Egymás ellen játszottak (Michael Nyman zeneszerző)

  • Nagy Elisabeth
  • 1997. október 16.

Film

A nagyközönség mint a Peter Greenaway-filmek zeneszerzőjét ismerte meg, ám nemcsak filmzeneszerző, hanem operák, színházi zenék, balettzenék és hangversenydarabok szerzője. 1944-ben született. Az angol zeneakadémián zongorát és zenetörténetet tanult. A Londoni King´s College-ban ismerte meg az angol barokk zenét. Az egyetem után zenekritikusként dolgozott, 1974-ben jelent meg Cage-ről szóló könyve, az Experimental Music - Cage and Beyond. A minimalizmus fogalmát ő használta először a zenében. Egy 1977-es színházi előadás zenekarából alapította a Michael Nyman Bandet. (Nyman akkoriban még nem lett volna elég híres ehhez, de történetesen a zenekar tagjai közül négyet hívtak Michael Nymannek.) A British Council jóvoltából érkeztek az Õszi Fesztiválra.
A nagyközönség mint a Peter Greenaway-filmek zeneszerzőjét ismerte meg, ám nemcsak filmzeneszerző, hanem operák, színházi zenék, balettzenék és hangversenydarabok szerzője. 1944-ben született. Az angol zeneakadémián zongorát és zenetörténetet tanult. A Londoni King´s College-ban ismerte meg az angol barokk zenét. Az egyetem után zenekritikusként dolgozott, 1974-ben jelent meg Cage-ről szóló könyve, az Experimental Music - Cage and Beyond. A minimalizmus fogalmát ő használta először a zenében. Egy 1977-es színházi előadás zenekarából alapította a Michael Nyman Bandet. (Nyman akkoriban még nem lett volna elég híres ehhez, de történetesen a zenekar tagjai közül négyet hívtak Michael Nymannek.) A British Council jóvoltából érkeztek az Õszi Fesztiválra.

Magyar Narancs: Hogyan kezdődött az együttműködése Peter Greenawayjel?

Michael Nyman: A hétszázát neki, már az évet sem tudom, szerintem a 60-as évek elején találkoztunk. A húgom London keleti részén járt iskolába. Volt egy barátnője, aki valamiért, már nem tudom, honnan, de ismerte Peter Greenawayt. Hát így. Aztán nagyon sokáig csak barátok voltunk.

MN: De már az 1967-es 5 Postcards from Capital Cities című filmhez ön készítette a zenét.

MN: Teringettét! Ahányszor hallok erről a filmről, csak nézek a számmal, milyen zene lehet az, amit ott használt. Soha nem is láttam ezt a filmet. Sőt 1967-ben én nem is komponáltam. Peter és én akkoriban a várost jártuk és filmeztünk. El sem tudom képzelni, milyen zenét használhatott föl, ha csak álmomban elő nem adtam valamit.

MN: Milyen volt a közös munka?

MN: A Számokba fojtva című film kivételével én már a forgatás megkezdése előtt beszálltam. Sőt már a forgatókönyv megírása előtt is sokat beszélgettünk. Elmondta nekem, milyennek képzeli a film stílusát, szerkezetét, a hangvételét, a zene szerepét. De a film tartalmát soha nem árulta el. Tudta is ő! Bezzeg a zenét! Azt akarta erősen! A rajzoló szerződésénél még azelőtt letisztáztunk mindent, hogy megmutatta volna a forgatókönyvet. Ott van a rajzoló, és egy tucat rajzot készít a házról. És mindegyik rajz mellé egy zenedarab kellett Greenawaynek. Hát így. Csak most látom, mennyire radikális megközelítés volt ez.

MN: Egy helyen úgy nyilatkozott, hogy a zenéje nem igényeli Greenaway filmképeit, fordítva viszont igen.

MN: A patvarba! Nem akartam arrogáns lenni, de ez tény. Ha például a Szakácsból kiveszi a zenét, a film ereje odavész. A kép és az elbeszélés persze hatásos, de a zene új dimenziót ad hozzá. Viszont ha egy film zenéjét kiveszem a filmből, és eljátszom koncerten, ahogy itt Budapesten megtettem, akkor a zenét mint zenét hallgatjuk, és azon spekulálunk, hogy de sokkal jobban hangzana ez képekkel.

MN: Peter Greenaway a Prospero könyvei (1991) alkalmával dolgozott önnel utoljára. Annak idején elég zűrösen alakult a munka. Elmondaná, mi is történt?

MN: A manóba! Greenaway felhívott, beszélgettünk a filmről, mondja, hogy már megvan a Prospero zenéje. Kérdezem, mit zagyválsz, komám. Elmondta, ha most például elüt engem egy autó, akkor még mindig megvan neki a film zenéje. 1989-ben írtam egy párizsi kiállítás alkalmából egy zeneművet, a francia forradalom 200. évfordulójára. Ez volt a La traversée de Paris. Amikor egy évvel később szóba került a Prospero zenéje, a rendező ezt akarta használni. Tudta, melyik jelenetben mit akar majd, minden a helyén volt. A filmzeneírással az a nehézség, hogy nem lehet a zenét szavakba foglalni. Ha egy filmrendező azt mondja, pontosan ez a zene kell neki, akkor nyert ügyünk van. Később meglátogattam a vágásnál, kíváncsi voltam, hogyan illeszti be a zenémet, és úgy tűnt, minden rendben. Ráhagytam a munkát. Amikor végül megláttam a filmet, megpadlóztam. Azt a zenét, amihez a beleegyezésemet adtam, amit én írtam, teljesen másképp használta fel. Nagyon felháborodtam, úgy éreztem, mint barát és mint kolléga, sőt mint művésztárs, elárult. Nem tisztelte a zenémet.

MN: Kik a kedvenc filmzeneszerzői?

MN: Szeretem a felismerhető, erős egyéniségeket. Prokofjevet, Bernard Herrmant, Nino Rotát és Ennio Morriconét. Morricone kivételével nem nagyon van ma élő filmkomponista, aki érdekelne. A hollywoodi filmkomponisták teljes mértékben idomulnak egy-egy munkához. Szolgái a filmeknek.

MN: Mi az igaz abból, hogy futballrajongó, és hogy már zenésített meg kupadöntőt?

MN: A ménkűbe! Tavaly, az EB-vel egy időben jelent meg az After Extra Time (Hosszabbítás után) című album. Két szám szól benne a fociról. Az egyik az Emlékmű, amelyet a Heysel-stadionban meghalt Juventus-szurkolók tiszteletére írtam. A másik, a Végeredmény című, egy dokumentumfilmhez készült, amely a Queen´s Park Rangersről szól. Nekik drukkolok. Ez a két tétel csak asszociáció révén függ össze a futballal. Viszont magát az egész After Extra Time-ot a futball játékszabályainak felhasználásával írtam. Az együttest két csapatra osztottam, egymás ellen játszottak.

MN: Mozartot, Purcellt és Cage-et mondta ifjúkori mestereinek. Az ő nyomaikat keresve indult Romániába a 60-as évek közepén népzenét tanulni?

MN: Kereste a rossz nyavalya. Véletlenül történt. Thurston Dart, a korai zene kiváló ismerője, tanárom behívatott az irodájába: "Michael, jártál-e valaha külföldön?" - "Igen, tíz napot Párizsban." Húszéves voltam, és csak Párizsig jutottam. A British Council épp akkor kelet-európai ösztöndíjakat hirdetett. Lengyelország és Románia közül az utóbbit választottam. "De mit fogok majd tanulni?" - kérdeztem. Dart felvilágosított: Románia népzenében gazdag ország. Megérné, ha azt tanulnám. "De hisz nem is tudok semmit a népzenéről" - vetettem ellen. Egy évet töltöttem Romániában. Teljesen más világba csöppentem. Döntő befolyással volt az életemre, arra, ahogyan zenét hallgatok. De csak Alexander Balanescu 1989-es String Quartet No. 3 számára használtam fel igazán román népzenei elemeket.

Nagy Elisabeth

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.