"Valami heveny"(Szűcs Krisztián énekes, gitáros)

Film

Szállj ki, és gyalogolj címmel jelent meg a Heaven Street Seven ötödik lemeze. Könnyen megjegyezhető dalok, nem túl bonyolult szövegek, semmi világmegváltás, be- vagy kiborulás. Ennek ellenére úgy tűnik, a zenekarnak inkább a hazai pálya hátrányaival kell számolnia. Persze szó sincs tragédiáról.

Szállj ki, és gyalogolj címmel jelent meg a Heaven Street Seven ötödik lemeze. Könnyen megjegyezhető dalok, nem túl bonyolult szövegek, semmi világmegváltás, be- vagy kiborulás. Ennek ellenére úgy tűnik, a zenekarnak inkább a hazai pálya hátrányaival kell számolnia. Persze szó sincs tragédiáról.

Magyar Narancs: Az új lemezeteket hallgatva az járt a fejemben, a Heaven Street Seven se nem több, se nem kevesebb, mint egy kedves popzenekar. Egyetértesz ezzel?

Szűcs Krisztián: Teljes mértékben. De fontos ez?

MN: Annyiban, hogy nemcsak az olvasók többsége, de a zenei szerkesztők és más befolyásos alakok is azokat a pornográf produkciókat tartják "kedves popnak", ami a kereskedelmi rádiókból zúdul rájuk. Benneteket viszont az alternatív kategóriába soroltak, vagyis lehúzták a redőnyt.

SZK: Európa nagy részén hozzád hasonlóan gondolkodnak a dologról, de nálunk ez nem így működik. Kilenc év alatt megtanultuk, itt csak skatulyák vannak, kockázatmentességre épülő íratlan szabályok, melyek alapján a Heaven Street Seven egyszerűen nem lehet popzenekar. Mindez nem okozott megrázkódtatást, tudomásul vettük, viszont nem fogadjuk el. Noha nem azért kezdtünk el zenélni, hogy definiáljuk a popzenét, egyre inkább érzünk magunkban valamiféle elhivatottságot, hogy mégis.

MN: Misszió?

SZK: Elég hülyén hangzik, de annak is nevezhetjük.

MN: A zenekart közelebbről ismerők azt mondják, a HS7 "britpopot" játszik. Olyasmit, ami Magyarországon soha nem volt, és nem is lehet igazán népszerű.

SZK: Nem tagadjuk, hogy az angolszász zene áll a legközelebb hozzánk, olyan előadók hatására kezdtünk a zenekarosdiba, amelyeket Magyarországon alig-alig ismernek. Kezdetben képtelenek voltunk magyar szövegeket írni. Nem sznobériából és nem is azért, mert külföldön akartunk szerencsét próbálni, inkább a példaké-pek miatt. Kellett pár év ahhoz, hogy megfor-duljon a dolog, hogy "magyarodjunk", és nem csak a szöveget illetően. Ez persze nem kompromisszum, inkább belőlünk jön. Jólesett, hogy valaki azt mondta az új lemezről, hogy az angolszász zenei hatások ellenére egyértelmű, hogy ez egy magyar zenekar. Méghozzá olyan, amely bizonyos ízlésbeli határokon belül igyekszik slágereket írni.

MN: Nem kell szerénykedned. Pár évvel ezelőtt, a Krézi srác című számotok "nagy magyar slágernek" számított. És nem a mezőtúri rockfesztiválon, hanem a Juventus Rádióban. Ahogy látom, nem sokat változott ettől az életetek.

SZK: A Krézi srác azért érdekes, mert ezt a dalt az egész ország megismerte. Lám-lám, itt egy együttes, "valami heveny", és lenyomja a Kozsót... Meglepődtünk a sikeren, de nem szálltunk el tőle, inkább véletlenként könyveltük el. Igazunk volt, mert sokan azóta is azt várják, hogy ugyanilyen számokat írjunk. A rádiókban például egyértelműen megmondták, csak olyan dalokat vigyünk, mint a Krézi srác. A legutóbbi maxinkról kijelentették, ez "ködös, lila". Tiszta őrület. Olyan nincs, hogy minden lemezre írunk egy ugyanolyan számot.

MN: Úgy látszik, nem ismered Dieter Bohlen életművét.

SZK: Nem bánom.

MN: Egy nagy kiadónál vagytok. Ott nem nyomják a fejetekhez a pisztolyt, hogy az új lemezek kevésbé sikeresek, és sürgősen változtatni kell?

SZK: Szerencsénkre nincsenek ilyen elvárások. Nem kergetnek az asztal körül, hogy írjuk meg a Krézi srác kettőt. Persze, közösen döntjük el, melyik számból legyen maxi, és akkor sem küldjük el őket az anyjukba, ha például van egy hangszerelési ötletük. De a lényeges dolgokba nem szólnak bele, és ez a legfontosabb. Azt hiszem, mi vagyunk az egyetlenek, akik egy multihoz szerződtek,mégsem panaszkodnak.

MN: És ők? Például a szerényebb példányszám miatt?

SZK: Amikor megkötötték velünk a három lemezre szóló szerződést, megfogalmaztak ilyen-olyan számokat, de azóta ők is belátták, hogy ennek nincs értelme. Elsősorban a cédémásolás elterjedése miatt. Ma már legfeljebb becslések lehetnek arra vonatkozóan, hány embernek van például HS7-lemeze. A eladott cédék csak egy számtani művelet részei.

MN: Benneteket ez mennyire zavar? Sok zenész úgy véli, megélhetése kerül veszélybe a másolók miatt.

SZK: Nem tudunk mit kezdeni vele. Olyan ez, mintha két kézzel próbálnád visszalökni a tengert. Amikor meghallottam azt a szlogent, hogy "A másolás megöli a zenét", az jutott az eszembe, hogy a magas cédéárak is megölik a zenét, meg a külföldről be nem hozott, egyébként releváns popzene ismeretlensége is ugyanezt teszi.

MN: Ezt megmagyaráznád?

SZK: Amíg külföldön ötpercenként bukkannak fel a jobbnál jobb zenekarok, és olyan élet van a klubokban, hogy a szám tátva marad, addig nálunk csak a nagy semmi. Ha akad is néhány olyan együttes, amelyik valóban lelkesedésből és nem prostituálódásra készen rajtol, tíz-tizenöt évvel ezelőtti mintákat követ. Mintha megállt volna az idő 1990-ben.

MN: Ennek ellenére optimistának látszol.

SZK: Nincs okom panaszra. A zenekar nyolc éve működik tagcserék nélkül, és sokkal nagyobb sikert értünk el, mint amire kezdetben számítottunk. Mindezt úgy, hogy közben nem kellett leköpni magunkat, nem kellett vállalhatatlan kompromisszumokat kötnünk. Realisták vagyunk, ismerjük a pályát. Csak annyira próbálunk előrébb jutni, amennyire ilyen körülmények között lehetséges. Máskülönben biztosan bekattannánk.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.