Az első fecske

Colin Gray-Megan Raney (The Sibs): A szabadság vihara

  • - legát -
  • 2006. szeptember 7.

Film

Másfél hónappal az ünnep előtt elkezdődött a vásár. Október 23-ig (november 4-ig?) majd minden napra jut mese, film, színház, muzsika.

Az alkotók szándéka szerint "a forradalom szelleméhez méltóan", de tarthatunk attól, hogy az ötvenhatos villamos a Hűvösvölgy helyett az operettszínház felé veszi az irányt. Ráadásul nem színes fényárban úszva, ahogy illik, hanem páncélosnak álcázva, a kertek alatt.

Egy ilyen parádéból természetesen az előkelő idegenek sem hiányozhatnak. Sőt, ha arra gondolunk, hogy a pólósok az ötvenes években még fecske-úszónadrágban kergették a labdát a medencében, igazán stílusos, hogy a megemlékezésdömpinget a melbourne-i olimpia magyar-szovjet vízilabdameccséről szóló dokumentumfilm hozza. De vigyázat, hamisítatlan amerikai áruval van dolgunk, arra a piacra készült, ahol Budapest és Bukarest ugyanazt jelenti. Mégis tanulhatunk belőle.

Colin Gray maga is vízilabdázott, edzőjétől, az ötvenhatos (és ötvenkettes) olimpiai bajnok Gyarmati Dezsőtől hallott először a melbourne-i szovjet-magyar meccsről. Egy hónappal vagyunk a forradalom leverése után, a magyar olimpikonok kalandos módon mégis kijutnak az ausztráliai napsütésbe, címvédő pólósaink az elődöntőben a szovjet csapattal kerülnek össze. A meccs politikai demonstrációvá válik - a közönség és a sajtó a magyar "szabadságharcosokat" támogatja -, és botrányos módon félbeszakad. 4-0-ás magyar vezetésnél, miután Zádor Ervin akkora pofont kap az egyik orosz játékostól, hogy vérbe borul az arca, s a bíró lefújja a mérkőzést. Ismétlés nincs, a magyarok továbbjutnak, és miután Jugoszláviát is legyőzik, ismét bajnokok lesznek. Másnap szinte minden nyugati lap címoldalára a vérző fejű Zádor kerül mint a szabadság szimbóluma: néhány napra megvan az aktuális szenzáció.

Valószínűleg nem kellett különösebb fantázia ahhoz, hogy a történetet hallva Gray megérezze: ismét nagy sztori kerekedhet a meccsből. Még amerikai mércével is. Könnyen befogadható cselekmény, világos párhuzamok, jók és rosszak, elnyomók és elnyomottak, főszerepben a szabadság. Nem csoda, hogy Hollywood felkarolta a vállalkozást, a producerek közt találjuk Lucy Liut, Quentin Tarantinót, Andy Vajnát, a film körüli marketing már-már a Michael Moore-cirkuszokhoz mérhető. Ennek megfelelően van főhősünk, a "sebesült" Zádor Ervin (aki viszont a narrátor, Mark Spitz edzője volt), és a film bővelkedik a hatásvadász elemekben is - high-tech felvételek egy fotómodell kinézetű vízipólósról, a Gellért fürdőben önfeledten lubickoló magyar és orosz öregfiúk stb. Mégsem beszélhetünk tisztességtelen szándékról, inkább zavarba ejtő igyekezetről. Gray és Raney ugyanis mindent el szeretne mesélni, ami szerintük újdonság lehet a képzeletbeli (amerikai) nézőnek, így nemcsak a mérkőzéssel és az 1956-os forradalommal, de még a vízilabda szabályaival is megismerkedhetünk. Másfél órába sűrítve mindez felszínesnek, elnagyoltnak tűnik, de mivel tudomásunk szerint magyar dokumentumfilm nem készült a melbourne-i eseményről (vagy ahogy többször elhangzik, "minden idők legvéresebb olimpiai összecsapásáról"), az egykori bajnokok és az ellenfeleik visszaemlékezése az újdonság erejével hat. (Mivel a filmben egyértelműen a magyarok a "jó fiúk", szándékosan nem kap hangsúlyt, de nincs is elhallgatva, hogy a balhét Gyarmati kezdte, a bíró pedig a javunkra fújt.)

Ennél persze sokkal fontosabb, hogy a műben megszólaló forradalmárok Király Bélától Rácz Sándorig, Mécs Imrétől Wittner Máriáig ugyanarról beszélnek. Ez példa nélküli az elmúlt tizenöt évben. Colin Graynek és Megan Raneynek 1989 szellemét sikerült megidézniük. A szabadság vihara valószínűleg sokkal többet tesz Magyarország pozitív nemzetközi megítéléséért, mint akárhány országimázskampány.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.