A KOMMUNA GYERMEKEI

  • - legát -
  • 2010. október 28.

Film

Mifelénk vagy harminc év késéssel, a kilencvenes évek közepén mutatkozott be és keltett botrányt a bécsi akcionizmus Hermann Nitsch hentesmunkái révén. Az irányzat másik kulcsfigurája, Otto Mühl ekkor börtönben ült, "művészi kiteljesedését" a bíróság fiatalkorúak szexuális zaklatásaként és gyermekek veszélyeztetéseként értelmezte.
Tetteiről valószínűleg több százan tudtak - beleértve a szülőket is -, és ami a leghátborzongatóbb, nem találtak benne semmi kifogásolnivalót. Mondhatjuk persze, hogy "természetesen nem", ugyanis Mühl 1971-ben létrehozott kommunája főnökeként a totális testkultusz és szexuális szabadság híveit gyűjtötte egy zászló alá, és egy másféle rugóra járó társadalmi modellt kívánt létrehozni. A csoporthoz húszéves működése során százak és százak csatlakoztak, nem csoda, hogy egyre több gyermek is "előkerült" a kommuna burgenlandi farmján. Így hát Mühl célja a nyolcvanas években már nem is a szabad szerelem, hanem a "gyermektermelés", ezáltal egy "új típusú ember megalkotása" volt.

Juliane Grossheim filmjében ezek a gyerekek mesélik el húsz év múltán, hogyan élték meg az őrületet. Láthatjuk, hogy már egész kis koruktól kísérleti nyulakként kezelték őket, szüleikkel nem érintkezhettek, közös kölykökké váltak. És mivel Mühl mindent dokumentált, azt is láthatjuk, miféle játékok részesei voltak. Az egészben az a legdöbbenetesebb, hogy ezek a egészségesnek látszó, csinos huszonévesek azok után, hogy gyermekkorukat egy elmebeteg játszótéren kellett eltölteniük, mennyire higgadtan és tárgyilagosan tekintenek vissza.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.