A negyvenedik vámpír (Marcel Iures színész)

Film

Románia sztárszínészét színpadon Shakespeare-alakításai, filmen seregnyi hollywoodi rosszfiú-szerep tették ismertté. Játszott vámpírt Neil Jordannál, terroristát George Clooney oldalánés nácit Bruce Willis háborús filmjében, de ott találjuk a nevét a Mission Impossible és Coppola legfrissebb filmjének stáblistáján is. Marcel Iuressel a Román Filmhét alkalmával beszélgettünk.

Magyar Narancs: Minden komoly színházi hagyományokkal bíró országnak megvannak a maga legendás Hamletjei, Othellói vagy III. Richárdjai. Shakespeare-színészként melyik alakítását tartja a legsikerültebbnek?

Marcel Iures: Az a tény, hogy nálunk ilyen kultusza van Shakespeare-nek, a saját teóriám szerint egyfajta kulturális kisebbségi komplexussal magyarázható. Kicsi, balkáni országként tekintünk magunkra, s ennek ellensúlyozásaként szinte ösztönösen fordulunk a világirodalom legnagyobb alakjai felé. Shakespeare persze ettől függetlenül is kikerülhetetlen, szinte kötelező megmérettetés minden magára valamit is adó színész számára. Szerencsére remek fordításaink vannak, egy-egy darab többféle interpretálásban is hozzáférhető; a Hamletnek például hat különböző hangnemű fordítása létezik.

MN: Ön melyik verziót kedveli?

MI: A sajátomat. Ahhoz, hogy megtaláljam a saját, Shakespeare-hez vezető utamat, magamnak kell átültetnem az eredeti angol szöveget. Időigényes munka, de higgye el, megéri. Mielőtt eljátszottam volna a III. Richárdot, hat hónapot dolgoztam a szövegen, amit végül hat román, két angol és egy francia nyelvű verzióból raktam össze. Mindenképpen ezt tartom a pályafutásom legsikerültebb Shakespeare-alakításának, a második helyen pedig a II. Richárdot említeném.

MN: Színházi rendezői közül kihez fűzte a legfontosabb munkakapcsolat?

MI: Legkedvesebb barátommal, Mihai Maniutiuval 25 éven át dolgoztam együtt. Az említett III. Richárdot is neki köszönhetem. Hatalmas sikert arattunk vele Manchesterben is, de miután hazatértünk, otthagytam a színházat.

MN: Ezután vette az irányt Hollywood felé?

MI: A későbbi ügynököm, aki a hollywoodi szerepléseimet is intézi, 1993 táján látott a III. Richárd egyik romániai előadásán. Miután lement a függöny, megkeresett és megkérdezte, mit szólnék ahhoz, ha Nyugaton dolgozhatnék. Fogalmam sem volt, hogy mi lesz a dologból, de persze azt feleltem, hogy miért is ne. Az első ajánlat három hét múlva érkezett, és az Interjú a vámpírral egyik epizódszerepére szólt. Ez jelentette a nemzetközi karrierem kezdetét.

MN: Azoknak, akik csak a hollywoodi pályafutását követték nyomon, ön az akcentussal beszélő kelet-európai rosszfiúk megtestesítője.

MI: Le se tagadhatnám, hogy így van, s mint a legtöbb dolognak, ennek is megvan a maga előnye és hátránya. Egyrészt a gonosz szerepe mindig látványosabb és bizonyos értelemben népszerűbb is, mint a jófiúé, és az sem utolsó szempont, hogy ezek a szerepek kimagaslóan jól fizetnek. Másrészt viszont bizonyos idő múltán könnyen beskatulyázhatják az embert. Õszintén remélem azonban, hogy nekem sikerült elkerülnöm ezeket a csapdahelyzeteket. Ugye, az egész úgy kezdődött, hogy én voltam a negyvenedik vámpír a sorban, mostanra azonban már legalább fél tucat arcomat ismerheti a közönség. Az első nagyobb fordulatot ezen az úton a Peacemaker jelentette, ami amellett, hogy az első jelentősebb angol nyelvű szerepem volt, a rendező Mimi Leder és a filmet finanszírozó Dreamworks stúdió számára is a bemutatkozást jelentette.

MN: Visszatérve a színházhoz: úgy tudom, az ön nevéhez fűződik Románia első független színházának létrehozása. Pontosan miben áll a függetlenségük?

MI: Igen, az Act Theater volt az első független színház Romániában, de szerencsére ma már több hozzánk hasonló társulat is működik. Az államilag támogatott színházak elavult rendszerben, hosszú távú célok és koncepciók nélkül működnek. Ezzel szemben mi egy új mentalitás meghonosításával próbálkozunk, ami persze nem megy egyik napról a másikra, sokszor egy egész emberélet sem elegendő a fennálló viszonyok megváltoztatására. A mi színházunk nem függ a fentről jövő támogatásoktól. Szabad kezünk van mindenben: ha beledöglünk, ha túléljük, ha jó az előadás, ha rossz, ha jól érezzük magunkat, ha nem, minden csakis rajtunk múlik. Ne gondoljon valami nagy színházra: kis társulat vagyunk, jó gyakorlóterep egy újfajta színházi működés elsajátítására.

MN: Milyen darabokat játszanak?

MI: Olyan kortárs európai drámákat, amelyek korábban el voltak zárva a román közönség elől. Az első körben olvasószínházat tartunk, melynek keretében a nézők megismerkedhetnek a kortárs kínálattal, és a felolvasások alkalmával maguk dönthetik el, melyik darabot is szeretnék színházi produkcióként látni.

MN: Legutóbbi filmjét, a Mircea Eliade írásából készült Youth Without Youth című produkciót Francis Ford Coppolával forgatta.

MI: A történet egy professzorról szól, aki egy hatalmas viharba keveredve időutazóvá válik. Tim Roth alakítja a professzort, aki miközben egyre csak fiatalodik, páratlan emlékezetre tesz szert, és újdonsült emlékei útján eljut például a nyelv és a földi élet kialakulásának kezdetéig. Én Mr. Tuccit, egy római orientológust játszom, aki megpróbálja megfejteni az időutazás rejtélyét.

MN: Coppolát milyennek ismerte meg?

MI: 66 éves, és úgy viselkedik, úgy él, mint egy diák. Kétszer kellett mindent elölről kezdenie, de mindkétszer - először a Keresztapával, később pedig a kilencvenes években - sikerült visszakapaszkodnia. Kevés hozzá fogható küzdőszellemet ismerek.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.