Amiből nem lesz cserebogár - Hogyan készül?

  • D. Harangozó Aranka
  • 2007. november 1.

Film

E szórakoztató ügydarab főhőse egy kedves, rokonszenves, ám alapvetően züllött alak: még szerencse, hogy a végén nem neki lesz igaza.

E szórakoztató ügydarab főhőse egy kedves, rokonszenves, ám alapvetően züllött alak: még szerencse, hogy a végén nem neki lesz igaza.

Piotr Tymochowicz jó nevű kommunikációs szakmunkás és politikai pr-kőműves; számos aktív lengyel politikus tanácsadója, beszédtanára, rendezője és öltöztetője. Egy napon aztán - valamikor 2004-ben járunk - elege lesz a bérmunkából, és elhatározza, hogy mint dr. Frankenstein, kreál magának egy figurát (vagy többet), és felruházza minden olyan tulajdonsággal, amely - őszerinte - a politikai érvényesülés záloga. A cél pedig legyen a képviselői hely a szejmben!

Apróhirdetésére szép számmal jelentkeznek az életpályájuk elején tanácstalanul kóválygó fiatalok. Piotr nem ideológiát, eszméket, társadalomképet csöpögtet a fejükbe. Sőt, inkább arra tanítja őket, hogyan ne mondjanak semmit közönségüknek; illetve csak olyat, amivel képtelenség nem egytérteni. Arra oktatja tanítványait, hogyan lehet manipulálni: hanghordozással, gesztusokkal, frázisokkal, megjelenéssel, üres, ám jól hangzó szavakkal. Így készül a politikus, mondja Piotr. A populista politikus - márpedig másmilyen, mint populista politikus nincs is. Romlott banda mind, céljuk csak a karrier és a hatalom, ezek viszont bizonyos társadalomtechnikai trükkök helyes begyakorlásával könnyedén elérhetők.

Csakhogy ez nem így megy. Az együtt töltött vidám napok során kiütközik a vállalkozás nyilvánvaló erkölcstelensége, és Piotrt sorra elhagyják tanítványai; nem is a legjobb hangulatban. Egy marad csak vele - s az is mire viszi?

A válaszért mindenképpen tekintsék meg ezt az izgalmas, remek dramaturgiájú filmet. Még épülni is lehet belőle. Hisz a kelet-európai újcinizmus egyik kedvelt közhelye szerint a politika nem más, mint marketing, manipuláció, átverés, az egyik demagóg gazfickó harca a másikkal a koncért. Áru, mosópor, csomagolás. E veszélyes ostobaságokkal legelőször is magunkban kell leszámolnunk - hogy még véletlenül se lehessen belőlük valóság.

Marcel Lozinski, Lengyelország, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.