"Álomkonyhában" (Skip McDonald, Little Axe)

  • Bognár Tamás
  • 2004. április 29.

Film

"Nyitva akarom hagyni a kapukat, 21. századi bluest szeretnék játszani" - mondta Skip McDonald egy évtizede, Little Axe nevű zenekara indulásakor. Akkoriban úgy tűnt, hogy a zeneszerző-gitáros-énekes szerteágazó zenei pályafutásában csak egy újabb kaland ez az irány, de immár a Little Axe negyedik albuma és az A38 hajón adott koncertje is azt tanúsította: a blueszal McDonald nem máshova, mint hazatalált.
"Nyitva akarom hagyni a kapukat, 21. századi bluest szeretnék játszani" - mondta Skip McDonald egy évtizede, Little Axe nevű zenekara indulásakor. Akkoriban úgy tűnt, hogy a zeneszerző-gitáros-énekes szerteágazó zenei pályafutásában csak egy újabb kaland ez az irány, de immár a Little Axe negyedik albuma és az A38 hajón adott koncertje is azt tanúsította: a blueszal McDonald nem máshova, mint hazatalált.

Skip McDonald: Ezt érezned kell. Nem hiszem, hogy én vagy bárki más el tudná magyarázni a blues értelmét. A Beale Streeten (a blues memphisi fellegvára - a szerk.) vagy később Chicagóban sem tudták, mi az a blues; nem tudták, mit játszanak. Nem a szavakon múlik, lényegében három-négy szó is elég, hogy fújhasd a magadét. Ha annyit írsz, hogy "felébredtem reggel", nagyjából meg is vagy, akár úgy folytatod, hogy "és van egy jó csajom", akár úgy, hogy "ó, igen, elhagyott a nőm". Csak az a lényeg, hogy az életedről szóljon.

Magyar Narancs: Nem éppen zenei terminusokról beszél.

SM: Mindenki kategorizál, hogy meddig blues, vagy honnan dzsessz, holott a zene gyökerei valójában beláthatatlan messzeségbe nyúlnak vissza. Bizonyos elemei Afrikából jöttek, mások Európából, megint mások Indiából, s mindez összemosódik. Inkább a zenészek hozzáállásában rejlő különbség az, ami megfogható: van a színpadra született szórakoztató fajta, aztán a tudományos megközelítésű matematikus agy; egyesek nagyszerűek a stúdióban, másoknak a koncertezés megy jobban. Ezek a különféle készségek szerencsés esetben egyesülhetnek egy-egy emberben is, de az állandó osztályozás őket sem kíméli. Van, akinek azt kell bizonygatnod, hogy mennyire naprakész vagy a legfrissebb komputer-technikákban, mások meg épp az elektronikus hangzástól akadnak ki, s beszólnak, amiért nem a tradíciót követed: "Miért nem úgy játszol, mint Charley Patton? Hogy-hogy nincs nálad sör a színpadon, azt hittem, zenész vagy?"

MN: Otthonról milyen zenei örökséget hozott?

SM: Az Ohio állambeli Daytonban születtem, apám munkásember volt, műszak után, másodállásban gitározott különféle csehókban. Két-három éves koromban már nagyon szerettem a zenét, addig nem is tudtam elaludni, amíg apám haza nem jött, s nem játszott nekem valamit. Kábé hatéves lehettem, amikor tanítgatni kezdett arra a fajta bluesra, amit a Blind Boy Fuller képviselt. Tinédzser koromra pedig nyakig merültem a dzsesszben, a funkban, nekem is megvolt a James Brown-, Wilson Pickett- és George Clinton-korszakom.

MN: Hetvenkilencben a Sugarhill Records házi zenekarában már együtt játszott a későbbi Tackhead tagjaival - a basszeros Doug Wimbishsel és a dobos Keith LeBlanckal -, és olyan rapalapvetésekhez írtak zenét, mint a Sugarhill Gang Rapper's delightja vagy a Grandmaster Flash The message-e. Hogy mondjam, ahogy itt ülünk, nem egyszerű úgy tekinteni önre, mint a rapzene egyik zászlóvivőjére...

SM: Játszottam én diszkót is. Amikor hetvenegy-hetvenkettő körül beütött a láz, akkor kezdtek megjelenni a programozott alapok, a dobgépek, a sequencerek, aztán szép lassan ki is rúgtak minden zenészt a klubokból. Egészen az évtized végéig a dj-k uralták a terepet, hiszen a hat-nyolc fős zenekarok helyett így csak egy lemezlovast kellett megfizetnie a tulajnak. Az egyszer használatos zenék korszakát éltük - az "eldobható zene" fogalma korántsem mai, legfeljebb új értelmet nyert. A probléma persze nem önmagában a dj-vel, aprogramozóval vagy a zenésszel van, hanem hogy úgy gondolkodnak, mintha egymás ellen lennének, nem pedig egy csapatban. Ebben az egész osztályozós mániában számomra kétféle zene létezik: amit szeretek és amit nem. Felőlem a stílusok jöhetnek mind, meglehetősen sokból magam is kivettem a részem. Sosem akartam, hogy úgy hivatkozzanak rám, mint az ürgére, aki folyvást a 12 ütemű bluesát nyomja B-ben.

MN: 1984-ben a hangmérnök-producer Adrian Sherwood hívására költözött Londonba, ahol az On-U Sound kiadó égisze alatt ugyancsak zenetörténelmet írtak az afrikai zene és a dub-reggae (African Headcharge, illetve Dub Syndicate, Lee Scratch Perry - a szerk.) megújításával, vagy akár a modern tánczene előfutárának számító Gary Clail-lemezekkel. Menynyiben érzi meghatározónak a Sherwooddal való találkozást?

SM: Az igazat megvallva, megváltoztatta az életem. Mielőtt Angliába jöttem volna, tulajdonképpen egy sessionzenész voltam, itt viszont számtalan lehetőség nyílt előttem: komponálás, stúdiózás, produkciók összehozása. Az életem első felét azzal töltöttem, hogy megtanuljak gitározni, a jelen pedig inkább a kompresszorokról, effektekről, hangmodulációról szól. Manapság tengernyi információt kell magadba tömnöd, hogy valamit az asztalra tegyél, egyszerre kell zenésznek és doktornak lenned. Sokan megelégszenek a régen megszerzett tudásukkal, én azonban látni akarom az egész folyamatot, különben megeshet, hogy a lemezkészítés legutolsó fázisa, a mastering rontja el sokéves munkádat.

Sőt. Ha valóban el akarod kerülni a csapdákat, a lépések távolabbi következményével is számolnod kell. Játszott egy kiváló srác a Little Axe-ben, aztán egyik napról a másikra azzal állt elő, hogy "bocsánat, nagyon bírom a zenekart, de most ki kell szállnom, mert kamionsofőr leszek". Miközben küszködött, hogy felnevelhesse a gyerekeit, erre a választásra kényszerült. Csak hát az ember olyan könnyen legyőzetik. Azt hazudja magának, hogy majd folytatja később, aztán amikor felnőttek az utódok, hirtelen azon kapja magát, hogy már a nyugdíjra gondol. Ilyenkor persze előjön, hogy mit tehetett volna, haÉ - aztán elakad, mert más menekülésre nem kínálkozik esély, mint hogy visszatérjen ahhoz az útkereszteződéshez, ahol még választhatott. Manapság arra ösztökél minden, hogy a siker reményében valami hiábavaló után fussunk. Aztán ott állsz az álomkonyhádban, csak éppen a főzés élménye hiányzik. Én valóban szeretem, amit csinálok, jólesik összehoznom embereket, és a gitározásomban talán hallani egy kicsit engem is. Nem akarok se B. B. King lenni, se Jimi Hendrix, se George Benson. Õk nagyszerűek, de nekem a magam dolgát kell elvégeznem.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.