A fejetlen ember keze

  • Iványi Zsófia
  • 2009. március 26.

Film

Papíron minden rendben. Bár akadnak kisebb-nagyobb súrlódások, a család szép, főleg a nagylány, ő profin tud tízméteres magasságból fejest ugrani.

Papíron minden rendben. Bár akadnak kisebb-nagyobb súrlódások, a család szép, fõleg a nagylány, õ profin tud tízméteres magasságból fejest ugrani. Apja - aki az edzõje is - kimondhatatlanul büszke, arcán az üdvözültek mosolyával figyeli a mozdulatait. A lány erõsen koncentrál, izmai megfeszülnek, elrugaszkodik, majd... lefejeli a pallót és eszméletlenül zuhan a vízbe. Két hét kóma következik. Ébredés után látszólag minden a régi, apa lelkes, már a kórházból menne egyenesen az uszodába, a lány inkább nem. Itt kezdõdnek a bajok. Hová tûnt a macska? És hová a gondozásával megbízott báty? Mitõl olyan ideges az apa? Miért áll egy ásó a hátsó udvar közepén? Álom és ébrenlét határán úsznak be az emlékek. A történet percrõl percre zavarosabb, nehéz eldönteni, mi a valóság és mi a képzelet szüleménye. Az egyre inkább zagyva krimire hajazó film egy esetleges bûntényt hajszol, miközben fokról fokra tárja fel a múlt vétkeit. Vajon igaz-e mindez? Vagy egyáltalán, bármi is belõle? Elvégre egy rémült, nemrég fejbe csapódott lány vezet minket. Mégis megyünk vele tovább, nincs választásunk, tudnunk kell, mi történt, mindenki más mélyen hallgat.

Vajon mi a bûn, hol kezdõdik, és hol végzõdik? Szimpla zsarnokságról, rossz nevelésrõl, fokozatos elhidegülésrõl szól a mese? Esetleg valódi bûntény történt, görög tragédiába illõ, családon belüli borzalom? A vádlott személye egyértelmû, a bûnlajstrom csak nõ, lassan a vádlóknak is sorszámot kell tépniük. Hogy mi is történt és történik valójában, az még mindig kérdéses, de ez már rég senkit sem érdekel...

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.