Film + más

Kis esti hallucináció

Árnyak

  • - kg -
  • 2012. május 14.

Film

Halmozottan hallucinogén anyaghoz lehetett hozzájutni a Kis híján összművészeti estek keretében. A legfrissebb "kishíján" is a határátlépések jegyében zajlott, noha valójában nem történt más, mint ami némafilmekkel olykor lenni szokott. Ült néhány zenész a vászon alatt, és amikor jónak látták, hangszereik megszólaltatásával kísérték a látottakat. A határátlépés távolról sem a zenészek műve volt (és még csak nem is a büféé), hanem egy Arthur Robison nevű alaké, aki amerikaiként a sok expresszionizmusba bódult német között, Berlinben készítette el az Árnyak (1923) című némafilmet.

 


A némákhoz szokott zenészek jól érezték, hogy annál merészebb kiállásra, mint ami a vásznon zajlik, semmi szükség, a vásznon ugyanis az történik, ami sem a weimari, sem a mai viszonyok közt nem nevezhető szolid udvarlásnak. Egy csokor csorgó nyálú férfiú - kanos piperkőcök egy grófi vacsorán - házigazdájuk ledér (régiesebben: ribancz) asszonyát igyekeznek épp a szó legnemtelenebb értelmében megkaparintani. A fény-árnyék hatás csúcsra jár, a házigazda kis híján gutaütést szenved, de mielőtt végképp elszabadulnának az indulatok, egy vándor mutatványos, ki más, kis esti hallucinációba ringatja a díszes társaságot. Az így felszabadult árnyak pedig nem viselkednek: kardok, keblek és freudi értelmezések lepik el a démoni filmvásznat. A német expresszionizmus értő, szelíd-ironikus zenei kíséret és némi szándékos prüntyögés mellett ülte torát a kora nyári Bem moziban - az expresszionista összhatást egy-egy nézői krákogás és öblös torokköszörülés súlyosbította.

 

Bem mozi, április 30.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.