A hamis próféta - Jonestown

  • - bbe -
  • 2007. november 1.

Film

A titok legmélyéig még e nagyszerű, felkavaró, megrázó dokumentumfilm végén sem jutunk el. Talán azért nem, mert túl sok idő telt el: és nem is az 1978. november 18-i guayanai tömeges öngyilkosság, vagy inkább tömeggyilkosság, hanem a szektavezér, Jim Jones gyermek- és kamaszkora óta.

A titok legmélyéig még e nagyszerű, felkavaró, megrázó dokumentumfilm végén sem jutunk el. Talán azért nem, mert túl sok idő telt el: és nem is az 1978. november 18-i guayanai tömeges öngyilkosság, vagy inkább tömeggyilkosság, hanem a szektavezér, Jim Jones gyermek- és kamaszkora óta. Talán azért nem, mert ez a titok, a Gonosz keletkezése, nevelődése és működése emberi szemmel csak felszínileg érzékelhető, s nem magyarázható meg kimerítően. Csak dokumentálni tudjuk, s e dokumentáció margóján bátortalan kérdéseket feltenni természetéről.

E film alkotói nagy műgonddal és türelmesen végzik metafizikai feltáró munkájukat. A drámai expozíció után ellátogatnak James Warren Jones poros indianai szülőfalujába, hogy a Népek Temploma későbbi alapítójának és atyaúristenének zaklatott gyerekkora felől tájékozódjanak. Archív felvételek, fotók, visszaemlékezések segítségével végigkísérik a vezér ifjúkorát: a prédikáláshoz való tehetségének és/vagy az emberek manipulálására való képességének kibontakozását, előbb a metodista, majd a pünkösdi egyház kebelén. A saját egyház megalapítását Indianapolisban az ötvenes évek közepén. Jones már a kezdetektől valamifajta evangéliumi szocializmust hirdetett: a szegényekhez, a kirekesztettekhez szólt, s megvetette és gyűlölte a faji megkülönböztetés minden formáját. Jones egyszerű, de szép dolgokat mondott az egyenlőségről, a szegények becsületéről és a megalázottak méltóságáról. Közönségének derékhada ennek megfelelően az alacsonyabb fekete néprétegekből toborzódott: a gospelektől hangos "istentiszteleteken" a népi vallásosság egyszerű, ám meghatóan őszinte, elementáris formája dominált. A vallási mámor áldozatait pedig, akik a legnyilvánvalóbb csalásokat is készpénznek vették, mit sem zavarta a rossz arc és a bomlott tekintet.

Miután Jones - a túlnyomórészt fehér indianapolisi környezet ellenségessége miatt - telephelyét Kaliforniába helyezte át, kisvártatva országosan ismert személyiség lett. Tevékenysége pompásan beleillett a hatvanas évek felszabadultan forradalmi, ám békés hangulatába. Követőinek tábora több ezresre dagadt: egész családok csatlakoztak a társadalomból való kivonulást, a szocialista utópia megvalósítását ígérő mozgalmához. Politikusok keresték az ismeretségét; befolyásos emberré vált. Ám ekkoriban már elhatalmasodott rajta személyiségének sötét oldala. A halál és a hatalom imádata. A szekta tagjaival eladatta minden értéküket, pénzüket elvette, szexuálisan kihasználta, és napi 20 órát dolgoztatta őket. Amikor a sajtó meg a tagok kétségbeesett hozzátartozói a nyomába eredtek, s a kaliforniai Red Valley-ban is forró lett a talaj a lába alatt, Guayanába vándorolt tovább. És abból a táborból már azoknak sem volt menekülés, akik időközben rájöttek, hogy a Sátán mesterkedik életükkel.

Mire eddig, az utolsó napok vérfagyasztó történetének rekonstruálásáig érünk a filmben, megtört emberek vagyunk. A megszólalók - a túlélők - sorra omlanak össze a kamera lencséje előtt. Mi pedig rájövünk arra, hogy ez a film mégsem a Gonosz, hanem a Gonosz áldozatainak a történetét meséli el. Azokét, akik legszebb, legnemesebb indítékaik miatt veszítették el mindenüket.

Stanley Nelson, USA, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.