Film

Amnézia

  • Szabó Ádám
  • 2014. december 22.

Film

Nicole Kidman agya egy baleset hatására alvás közben kitörli az előző nap emlékeit. Ugyanezt a műveletet minden bizonyára a mi agyunk is elvégzi majd – nem sok dolog van ugyanis az Amnéziában, amire érdemes lenne emlékezni.

A háromszereplős játék másik két résztvevője a férj, Colin Firth, és a doktor, Mark Strong – igen, ez az a típusú mozi, ahol mindkét foglalkozás elé oda illene biggyeszteni az „állítólagos” szót, ugyanis a forgatókönyv elkötelezett célja, hogy a főszereplővel együtt mi is mindent megkérdőjelezzünk, mindenkire gyanakodjunk. A valóság azonban az, hogy az egész hercehurca tétje mindössze annyi: láthatjuk-e végre Mark Strongot jófiút, Colin Firth-öt pedig gazembert játszani, vagy minden marad a régiben.

A várva várt csavarokkal szűkmarkúan bánik a könyv; vagy éppen az írók maradtak le az utóbbi húsz-harminc évben a tekintetben, hol is húzódik a mai nézők ingerküszöbe. Sokat kell várnunk bármiféle érdembeli történésre; a szerepek csak a film közepe felé kezdenek felcserélődni – egy dolog viszont nem változik: Nicole Kidman akárhogy erőlködik, sem magából, sem belőlünk nem sikerül érzéseket kicsiholnia. Múltjának néhány fekete foltját sikerül ugyan feltárnia, hogy aztán kiderüljön, nem is olyan feketék azok a foltok, esetleg nem is az ő múltján estek – mindenesetre ugyanolyan felemás beleéléssel tágul pupillája premier plánban reggelente, illetve a fordulópontoknál újra és újra.
A miénk azonban maximum a végső etapnál kerekedik el, nevezetesen egy szemdörzsölés és ásítás után. De ez is csak téves kapcsolás.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.