Film

Férfimunka

Clint Eastwood: Sully – Csoda a Hudson folyón

  • - köves -
  • 2016. október 15.

Film

Sikeres kört futott a neten az a kis vicc, mely attól óv bennünket, örök turistaosztály-használókat, hogy valaha is Tom Hanksszel utazzunk.

Mert Hanksnek, ugye, mindenféle katasztrófa összejött már: a lakatlan sziget (Számkivetett), a lakatlan űr (Apollo 13), a zavaros tenger (Phillips kapitány) és Meg Ryan náthája (A szerelem hálójában) is, most meg egy meghibásodott utasszállító repülőt kell New York fölött a Hudson folyóra letennie, pont ahogy az a valóságban is megtörtént: hála a hihetetlen manővernek, mindenki megmenekült. A vicc jó volt, ám mélyen igazságtalan is, hisz ahogy azt a teljes életmű is bizonyítja, semmi sem lehet megnyugtatóbb, mint Tom Hanksre bízni az életünket. Hanks a mi igazságos James Stewartunk, a hatalmasokkal megküzdő amerikai cserkész, akinek a puszta jelenléte is jó hatással van az idegekre. Ő Hollywood megoldása a magas vérnyomásra és mindennemű pánikbetegségre. Nyugi, Hanks majd megoldja, kihozza, visszaadja, meggyógyítja, megnyeri, leteszi és megtéríti, vagyis tökéletes választás egy olyan szerepre, melyben egy valódi hős (Sully, a pilóta) és a tépelődő Télapó idegnyugtató keverékét kell eljátszania őszen, bajusszal. Mivel a hőstett maga nem tartott tovább néhány percnél és a sikeres vízre szállást követő mentőakció is példás gyorsasággal lezajlott, Eastwood belevette a filmbe a Hudsonon történtek utáni hivatalos vegzatúrát is: morc öltönyösök izélgetik a médiaőrülettől megfáradt embert, hátha kiderül, a hőstettbe hiba csúszott valahol. Mégiscsak tönkrement egy Airbus, jobb lenne ezt leverni valaki máson is, nem csak a hajtóműbe repült vadludakon. Ja, hogy Eastwoodnak nem volt elég anyaga egy filmhez – cöcöghetünk napestig, és az sem kizárt, hogy nekünk lenne igazunk, mert az tényleg szimpla időhúzás, hogy egy-két utast is felvillant a film; van köztük sapkás és nem sapkás, gyerekes és gyerektelen, mint valami paródiában. De nézzük a dolog jó oldalát: a vadludaknak Eastwood egyáltalán nem akar arcot adni, pedig simán megtehette volna, de Clint az időhúzásban is férfi: bedob egy tolószékes nénit, megmutatja, hogyan aggódik Sully felesége, aztán a 96. percnél egyszerűen lekeveri a filmet.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.