A fejetlen ember keze

  • Iványi Zsófia
  • 2009. március 26.

Film

Papíron minden rendben. Bár akadnak kisebb-nagyobb súrlódások, a család szép, főleg a nagylány, ő profin tud tízméteres magasságból fejest ugrani.

Papíron minden rendben. Bár akadnak kisebb-nagyobb súrlódások, a család szép, fõleg a nagylány, õ profin tud tízméteres magasságból fejest ugrani. Apja - aki az edzõje is - kimondhatatlanul büszke, arcán az üdvözültek mosolyával figyeli a mozdulatait. A lány erõsen koncentrál, izmai megfeszülnek, elrugaszkodik, majd... lefejeli a pallót és eszméletlenül zuhan a vízbe. Két hét kóma következik. Ébredés után látszólag minden a régi, apa lelkes, már a kórházból menne egyenesen az uszodába, a lány inkább nem. Itt kezdõdnek a bajok. Hová tûnt a macska? És hová a gondozásával megbízott báty? Mitõl olyan ideges az apa? Miért áll egy ásó a hátsó udvar közepén? Álom és ébrenlét határán úsznak be az emlékek. A történet percrõl percre zavarosabb, nehéz eldönteni, mi a valóság és mi a képzelet szüleménye. Az egyre inkább zagyva krimire hajazó film egy esetleges bûntényt hajszol, miközben fokról fokra tárja fel a múlt vétkeit. Vajon igaz-e mindez? Vagy egyáltalán, bármi is belõle? Elvégre egy rémült, nemrég fejbe csapódott lány vezet minket. Mégis megyünk vele tovább, nincs választásunk, tudnunk kell, mi történt, mindenki más mélyen hallgat.

Vajon mi a bûn, hol kezdõdik, és hol végzõdik? Szimpla zsarnokságról, rossz nevelésrõl, fokozatos elhidegülésrõl szól a mese? Esetleg valódi bûntény történt, görög tragédiába illõ, családon belüli borzalom? A vádlott személye egyértelmû, a bûnlajstrom csak nõ, lassan a vádlóknak is sorszámot kell tépniük. Hogy mi is történt és történik valójában, az még mindig kérdéses, de ez már rég senkit sem érdekel...

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.