Film + más

Kis esti hallucináció

Árnyak

  • - kg -
  • 2012. május 14.

Film

Halmozottan hallucinogén anyaghoz lehetett hozzájutni a Kis híján összművészeti estek keretében. A legfrissebb "kishíján" is a határátlépések jegyében zajlott, noha valójában nem történt más, mint ami némafilmekkel olykor lenni szokott. Ült néhány zenész a vászon alatt, és amikor jónak látták, hangszereik megszólaltatásával kísérték a látottakat. A határátlépés távolról sem a zenészek műve volt (és még csak nem is a büféé), hanem egy Arthur Robison nevű alaké, aki amerikaiként a sok expresszionizmusba bódult német között, Berlinben készítette el az Árnyak (1923) című némafilmet.

 


A némákhoz szokott zenészek jól érezték, hogy annál merészebb kiállásra, mint ami a vásznon zajlik, semmi szükség, a vásznon ugyanis az történik, ami sem a weimari, sem a mai viszonyok közt nem nevezhető szolid udvarlásnak. Egy csokor csorgó nyálú férfiú - kanos piperkőcök egy grófi vacsorán - házigazdájuk ledér (régiesebben: ribancz) asszonyát igyekeznek épp a szó legnemtelenebb értelmében megkaparintani. A fény-árnyék hatás csúcsra jár, a házigazda kis híján gutaütést szenved, de mielőtt végképp elszabadulnának az indulatok, egy vándor mutatványos, ki más, kis esti hallucinációba ringatja a díszes társaságot. Az így felszabadult árnyak pedig nem viselkednek: kardok, keblek és freudi értelmezések lepik el a démoni filmvásznat. A német expresszionizmus értő, szelíd-ironikus zenei kíséret és némi szándékos prüntyögés mellett ülte torát a kora nyári Bem moziban - az expresszionista összhatást egy-egy nézői krákogás és öblös torokköszörülés súlyosbította.

 

Bem mozi, április 30.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.