Film

Adéle élete 1-2. fejezet

  • - kg -
  • 2013. november 17.

Film

Szép a francia ősz, szívszaggatóan, s van az a parki pad, ahol egyszer Emma és Adéle ültek - itt kezdődött minden, mint egy lányregényben, csakhogy itt egy művésznek készülő fiús, kék hajú (Emma) és egy hamvas, tincseivel és a világgal hadilábon álló tini (Adéle) gabalyodik össze, úgy testileg, mint lelkileg.
false

Szépen gabalyodnak, meg kell hagyni, ahogy csak francia filmekben szoktak, talán azért, mert az ottani művészeknek külön nyelvük van az ilyen gabalyodásokhoz - trüffelizmus vagy valami hasonló címszó alatt kell keresni. S mivel ez az a film, mely annak okán lett híres, hogy Emma és Adéle ágyjelenetei nem sokat hagynak a képzeletre, munkaköri kötelességünk nekünk is leírni, bár mostanra elég unalmas olvasni a nyalás így-úgy ragozott formáit. Utoljára talán Fassbender farka (Shame) hozott ennyit a konyhára, az élbolytól messze lemaradva pedig Winterbottom és a 9 dal művészfilmes genitáliái jönnek. Ami Emmát és Adéle-t illeti, szerelmüknek 179 perc alatt kell bejárnia azt a gyöngyvirágtól lombhullásig tartó ívet, melyet hasonlóan érzékeny francia filmesek azért 120 percben is képesek lezavarni. A Szemünk fényében (2011-ben a franciák Oscar-jelöltje) még nagybeteg gyermek is volt, mégsem kellett három óra egy hasonlóan szenvedélyes - igaz, maratoni szexjelenetek nélküli - kapcsolat bemutatásához.

Adéle háromórásra nyújtott lamúrjában van valahol, nem is mélyen, egy hangulatos másfél órás mozidarab: ősszel, tavasszal, paddal, szerelemmel, megzabolázhatatlan tincsekkel, és igen, még nyalással is.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.