Film

Az adakozó gyilkos

Fernando León de Aranoa: Escobar

  • 2018. augusztus 26.

Film

Pablo Escobar drogbárót, korának leggátlástalanabb és leggazdagabb bűnözőjét máig övezi egyféle Robin Hood-i mítosz. A Virginia Vallejo egykori tévés műsorvezető exszeretői minőségben íródott memoárja alapján készült játékfilm is e tudatosan alakított szerep felől indít – hiszen nem lehet egy véreskezű, rendőröket, politikusokat ölető, még élő embereket is láncfűrésszel daraboltató tömeggyilkost nézni két órán át, legyen civilben bármekkora emberbarát, szenvedélyes szerető, bőkezű mecénás és az övéiért mindenre képes családapa.

Jön tehát Javier Bardem, az ő hihetetlen átalakulóképességével és karizmájával, hogy megkeresse az általa alakított címszereplőben az embert, emberit. Hoz egy nézést, egy kifejező gesztusrendszert, egy a mindent felfalni akarás testi jeleként kihívóan dudorodó pocakot – s előttünk áll a már-már shakespeare-i jellem, akit valójában a tisztelet kivívása motivál, s nyomorgó népe felemelésére fordítaná felfoghatatlan méretű vagyonát (amelyhez tapad némi vér), ha hagynák a nála nem kevésbé romlott, ám üzelmeiket a törvény paravánja mögött, biztonságban folytató politikusok (kénytelen is olyikat agyonlövetni az áhított politikai pályáról kilökött gengszter). Mindjárt megértjük a Penélope Cruz megformálta szerető később, a tények pontos ismeretében sem lanyhuló vonzalmát az egyébként slampos, hűtlen és hazug, ámde a földi javak (s férfierő) tekintetében korlátlanul adakozó természetű tömeggyilkos iránt.

Ebben az olvasatban az, hogy a nulla közbiztonságot szavatoló nyolcvanas évekbeli Kolumbia mint állam maga is korrupt, saját törvényeit áthágó terroristaként viselkedik, mintha igazolná a rajongott Pablito nyílt terrorizmusát, kora gyermekének mutatva őt, aki csak a maga javára fordítja a tőle függetlenül (frászt!) is létező farkastörvényeket. Ami kissé nyugtalanító üzenet, még a kiváló művészházaspár tolmácsolásában is.

A Big Bang Media bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.