Film

Apropó szerelem

  • 2015. január 20.

Film

A tehetségtelenül magyarított, fantáziátlan cím kedves romkomot ígér, pedig a középiskolai művészettanárok tantárgyuk felsőbbrendűségét bizonyítani hivatott versengése igényesebb mű kíván lenni, mint holmi cukorba öntött párzási táncika.

A tehet­séges költőnek indult, ám kreatív energiáit egy vidéki gimnázium katedráján fecsérlő irodalomtanár és az újonnan érkezett, festőkarrierjét az elhatalmasodó mozgásszervi betegség következtében feladó magányos rajztanár egyaránt a sikerületlen élet terhével küzd. Eltékozolt vagy tovatűnt energiák, leszállóágba jutott pálya, és meg nem valósult lehetőségek. A férfi tevékeny sármőr, a tanári kar vagabundja, a diákok kedvence – de titokban keményen iszik, és saját neve alatt publikálja fia versét, hogy a nélkülözött elismerést újra kivívja. A nő nem udvarol diákjainak jópofa bemondásokkal, szigorú és karcos. Próbál még festeni, de tagjai egyre kevésbé engedelmeskednek.

Az, hogy mi előbbre való, a szavak-e vagy a képek, hogy az irodalom vagy a festészet fejezi-e ki őszintébben az emberi létezés lényegét, épp olyan álprobléma, mint ahogy az édeskés végkövetkeztetés (mindkettő, naná) sem haladja meg egy közepes osztályzatú esztétikadolgozat színvonalát. A kettejük szerelmi kapcsolattá fajuló gimis vetélkedése viszont tartogat emlékezetes pillanatokat. Valódi drámát idéz, ahogy a napjait betegségének fojtogató tudatában élő tanárnő újraépíti magában a vonzó nőt, s az, ahogyan az alkoholizmusba alámerülő, majd onnan visszatérni képes tanár szembenéz életcsődjével. Persze közönségfilm ez, nem Csehov, de vannak értékei.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.