A KOMMUNA GYERMEKEI

  • - legát -
  • 2010. október 28.

Film

Mifelénk vagy harminc év késéssel, a kilencvenes évek közepén mutatkozott be és keltett botrányt a bécsi akcionizmus Hermann Nitsch hentesmunkái révén. Az irányzat másik kulcsfigurája, Otto Mühl ekkor börtönben ült, "művészi kiteljesedését" a bíróság fiatalkorúak szexuális zaklatásaként és gyermekek veszélyeztetéseként értelmezte.
Tetteiről valószínűleg több százan tudtak - beleértve a szülőket is -, és ami a leghátborzongatóbb, nem találtak benne semmi kifogásolnivalót. Mondhatjuk persze, hogy "természetesen nem", ugyanis Mühl 1971-ben létrehozott kommunája főnökeként a totális testkultusz és szexuális szabadság híveit gyűjtötte egy zászló alá, és egy másféle rugóra járó társadalmi modellt kívánt létrehozni. A csoporthoz húszéves működése során százak és százak csatlakoztak, nem csoda, hogy egyre több gyermek is "előkerült" a kommuna burgenlandi farmján. Így hát Mühl célja a nyolcvanas években már nem is a szabad szerelem, hanem a "gyermektermelés", ezáltal egy "új típusú ember megalkotása" volt.

Juliane Grossheim filmjében ezek a gyerekek mesélik el húsz év múltán, hogyan élték meg az őrületet. Láthatjuk, hogy már egész kis koruktól kísérleti nyulakként kezelték őket, szüleikkel nem érintkezhettek, közös kölykökké váltak. És mivel Mühl mindent dokumentált, azt is láthatjuk, miféle játékok részesei voltak. Az egészben az a legdöbbenetesebb, hogy ezek a egészségesnek látszó, csinos huszonévesek azok után, hogy gyermekkorukat egy elmebeteg játszótéren kellett eltölteniük, mennyire higgadtan és tárgyilagosan tekintenek vissza.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.