Film

Holtodiglan

  • 2014. november 3.

Film

Vidéki házából eltűnik az ötödik házassági évfordulójára készülő gazdag, sikeres, híres celebnő. Lassan a távolról sem szentéletű férjre terelődik a gyanú, hogy megölhette az őt amúgy anyagi függésben tartó nejét, akivel a külvilág felé mutatott nyájas boldogság leple alatt már régen megromlott a kapcsolata. A továbbiakban a szenzációra vadászó média egyre nyomasztóbb jelenléte befolyásolja a történéseket: sem az érintettek, sem a rendőrök nem vonhatják ki magukat a hatása alól. Bár a férfi előtt lassan kirajzolódik az elképesztő terv, amelynek áldozatául kiszemelték, verzióját, ügyvédje tanácsára, a rendőrségnek már el sem mondja, annyira képtelen az egész.

A bestseller moziváltozata három műfajt próbál egységes filmmé szerkeszteni – meglehetősen erőtlenül, mivel mindegyik zsánerfoszlány komoly hiányosságokkal küzd. A thrillerszekvencia a kicsit is tapasztalt fogyasztó számára átlátható, sokszor – s a mostaninál jobb hatásfokkal – használt elemekre épül. Húsz perc múltán a nézőtéren már mindenki tudhatja azt, amit a filmvásznon még senki. Az ebből kerekedő, s ezzel párhuzamosan futó párkapcsolati dráma felszínes és unalmas pszichologizálás, az együttélés valóban létező kulcskérdéseinek közhelyes megközelítése. Leg­inkább médiakritikaként működhetne a produktum a gátlástalan szenzációhajhászás közhangulat-, sőt értékrendformáló agresszivitásának bemutatásával, de ez a rész a legkevésbé kidolgozott. Mind­ehhez indokolatlanul hosszú játékidő, nem a feszültség fokozása miatt lassú tempó – és affektáló magyar szinkron járul.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.