A negyvenedik vámpír (Marcel Iures színész)

Film

Románia sztárszínészét színpadon Shakespeare-alakításai, filmen seregnyi hollywoodi rosszfiú-szerep tették ismertté. Játszott vámpírt Neil Jordannál, terroristát George Clooney oldalánés nácit Bruce Willis háborús filmjében, de ott találjuk a nevét a Mission Impossible és Coppola legfrissebb filmjének stáblistáján is. Marcel Iuressel a Román Filmhét alkalmával beszélgettünk.

Magyar Narancs: Minden komoly színházi hagyományokkal bíró országnak megvannak a maga legendás Hamletjei, Othellói vagy III. Richárdjai. Shakespeare-színészként melyik alakítását tartja a legsikerültebbnek?

Marcel Iures: Az a tény, hogy nálunk ilyen kultusza van Shakespeare-nek, a saját teóriám szerint egyfajta kulturális kisebbségi komplexussal magyarázható. Kicsi, balkáni országként tekintünk magunkra, s ennek ellensúlyozásaként szinte ösztönösen fordulunk a világirodalom legnagyobb alakjai felé. Shakespeare persze ettől függetlenül is kikerülhetetlen, szinte kötelező megmérettetés minden magára valamit is adó színész számára. Szerencsére remek fordításaink vannak, egy-egy darab többféle interpretálásban is hozzáférhető; a Hamletnek például hat különböző hangnemű fordítása létezik.

MN: Ön melyik verziót kedveli?

MI: A sajátomat. Ahhoz, hogy megtaláljam a saját, Shakespeare-hez vezető utamat, magamnak kell átültetnem az eredeti angol szöveget. Időigényes munka, de higgye el, megéri. Mielőtt eljátszottam volna a III. Richárdot, hat hónapot dolgoztam a szövegen, amit végül hat román, két angol és egy francia nyelvű verzióból raktam össze. Mindenképpen ezt tartom a pályafutásom legsikerültebb Shakespeare-alakításának, a második helyen pedig a II. Richárdot említeném.

MN: Színházi rendezői közül kihez fűzte a legfontosabb munkakapcsolat?

MI: Legkedvesebb barátommal, Mihai Maniutiuval 25 éven át dolgoztam együtt. Az említett III. Richárdot is neki köszönhetem. Hatalmas sikert arattunk vele Manchesterben is, de miután hazatértünk, otthagytam a színházat.

MN: Ezután vette az irányt Hollywood felé?

MI: A későbbi ügynököm, aki a hollywoodi szerepléseimet is intézi, 1993 táján látott a III. Richárd egyik romániai előadásán. Miután lement a függöny, megkeresett és megkérdezte, mit szólnék ahhoz, ha Nyugaton dolgozhatnék. Fogalmam sem volt, hogy mi lesz a dologból, de persze azt feleltem, hogy miért is ne. Az első ajánlat három hét múlva érkezett, és az Interjú a vámpírral egyik epizódszerepére szólt. Ez jelentette a nemzetközi karrierem kezdetét.

MN: Azoknak, akik csak a hollywoodi pályafutását követték nyomon, ön az akcentussal beszélő kelet-európai rosszfiúk megtestesítője.

MI: Le se tagadhatnám, hogy így van, s mint a legtöbb dolognak, ennek is megvan a maga előnye és hátránya. Egyrészt a gonosz szerepe mindig látványosabb és bizonyos értelemben népszerűbb is, mint a jófiúé, és az sem utolsó szempont, hogy ezek a szerepek kimagaslóan jól fizetnek. Másrészt viszont bizonyos idő múltán könnyen beskatulyázhatják az embert. Õszintén remélem azonban, hogy nekem sikerült elkerülnöm ezeket a csapdahelyzeteket. Ugye, az egész úgy kezdődött, hogy én voltam a negyvenedik vámpír a sorban, mostanra azonban már legalább fél tucat arcomat ismerheti a közönség. Az első nagyobb fordulatot ezen az úton a Peacemaker jelentette, ami amellett, hogy az első jelentősebb angol nyelvű szerepem volt, a rendező Mimi Leder és a filmet finanszírozó Dreamworks stúdió számára is a bemutatkozást jelentette.

MN: Visszatérve a színházhoz: úgy tudom, az ön nevéhez fűződik Románia első független színházának létrehozása. Pontosan miben áll a függetlenségük?

MI: Igen, az Act Theater volt az első független színház Romániában, de szerencsére ma már több hozzánk hasonló társulat is működik. Az államilag támogatott színházak elavult rendszerben, hosszú távú célok és koncepciók nélkül működnek. Ezzel szemben mi egy új mentalitás meghonosításával próbálkozunk, ami persze nem megy egyik napról a másikra, sokszor egy egész emberélet sem elegendő a fennálló viszonyok megváltoztatására. A mi színházunk nem függ a fentről jövő támogatásoktól. Szabad kezünk van mindenben: ha beledöglünk, ha túléljük, ha jó az előadás, ha rossz, ha jól érezzük magunkat, ha nem, minden csakis rajtunk múlik. Ne gondoljon valami nagy színházra: kis társulat vagyunk, jó gyakorlóterep egy újfajta színházi működés elsajátítására.

MN: Milyen darabokat játszanak?

MI: Olyan kortárs európai drámákat, amelyek korábban el voltak zárva a román közönség elől. Az első körben olvasószínházat tartunk, melynek keretében a nézők megismerkedhetnek a kortárs kínálattal, és a felolvasások alkalmával maguk dönthetik el, melyik darabot is szeretnék színházi produkcióként látni.

MN: Legutóbbi filmjét, a Mircea Eliade írásából készült Youth Without Youth című produkciót Francis Ford Coppolával forgatta.

MI: A történet egy professzorról szól, aki egy hatalmas viharba keveredve időutazóvá válik. Tim Roth alakítja a professzort, aki miközben egyre csak fiatalodik, páratlan emlékezetre tesz szert, és újdonsült emlékei útján eljut például a nyelv és a földi élet kialakulásának kezdetéig. Én Mr. Tuccit, egy római orientológust játszom, aki megpróbálja megfejteni az időutazás rejtélyét.

MN: Coppolát milyennek ismerte meg?

MI: 66 éves, és úgy viselkedik, úgy él, mint egy diák. Kétszer kellett mindent elölről kezdenie, de mindkétszer - először a Keresztapával, később pedig a kilencvenes években - sikerült visszakapaszkodnia. Kevés hozzá fogható küzdőszellemet ismerek.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.