A KOMMUNA GYERMEKEI

  • - legát -
  • 2010. október 28.

Film

Mifelénk vagy harminc év késéssel, a kilencvenes évek közepén mutatkozott be és keltett botrányt a bécsi akcionizmus Hermann Nitsch hentesmunkái révén. Az irányzat másik kulcsfigurája, Otto Mühl ekkor börtönben ült, "művészi kiteljesedését" a bíróság fiatalkorúak szexuális zaklatásaként és gyermekek veszélyeztetéseként értelmezte.
Tetteiről valószínűleg több százan tudtak - beleértve a szülőket is -, és ami a leghátborzongatóbb, nem találtak benne semmi kifogásolnivalót. Mondhatjuk persze, hogy "természetesen nem", ugyanis Mühl 1971-ben létrehozott kommunája főnökeként a totális testkultusz és szexuális szabadság híveit gyűjtötte egy zászló alá, és egy másféle rugóra járó társadalmi modellt kívánt létrehozni. A csoporthoz húszéves működése során százak és százak csatlakoztak, nem csoda, hogy egyre több gyermek is "előkerült" a kommuna burgenlandi farmján. Így hát Mühl célja a nyolcvanas években már nem is a szabad szerelem, hanem a "gyermektermelés", ezáltal egy "új típusú ember megalkotása" volt.

Juliane Grossheim filmjében ezek a gyerekek mesélik el húsz év múltán, hogyan élték meg az őrületet. Láthatjuk, hogy már egész kis koruktól kísérleti nyulakként kezelték őket, szüleikkel nem érintkezhettek, közös kölykökké váltak. És mivel Mühl mindent dokumentált, azt is láthatjuk, miféle játékok részesei voltak. Az egészben az a legdöbbenetesebb, hogy ezek a egészségesnek látszó, csinos huszonévesek azok után, hogy gyermekkorukat egy elmebeteg játszótéren kellett eltölteniük, mennyire higgadtan és tárgyilagosan tekintenek vissza.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.