobby bent szorulnak a liftben, és ott isszák meg azt a láda francia bort, amit Ray küldött. Bobby itt megjátszotta ugyanazt, amit Jockey szokott: kemény harc folyt minden korty borért. Ez volt a legédesebb sztori, időnként újra megnézem. Néhány kedvencem megvan otthon is.

MN: Az HBO-n ment valami utánlövés.

KM: A nézők nagyon szeretnék, ha megvennénk ezt az öt évvel később készült film-Dallast. Visszajön Samantha, a fiúk már megnőttek, a kis Johnnyt ugyanaz a gyerek játssza - eléggé megcsúnyult így kamaszkorára, de felismerhető. Jockey és Cliff félelmetesen megöregedtek, de mindketten halálos betegen játszottak. Jockeynak a máját cserélték ki, Cliff pedig tüdőrákban szenved. Ez a két rész azért lenne szebb befejezésnek, mert rendesen elvarrja a szálakat, a Ewing család újra egy fedél alá kerül, és Cliff Barnes megtalálja a lányát.

MN: Mi akadálya a vásárlásnak?

KM: A pénz meg a főnökség. De a nézők mázsaszámra írják a levelet, különösen akkor, amikor veszélybe kerül a sorozat. Biztos emlékszik, voltak a botrányok...

MN: Amikor a Friderikusz megvett egy jelentősebb tételt?

KM: Nemcsak a Friderikusz, a Szinetár Miklós is, harmincat. De az új tévéelnökök, vezetőségek mindig le akartak állni. Belekötöttek a kultúrszínvonalba - kemény harc folyt a sorozatért, hogy egyáltalán befejeződhessen. A közönség viszont követelte. Nemcsak a televíziónak, de az újságokhoz, főleg az RTV újsághoz ment rengeteg levél.

MN: A sorozat kifejezetten konzervatív. Ahhoz képest voltak meredek dolgok. Például a feltámadás. Meztelen szereplő viszont még medencében se fordulhatott elő.

KM: Húsz évvel ezelőtt Amerikában ilyesmi nem lehetett filmen, annyira tiltották. A feltámadás viszont közkívánatra történt, ennek ellenére Amerikában is esett miatta a Dallas népszerűsége. De vissza akarták hozni a szépfiút, és vissza is jött. Az utolsó két résszel kapcsolatban viszont azt ajánlom a nézőknek, nézzék meg délelőtt is, mert az apróbb finomságokat csak úgy lehet megérteni.

MN: Hogyan tovább?

KM: Ezen rágódunk mi is. Egy újságíró azt javasolta, itt kellene folytatni, majd a magyarok kitalálnák a folytatást.

MN: És akkor Törőcsik Mari lenne Jockey?

KM: Nem tudom, én csak hallottam az ötletet. Még az is előfordulhat, hogy lesz belőle valami.

- w -

Figyelmébe ajánljuk