Film

Az adakozó gyilkos

Fernando León de Aranoa: Escobar

  • 2018. augusztus 26.

Film

Pablo Escobar drogbárót, korának leggátlástalanabb és leggazdagabb bűnözőjét máig övezi egyféle Robin Hood-i mítosz. A Virginia Vallejo egykori tévés műsorvezető exszeretői minőségben íródott memoárja alapján készült játékfilm is e tudatosan alakított szerep felől indít – hiszen nem lehet egy véreskezű, rendőröket, politikusokat ölető, még élő embereket is láncfűrésszel daraboltató tömeggyilkost nézni két órán át, legyen civilben bármekkora emberbarát, szenvedélyes szerető, bőkezű mecénás és az övéiért mindenre képes családapa.

Jön tehát Javier Bardem, az ő hihetetlen átalakulóképességével és karizmájával, hogy megkeresse az általa alakított címszereplőben az embert, emberit. Hoz egy nézést, egy kifejező gesztusrendszert, egy a mindent felfalni akarás testi jeleként kihívóan dudorodó pocakot – s előttünk áll a már-már shakespeare-i jellem, akit valójában a tisztelet kivívása motivál, s nyomorgó népe felemelésére fordítaná felfoghatatlan méretű vagyonát (amelyhez tapad némi vér), ha hagynák a nála nem kevésbé romlott, ám üzelmeiket a törvény paravánja mögött, biztonságban folytató politikusok (kénytelen is olyikat agyonlövetni az áhított politikai pályáról kilökött gengszter). Mindjárt megértjük a Penélope Cruz megformálta szerető később, a tények pontos ismeretében sem lanyhuló vonzalmát az egyébként slampos, hűtlen és hazug, ámde a földi javak (s férfierő) tekintetében korlátlanul adakozó természetű tömeggyilkos iránt.

Ebben az olvasatban az, hogy a nulla közbiztonságot szavatoló nyolcvanas évekbeli Kolumbia mint állam maga is korrupt, saját törvényeit áthágó terroristaként viselkedik, mintha igazolná a rajongott Pablito nyílt terrorizmusát, kora gyermekének mutatva őt, aki csak a maga javára fordítja a tőle függetlenül (frászt!) is létező farkastörvényeket. Ami kissé nyugtalanító üzenet, még a kiváló művészházaspár tolmácsolásában is.

A Big Bang Media bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.