Bartók, a mi Miki egerünk (Uri Caine)

  • Czabán György Kolbász
  • 2006. október 19.

Film

Október 4-én végül is Hungarian Project címmel adott koncertet zenekarával a Trafóban Uri Caine amerikai zongorista-zeneszerző. Az eredetileg Bartók-estnek elgondolt koncert felépítését nem jószántából változtatta meg.
Október 4-én végül is Hungarian Project címmel adott koncertet zenekarával a Trafóban Uri Caine amerikai zongorista-zeneszerző. Az eredetileg Bartók-estnek elgondolt koncert felépítését nem jószántából változtatta meg.

Magyar Narancs: Miképp merült fel a Bartók Projekt ötlete?

Uri Caine: Végül nem igazán Bartókról lesz szó, mert a család nem engedélyezi az adaptációkat. A koncert így több műfaj kombinációja lesz. Ahogy Bartók műveihez az általa gyűjtött népzene szolgált alapul, úgy számunkra is ez a gyűjtemény volt az egyik forrás. Továbbá felhasználjuk még a saját műveimet is, melyeket ezek a zenék ihlettek. Igazán sajnálom, hogy nem tudunk Bartók-műveket játszani születésének százhuszonötödik évfordulóján.

MN: Pedig kíváncsiak lettünk volna az ön feldolgozásaira.

UC: Sok dzsesszzenész szerette volna eljátszani a Mikrokozmoszt, ők mind kaptak egy perrel fenyegetőző ügyvédi levelet. Ilyenkor, hogy ne kelljen pereskedésbe bonyo-lódni, kompromisszumot kötnek, és a kész hanganyagon csak annyit tüntetnek fel, hogy a zenét Bartók ihlette. Beszéltem erről a tervemről a New York-i magyar nagykövetségen, és az első reakciójuk az volt, hogy persze, csináljuk, Bartók a magyar kultúra része, mindenképpen megoldjuk. Aztán kaptam tőlük egy e-mailt, hogy igazam volt, mégis gond van. Beszéltem a Bartók-kották kiadójával is, ők értették meg velem, hogy ez nem lesz egyszerű, hogy minden zeneszerző más ügy. Bernstein esetében például bizonyos dolgokat szabad, másokat nem. Rákérdeztünk, hogy mi a logika mögötte, a válasz az volt, hogy nincs logika. Nem tudom, önöknél hogy szól a törvény, de az USA-ban 60 vagy 70 év volt a szerzői jogok lejáratának ideje. Két éve Miki egér szerzői jogai lejártak, de Walt Disney örökösei azt mondták, hogy Miki a miénk, nem lehet akárkié! A kongresszust és a szenátust is meggyőzték, hogy hosszabbítsák meg a szerzői jogaikat 90 évre. Az emberek azt gondolják, ez a művészek jogait védi, pedig nem. A Walt Disney egy hatalmas cég, és ha elveszti Miki egér jogait, akkor mindennek, amit erre a figurára épített, a játékoknak, a vidámparkoknak a bevételeit is elveszti. Ugyanakkor egy művésznek, zenésznek nincsenek ilyen jellegű bevételei. Persze, ha a műveinek egy részét mint hangmintát felhasználják, mondjuk pop- vagy rapzenében, akkor fizetni kell az eredeti részletéért is.

MN: Hogyan talált rá Bartókra?

UC: Tizenöt évesen egy Bartók-vonósnégyes elemzésével kezdtem a zenei tanulmányaimat. Tanultam az általa írt könyvek fordításaiból, az esszékből, melyekben leírja, mi a különbség a városi, a vidéki és a cigányzene között. Meg persze sok CD-m is van. Próbálom megérteni a zenéje lényegét. Mivel nem vagyok néprajzkutató, elemzés helyett benyomásaim vannak, de egy biztos: gyönyörű.

MN: Jól értettem az imént, hogy "virtuális" magyar népzenét is ír?

UC: Igen, megpróbáltam. Ugyanakkor nem akarok úgy tenni, mintha magyar népzenét írnék. Ezek inkább egy New York-i zenész benyomásai erről a zenéről, sok improvizációval. Egy jó része viszont egyáltalán nem hangzik népzenének, túl összetett ahhoz.

MN: Kevés zeneszerző tudja ötvözni a klaszszikus zenét, a dzsesszt és az improvizált zenét. Ön Mozart, Mahler, Schumann és Bach műveit is feldolgozta. Könnyű keverni a műfajokat?

UC: Nem tudom, de meg kell próbálni. Olyan környezetben nőttem fel, ahol sokféle zenei hatás ért. Philadelphiában nevelkedtem, mindig is dzsesszzenész akartam lenni, mert sok dzsesszt hallottam, ugyanakkor lehetőségem volt klasszikus és népzenét, soult, funkyt tanulni. Ha egy klasszikus zenésznek adunk egy kottát, akkor ő lejátssza úgy, ahogy az le van írva, és megpróbálja a legtöbbet kihozni ebből. Egy improvizáló zenész másképp gondolkodik. Persze, ismerjük a témát, de mindannyian kicsit másképp akarjuk eljátszani, szabadon kezeljük az anyagot. Úgy érzem, mostanában egyre több zenész szeretné kipróbálni ezt. Persze ez nem új találmány. Veszel egy motívumot, amiből végül valami teljesen mást hoz ki az improvizáció, a fantázia játéka.

MN: Elektronikus eszközöket, laptopot is használ.

UC: Ma este egy Ableton Live nevű programot használok, ezen keresztül alakítom át az élő zenét, teszek rá effekteket, akár számítógépparancsokkal, akár zongoraklaviatúrán. Előre is bekészíthetek hanganyagot, ekkor nem improvizálok, hanem csak lejátszom a beprogramozott dolgokat, mint ahogy egy dj teszi egymás után a számokat, de rögtönözhetek is, ha folyamatosan állítgatok a gépen. Mindkettőt szeretem. Ma a viaszhengerekről levett zenéket használjuk föl, de ezek inkább átkötések lesznek a dalok közt. Jobbára hagyományos kamarazenei felállás lesz, elektronikus hangzásokkal színezve.

MN: A tervei?

UC: A legutóbbi munkáim már úton vannak a kiadás felé: Mozart-feldolgozások és egy szóló zongoraalbum, amin John Zorn újabb kompozícióit játszom. Van egy Bedrock nevű projekt is, ami inkább elektronikus zene, s egy Othello-verzió is készül a Verdi-operából. Pár hónapja írtam egy darabot két zongorára, Mozart emlékére, amit a Los Angeles-i kamarazenekar játszott fel. És van egy dzsessztrióm is. Nemrég jelent meg egy lemezünk Live At The Village Vanguard címmel.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.