Film

Káprázatos holdvilág

  • - kg -
  • 2014. december 22.

Film

Woody Allen új filmjében egy filozófiaprof (Joaquin Phoenix) válságba kerül, mert beleszeret az egyik tanítványába (Emma Stone). Ó, pardon, ez már a jövő évi Woody Allen-film.

Tehát: Woody Allen új filmjében a világhírű bűvész válságba kerül, mert beleszeret egy pajkos spiritisztába (Emma Stone) – na igen, ez már mindjárt más, s annyiban tényleg más is, hogy ezúttal a míves múltban, a francia Riviérán vagyunk, egy olyan műfajban, amit ma romkomnak, a maga idejében meg screwballnak ismertek. Ez a magaidejűség egy olyan világ, ami a maga idejében sem létezett, legfeljebb a forgatókönyvírók fejében: férfi és nő sosem lenne képes olyan elegánsan egymást gyepálni, mint azon a gyepen, amit Allen és az előtte járó screwball-specialisták leterítettek a sztárjaik elé. A világhíres bűvészfenomén nem hisz a spiritisztáknak, de annyi spiritusz láttán, amennyi Emma Stone-ba szorult, még a brit sznobizmust álmában is hozó Colin Firth is meginog. Emma Stone láttán Woody is megingott, s mint fentebb jeleztük, rögtön még egy főszereppel megkínálta a fiatal színésznőt. Talán ennyi lenne a legfőbb funkciója a Káprázatos hold­világnak: a maga kellemes, könnyed semmitmondásával folytonosságot teremteni a tavalyi Woody Allen-film (Blue Jasmine) és a jövő évi (filozófiaprof + tanítvány) között. Allennél az életmű nagysága immár örökös mentőkörülmény, ezért úgy illik, hogy megengedő derűvel viszonyuljunk ehhez a halovány-holdvilágos darabhoz is. Mert jövőre biztosan jön remekmű – vagy egy újabb holdvilág.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.