Film + más

Kis esti hallucináció

Árnyak

  • - kg -
  • 2012. május 14.

Film

Halmozottan hallucinogén anyaghoz lehetett hozzájutni a Kis híján összművészeti estek keretében. A legfrissebb "kishíján" is a határátlépések jegyében zajlott, noha valójában nem történt más, mint ami némafilmekkel olykor lenni szokott. Ült néhány zenész a vászon alatt, és amikor jónak látták, hangszereik megszólaltatásával kísérték a látottakat. A határátlépés távolról sem a zenészek műve volt (és még csak nem is a büféé), hanem egy Arthur Robison nevű alaké, aki amerikaiként a sok expresszionizmusba bódult német között, Berlinben készítette el az Árnyak (1923) című némafilmet.

 


A némákhoz szokott zenészek jól érezték, hogy annál merészebb kiállásra, mint ami a vásznon zajlik, semmi szükség, a vásznon ugyanis az történik, ami sem a weimari, sem a mai viszonyok közt nem nevezhető szolid udvarlásnak. Egy csokor csorgó nyálú férfiú - kanos piperkőcök egy grófi vacsorán - házigazdájuk ledér (régiesebben: ribancz) asszonyát igyekeznek épp a szó legnemtelenebb értelmében megkaparintani. A fény-árnyék hatás csúcsra jár, a házigazda kis híján gutaütést szenved, de mielőtt végképp elszabadulnának az indulatok, egy vándor mutatványos, ki más, kis esti hallucinációba ringatja a díszes társaságot. Az így felszabadult árnyak pedig nem viselkednek: kardok, keblek és freudi értelmezések lepik el a démoni filmvásznat. A német expresszionizmus értő, szelíd-ironikus zenei kíséret és némi szándékos prüntyögés mellett ülte torát a kora nyári Bem moziban - az expresszionista összhatást egy-egy nézői krákogás és öblös torokköszörülés súlyosbította.

 

Bem mozi, április 30.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.