Film

Az én hősöm

  • 2018. szeptember 16.

Film

A napóleoni hadjáratokból dezertőrként, elzüllötten visszatérő egykori huszárkapitány él a lehetőséggel, melyet távollétében a már el is feledett jegyesének nővére akaratlanul teremtett: a gyáva és csapodár katonaszökevény helyett leveleket írogatva a vágyakozásban megbetegedő menyasszonynak

A napóleoni hadjáratokból dezertőrként, elzüllötten visszatérő egykori huszárkapitány él a lehetőséggel, melyet távollétében a már el is feledett jegyesének nővére akaratlanul teremtett: a gyáva és csapodár katonaszökevény helyett leveleket írogatva a vágyakozásban megbetegedő menyasszonynak – csodás hőstettekről, mesés gazdagságról. Látván a szédítésben rejlő, kiváló anyagi lehetőséget, a férfi ország-világ előtt alakítja tehát a mindenkit legyőző vitézt, az egzotikus vidékek kincseihez hozzáférő üzletembert, s a kezdeti bizonytalankodás után egyre szenvedélyesebben lódítva hálás és pénztárcáját a remélt haszon érdekében örömmel megnyitó publikumának – voltaképpeni tanítója, az élénk fantáziájú nővér fokozódó bosszúságára. De vajon valódi hőssé válik-e a Háry Jánosba oltott Dollárpapa, amikor a sors szeszélye úgy kívánja?

Színész számára nincs hálásabb feladat, mint pojácát játszani. Fellengzősen önreflexiónak is nevezhetjük a gátlástalan ripacséria felszabadultságát, amikor nem kell összetett gondolatokat és felkavaró érzelmeket finoman és elmélyülten kifejezni, hanem a világba kukorékolni kreatív idétlenséggel, hogy tökfejek vagyunk, tökfejek mindannyian. A könnyed, nyári szórakoztatásnak szánt francia vígjáték a színészek kis játékainak és nagy gesztusainak köszönheti minden jó pillanatát. Jean Dujardin és Mélanie Laurent kettőse egészen nézhetővé teszi az amúgy következetlenül motivált alakokra írt, lapos jellemkomikummal operáló, egy-egy hatásos fordulat kedvéért saját belső logikáját sem követő történetet.

Forgalmazza a Big Bang Média


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.