Szemrevaló

Az állam Fritz Bauer ellen

  • - kg -
  • 2016. október 15.

Film

Nem először láthatjuk játékfilmen, ahogy a Moszad elfogja az Argentínában bujkáló Eichmannt, de azt igen, hogy az elfogásában milyen szerepet játszott Fritz Bauer hesseni főügyész, aki az elképzelhető leg­előnytelenebb környezetben, az ötvenes évek Németországában kutatta a náci háborús bűnösöket. Utóbbiakból nem volt hiány, de igény a nem is nagyon rejtőzködő hajdani nácik bíróság elé állítására annál kevesebb. Az állam legfelsőbb köreiig ért az egykori nácik befolyása – nem csoda, hogy amikor Bauer Eichmann nyomára bukkan, nem a saját országa szerveihez, hanem a Moszadhoz fordult segítségért. Hogy mindez hogyan is történt, milyen bel- és külpolitikai hangulatban, továbbá hogy Bauer hogyan szívta a szivart, milyen zoknit viselt és miként lavírozott sajátos járásával a számára ellenséges hivatali helyiségekben, nos, mindezekért a részletekért forduljunk bizalommal a Tetthelyeken edződött Lars Kraume filmjéhez (lásd még: A másik oldal, Magyar Narancs, 2016. május 5.). Burghart Klaußner nagy alakítást nyújt, a kelleténél olykor nagyobbat is, mint a zsidósága miatt sem túl népszerű államügyész, mellette egy ugyancsak számtalan filmből ismerős arc, Ronald Zehrfeld alakítja Bauer bizalmasát és hivatali szárnysegédjét. A két férfi hasonló cipőben jár, és ez majdnem szó szerint értendő – a zoknijuk minden tekintetben megegyezik, ám ennél is lényegesebb, hogy homoszexualitásuk miatt mindketten könnyen zsarolhatók. És aki zsarolható, azt zsarolják is, mert – mint az e felvilágosító jellegű műből is kiderül – Bauer környezetében a legfőbb hivatali érdek nem a náci múlt feltárása, hanem az államilag dotált amnézia fenntartása volt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.