A csinos strici, vagy a korlátolt rendőr?

  • narancs.hu
  • 2014. november 8.

Film

Ma van Alain Delon születésnapja, szép kerek, a 79. Épp itt van tehát az ideje, hogy kiválasszuk, melyik is az ő legjobb filmje. A feladat nehezebb, mint elsőre gondolnánk. Segítsen, szavazzon!

Az ember olykor hajlamos azt mondani, hogy csak egy szimpla szépfiú volt. Máskor meg azt, hogy az egész életműve zsarukra és csirkefogókra, egy-két grimasszal megjeleníthető papírfigurákra korlátozódik. Nos, mindez igaz, de ezzel együtt is a filmtörténet egészen különleges fejezetét írta, a maga nemében egészen egyedülállót.

false

 

Fotó: Europress

Mindenét beleadta szerepeibe, szépségét, romlottságát, amije csak volt, értő rendezők kezei között jóval többnek mutatkozott kellemes fényvisszaverő felületnél. Tetszik valakinek vagy sem, szeretjük vagy nem szeretjük, egy nagy filmművészt köszöntünk ma (mi ráadásul még szeretjük is). Semmi perc alatt találtunk is egy tucat kétségtelen remekművet a pályáján, inkább az jelentett problémát, hogy egyet-kettőt még ki is kellett hagyni… De melyik volt ezek közül a legjobb film?

 

 

false

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.