Film

Apropó szerelem

  • 2015. január 20.

Film

A tehetségtelenül magyarított, fantáziátlan cím kedves romkomot ígér, pedig a középiskolai művészettanárok tantárgyuk felsőbbrendűségét bizonyítani hivatott versengése igényesebb mű kíván lenni, mint holmi cukorba öntött párzási táncika.

A tehet­séges költőnek indult, ám kreatív energiáit egy vidéki gimnázium katedráján fecsérlő irodalomtanár és az újonnan érkezett, festőkarrierjét az elhatalmasodó mozgásszervi betegség következtében feladó magányos rajztanár egyaránt a sikerületlen élet terhével küzd. Eltékozolt vagy tovatűnt energiák, leszállóágba jutott pálya, és meg nem valósult lehetőségek. A férfi tevékeny sármőr, a tanári kar vagabundja, a diákok kedvence – de titokban keményen iszik, és saját neve alatt publikálja fia versét, hogy a nélkülözött elismerést újra kivívja. A nő nem udvarol diákjainak jópofa bemondásokkal, szigorú és karcos. Próbál még festeni, de tagjai egyre kevésbé engedelmeskednek.

Az, hogy mi előbbre való, a szavak-e vagy a képek, hogy az irodalom vagy a festészet fejezi-e ki őszintébben az emberi létezés lényegét, épp olyan álprobléma, mint ahogy az édeskés végkövetkeztetés (mindkettő, naná) sem haladja meg egy közepes osztályzatú esztétikadolgozat színvonalát. A kettejük szerelmi kapcsolattá fajuló gimis vetélkedése viszont tartogat emlékezetes pillanatokat. Valódi drámát idéz, ahogy a napjait betegségének fojtogató tudatában élő tanárnő újraépíti magában a vonzó nőt, s az, ahogyan az alkoholizmusba alámerülő, majd onnan visszatérni képes tanár szembenéz életcsődjével. Persze közönségfilm ez, nem Csehov, de vannak értékei.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.