Film

Az adakozó gyilkos

Fernando León de Aranoa: Escobar

  • 2018. augusztus 26.

Film

Pablo Escobar drogbárót, korának leggátlástalanabb és leggazdagabb bűnözőjét máig övezi egyféle Robin Hood-i mítosz. A Virginia Vallejo egykori tévés műsorvezető exszeretői minőségben íródott memoárja alapján készült játékfilm is e tudatosan alakított szerep felől indít – hiszen nem lehet egy véreskezű, rendőröket, politikusokat ölető, még élő embereket is láncfűrésszel daraboltató tömeggyilkost nézni két órán át, legyen civilben bármekkora emberbarát, szenvedélyes szerető, bőkezű mecénás és az övéiért mindenre képes családapa.

Jön tehát Javier Bardem, az ő hihetetlen átalakulóképességével és karizmájával, hogy megkeresse az általa alakított címszereplőben az embert, emberit. Hoz egy nézést, egy kifejező gesztusrendszert, egy a mindent felfalni akarás testi jeleként kihívóan dudorodó pocakot – s előttünk áll a már-már shakespeare-i jellem, akit valójában a tisztelet kivívása motivál, s nyomorgó népe felemelésére fordítaná felfoghatatlan méretű vagyonát (amelyhez tapad némi vér), ha hagynák a nála nem kevésbé romlott, ám üzelmeiket a törvény paravánja mögött, biztonságban folytató politikusok (kénytelen is olyikat agyonlövetni az áhított politikai pályáról kilökött gengszter). Mindjárt megértjük a Penélope Cruz megformálta szerető később, a tények pontos ismeretében sem lanyhuló vonzalmát az egyébként slampos, hűtlen és hazug, ámde a földi javak (s férfierő) tekintetében korlátlanul adakozó természetű tömeggyilkos iránt.

Ebben az olvasatban az, hogy a nulla közbiztonságot szavatoló nyolcvanas évekbeli Kolumbia mint állam maga is korrupt, saját törvényeit áthágó terroristaként viselkedik, mintha igazolná a rajongott Pablito nyílt terrorizmusát, kora gyermekének mutatva őt, aki csak a maga javára fordítja a tőle függetlenül (frászt!) is létező farkastörvényeket. Ami kissé nyugtalanító üzenet, még a kiváló művészházaspár tolmácsolásában is.

A Big Bang Media bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.