Az IRA sörmeccse

  • 1997. július 24.

Film

Idegeskedniük és kétségbeesniük azoknak, akiknek problémát okozna, ha messzi kontinensekre kéne járniuk, hogy egy kis puskapor- és vérszagot orronthassanak, egyelőre nem kell: az északír válság, amely idestova háromszázvalahány éve tart zökkenőmentesen, ezúttal sem ért véget, sőt. Az unionisták, más terminus technicusszal élve, a protestánsok bizonyos fokú joggal érzik úgy, hogy az új munkáspárti kormány hátba döfte őket, amikor nem szabta többé a béketárgyalások feltételéül, hogy az IRA szolgáltassa be a fegyvereit, hanem beérte a tűzszünettel.

Idegeskedniük és kétségbeesniük azoknak, akiknek problémát okozna, ha messzi kontinensekre kéne járniuk, hogy egy kis puskapor- és vérszagot orronthassanak, egyelőre nem kell: az északír válság, amely idestova háromszázvalahány éve tart zökkenőmentesen, ezúttal sem ért véget, sőt. Az unionisták, más terminus technicusszal élve, a protestánsok bizonyos fokú joggal érzik úgy, hogy az új munkáspárti kormány hátba döfte őket, amikor nem szabta többé a béketárgyalások feltételéül, hogy az IRA szolgáltassa be a fegyvereit, hanem beérte a tűzszünettel.

Az unionistáknak annyiban kétségkívül igazuk van, hogy egyrészt Észak-Írországban ugyan ők vannak számszerű többségben, de ezt az előnyüket az IRA a protestáns félkatonai szervezetekét sokszorosan meghaladó tűzerővel volt képes kompenzálni még akkor is, amikor a londoni kormány fenntartások nélkül kiállt mellettük, eltűrte, sőt maga intézte úgy, hogy rendőr azon a környéken csak protestánsból lehessen, kormányzónak és rendőrfőnöknek lehetőleg olyan alakokat verbuvált, akiket egyébként csak a brit gyarmati örökséggel viaskodó szépírók mernek kitalálni, aztán csodálkoznak, hogy legfeljebb rajzfilmproducerek méltatják őket felszínes és gyorsan lankadó figyelemre. És most ennek is vége.

Másfelől viszont lehet, hogy még sincs igazuk az unionistáknak: az IRA ugyan kétségkívül terrorszervezet, annyit azonban eddigi működésük alapján meg lehet állapítani róluk, hogy fegyelmet tartani, azt tudnak. Addig, amíg valaki a szervezet legfelsőbb vezetéséből ki nem adja a tűzparancsot, a mezei IRA-tagoknál lehet, mint ahogy nyilvánvalóan akad is a közönséges, hétköznapi stukkertől kezdve a vállról indítható légvédelmi rakétáig bármi, használni nem fogják, ott pihen majd a többi szerszám és göngyöleg közt a garázsban.

Harmadrészt azonban az unionistáknak annyiban azért csak igazuk van, hogy az ő félkatonai szervezeteik annyira félkatonaiak, hogy csak na, a kutya nem parancsol nekik, akcióikat általában nem hosszas és gondos mérlegelés után szokták indítani, hanem egy-egy jól sikerült alkalmi sörfesztivál után, amelyet a belfasti Rangers klubban celebrálnak, és az ötödik korsó után könnyen kerekedik kedve az embernek egy kis hepajra. Ilyenkor viszont az IRA legfelsőbb vezetőinek is elfogy az egyébként sem legendás türelmük, és béketárgyalások ide vagy oda, kiadják a tűzparancsot. Ha addig nem is, nagy valószínűséggel jövő nyáron lehetünk tanúi efféle tűzijátéknak, amikor is megismétlődik az idén jobbára bohóctréfává szelídült -vagy züllött, ez nézőpont kérdése -Marching Season, az az eseménysorozat, melynek során keménykalapba, narancssárga otthonkába és egzotikus rézfúvós hangszerekbe öltözött protestánsok sétálnak át Észak-Írország katolikus gettóin, mind jelentéktelenebb fölényüket mind zajosabban demonstrálandó.

Annyiban viszont, és minden fenntartás nélkül, az új brit kormánynak van igaza, hogy ez így nem mehet tovább, valaminek történnie kell Észak-Írországban, és az álláspontok tökéletes és több évtizedes múltra visszatekintő megmerevedésének láttán úgy döntött, hogy megteszi ezt a gesztust az íreknek, az IRA-nak, illetve a Sinn Feinnek, akikről szintén sok minden rosszat el lehet mondani, de azt, hogy a fair playről ne hallottak volna még, nemigen. Most már csak az unionista félkatonaiakat kéne valakinek meggyőzni arról, hogy öt sör adekvát folytatása nem egy politikai gyilkosság, hanem például egy hatodik sör.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.