A hamis próféta - Jonestown

  • - bbe -
  • 2007. november 1.

Film

A titok legmélyéig még e nagyszerű, felkavaró, megrázó dokumentumfilm végén sem jutunk el. Talán azért nem, mert túl sok idő telt el: és nem is az 1978. november 18-i guayanai tömeges öngyilkosság, vagy inkább tömeggyilkosság, hanem a szektavezér, Jim Jones gyermek- és kamaszkora óta.

A titok legmélyéig még e nagyszerű, felkavaró, megrázó dokumentumfilm végén sem jutunk el. Talán azért nem, mert túl sok idő telt el: és nem is az 1978. november 18-i guayanai tömeges öngyilkosság, vagy inkább tömeggyilkosság, hanem a szektavezér, Jim Jones gyermek- és kamaszkora óta. Talán azért nem, mert ez a titok, a Gonosz keletkezése, nevelődése és működése emberi szemmel csak felszínileg érzékelhető, s nem magyarázható meg kimerítően. Csak dokumentálni tudjuk, s e dokumentáció margóján bátortalan kérdéseket feltenni természetéről.

E film alkotói nagy műgonddal és türelmesen végzik metafizikai feltáró munkájukat. A drámai expozíció után ellátogatnak James Warren Jones poros indianai szülőfalujába, hogy a Népek Temploma későbbi alapítójának és atyaúristenének zaklatott gyerekkora felől tájékozódjanak. Archív felvételek, fotók, visszaemlékezések segítségével végigkísérik a vezér ifjúkorát: a prédikáláshoz való tehetségének és/vagy az emberek manipulálására való képességének kibontakozását, előbb a metodista, majd a pünkösdi egyház kebelén. A saját egyház megalapítását Indianapolisban az ötvenes évek közepén. Jones már a kezdetektől valamifajta evangéliumi szocializmust hirdetett: a szegényekhez, a kirekesztettekhez szólt, s megvetette és gyűlölte a faji megkülönböztetés minden formáját. Jones egyszerű, de szép dolgokat mondott az egyenlőségről, a szegények becsületéről és a megalázottak méltóságáról. Közönségének derékhada ennek megfelelően az alacsonyabb fekete néprétegekből toborzódott: a gospelektől hangos "istentiszteleteken" a népi vallásosság egyszerű, ám meghatóan őszinte, elementáris formája dominált. A vallási mámor áldozatait pedig, akik a legnyilvánvalóbb csalásokat is készpénznek vették, mit sem zavarta a rossz arc és a bomlott tekintet.

Miután Jones - a túlnyomórészt fehér indianapolisi környezet ellenségessége miatt - telephelyét Kaliforniába helyezte át, kisvártatva országosan ismert személyiség lett. Tevékenysége pompásan beleillett a hatvanas évek felszabadultan forradalmi, ám békés hangulatába. Követőinek tábora több ezresre dagadt: egész családok csatlakoztak a társadalomból való kivonulást, a szocialista utópia megvalósítását ígérő mozgalmához. Politikusok keresték az ismeretségét; befolyásos emberré vált. Ám ekkoriban már elhatalmasodott rajta személyiségének sötét oldala. A halál és a hatalom imádata. A szekta tagjaival eladatta minden értéküket, pénzüket elvette, szexuálisan kihasználta, és napi 20 órát dolgoztatta őket. Amikor a sajtó meg a tagok kétségbeesett hozzátartozói a nyomába eredtek, s a kaliforniai Red Valley-ban is forró lett a talaj a lába alatt, Guayanába vándorolt tovább. És abból a táborból már azoknak sem volt menekülés, akik időközben rájöttek, hogy a Sátán mesterkedik életükkel.

Mire eddig, az utolsó napok vérfagyasztó történetének rekonstruálásáig érünk a filmben, megtört emberek vagyunk. A megszólalók - a túlélők - sorra omlanak össze a kamera lencséje előtt. Mi pedig rájövünk arra, hogy ez a film mégsem a Gonosz, hanem a Gonosz áldozatainak a történetét meséli el. Azokét, akik legszebb, legnemesebb indítékaik miatt veszítették el mindenüket.

Stanley Nelson, USA, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.