„Azt gondoltuk, hogy egy disztópiát csinálunk, aztán egyre közelebb sodródott a valósághoz” – Rév Marcell operatőr a Jupiter holdjáról

Film

A Fehér isten után újra Mundruczó Kornéllal forgatott.

magyarnarancs.hu: A Jupiter holdjában van minden: üldözéses jelenet, lövöldözés, forgó szoba vagy a lebegős, repülős részek. Hogyan történt ezek kivitelezése?

Rév Marcell: Erről sokáig lehetne unalmas, technikai részletekbe menően beszélni, de az a lényeg, hogy ezeket nagyon sokan, közösen találták ki, a technikai munkatársak is alkotóként vettek részt a folyamatokban. Sokáig terveztük az egyes jeleneteket, nagyon sok próbával, teszttel, mérnöki pontosságú rajzokkal. A repülési jelenetekben például Farkas Balázs kaszkadőr nevét fontos kiemelni, aki nagyon sokat adott hozzá, hogyan nézzenek ki ezek, milyen legyen a fizikájuk. Nagyon sok aspektusa van a technikai kivitelezésnek, mindenki, a kellékestől a díszlettervezőn át a rendezőig 150 százalékosan tette oda magát. Mindenki tudta, hogy valami olyat akarunk csinálni, ami nem nagyon létezik még, vagy legalábbis ez volt a szándék.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Ez egy technikailag nagyon nehéz film volt. Azt hiszem, mindannyiunk számára az eddigi legnehezebb munka volt.

magyarnarancs.hu: Sok digitális trükköt használtatok?

RM: Az volt a koncepció, hogy eredeti helyszínen repüljön a szereplő és a kamera is, ahhoz, hogy létrehozzuk ezeket a képeket, ki kellett pucolni belőlük azokat a technikai segédeszközöket, amik segítették a létrejöttét. Mivel nem tud repülni se a színész, se a kamera, azokat a mechanikai eszközöket, amikkel reptettük őket, kiradíroztuk. Igyekeztünk minimálisra szorítani azoknak a dolgoknak a mennyiségét, ami számítógéppel létrehozott képelem. Van benne, mert nincsenek lebegő vércseppek az életben, de minimális.

„Kicsit több lámpa van” – Rév Marcell operatőr

Fehér isten, jp.co.de, Külalak, Itt vagyok, de ő fényképezte a Kodály Method klipjeit vagy épp A tudás hatalom akciót is. Császi Ádám Viharsarok című új filmjét már adják a mozik: az operatőri munkáról ódákat zengenek. Kíváncsiak voltunk rá.

magyarnarancs.hu: Mi inspirált benneteket?

RM: Azért nem akarok példát mondani, mert félrevezető. Nem eszközeikben voltak a filmek, képek stb. inspirálóak, hanem hatásukban, amit bennünk keltettek. Sokat beszélgettünk Kornéllal például Jonathan Glazer Under the Skin című filmjéről, aminek az égvilágon semmi köze nincs gyakorlatilag ahhoz, amit csináltunk, de mégis egyfajta hozzáállásbeli hasonlóság van a Jupiter holdja és közte, valamiféle bátorság, ami mindkettőnknek nagyon tetszett. De megvalósításában, eszközeiben nem nagyon van távolabbi dolog, amit el tudok képzelni. A gyakorlati kérdésekhez kerestünk referenciákat, hogy például milyen színeket használjunk, hogyan világítsunk, emiatt nagyon sokféle festő, fotós képeit küldözgettük egymásnak hosszú hónapokig.

false

 

Fotó: Rév Marcell

magyarnarancs.hu: A kivitelezés maga is segített elemelni a történetet a valóságtól?

RM: Még a menekültválság előtt kezdte el írni a forgatókönyvet Mundruczó Kornél és Wéber Kata, és amit az elején leírtak, gyakorlatilag napról napra valósággá vált. Mire elkezdtünk forgatni, az akut válságnak vége lett. Azt a sátortábort, ami a filmben a Keletinél van, már úgy kellett rekonstruálni a fél évvel korábbihoz képest. A fikció és a valóság oda-vissza hatottak egymásra. Amikor elkezdtünk gondolkodni a filmen, azt gondoltuk, hogy egy disztópiát csinálunk. Aztán egyre közelebb sodródott a valósághoz, de nem gondolom, hogy ez egy realista film. Nemcsak azért, mert repül benne a főszereplő, hanem inkább azért, mert az a Budapest, ami a filmben látható, nem egy létező Budapest, sokkal inkább egy olyan, amit Kornéllal elképzeltünk, az az érzés, amit Budapesttel kapcsolatban érzünk ebben a témában.

magyarnarancs.hu: Milyen ez a Budapest?

RM: A legközelebbi szó rá a melankolikus. Van egyfajta apokaliptikus, de közben meg posztszovjet, kicsit Moszkvához közelítő hangulata, de meg akartuk őrizni a közép-európaiságát is. Nagyon sokat gondoltam a film közben Gothár Péter Ajándék ez a nap című ’79-es filmjére, ami egy teljesen más Budapestet mutat, teljesen más volt a kulissza, amivel dolgoztak, mégis közel állt munka közben a szívemhez.

magyarnarancs.hu: Hogyan követted nyomon a menekültválság magyarországi eseményeit?

RM: Akkor már tudtuk, hogy megcsináljuk ezt a filmet. Ezért nemcsak én, de több operatőr is ment és dokumentálta az eseményeket, hogy legyen valamiféle leltárunk, mi történik. Amikor ennyire a történelem közepén érzi magát az ember, érdeklődik. Többször is voltam a Keletiben, vittem oda cuccokat, de mikor elkezdték építeni a kerítést, lementünk forgatni, hogy lássuk, mi zajlik. Anyagot gyűjtöttünk, akkor is, ha közben megpróbáltunk segíteni. Olyan szemmel is néztük a történéseket, hogy mi az, amit majd meg szeretnénk mutatni belőle.

magyarnarancs.hu: Egy részét, amikor vízben, majd szárazföldön próbálnak menekülni a rendőrök elől, elég hűen vissza is adja a film.

RM: Nyilván a történés erősebb jegyeit igyekeztünk megnyomni kicsit, mert a filmben egy nézőre az hat. Nem úgy ragaszkodtunk a realizmushoz, hogy ott akkor annyi sátor volt, hanem valamifajta rendszerbe kezdtük el strukturálni.

magyarnarancs.hu: Nehéz definiálni a filmet, egyszerű lenne azt mondani rá, hogy menekültdráma, holott nem csak az.

RM: Nem a menekültkérdés a központi témája a filmnek. A menekültválság nagyon szép apropó. Szép alatt azt értem, hogy frappáns, elég nagy ötlet Kata és Kornél részéről. Központi témája leginkább valamiféle hit, nem feltétlenül vallásos hit, de valamilyen diskurzus a hitről. Dráma a hitről.

 Merab Ninidze és Jéger Zsombor

Merab Ninidze és Jéger Zsombor

Fotó: Rév Marcell

magyarnarancs.hu: Hogyan használja a film a menekültválságot?

RM: Egyrészt nagyon jó, ha egy film valami aktuálisról szól. Szeretem azokat a filmeket, amelyek megpróbálnak arról beszélni, mi történik velünk ma. Bátor dolog is, meg nehéz is. Hogy a Jupiter holdja így szól erről: sikerült szerintem viszonylag árnyaltan ábrázolni a kérdést, nem egydimenziós, nem áll oda aktuálpolitikai vélemények mellé. Egy menekült az egyik főszereplője, vele azonosulsz, ez nyilván egy állítás, és valamiféle együttérzést sejtet. Nem ideológiai filmről beszélünk, inkább kérdéseket vet fel. És azt látom, hogy ez zavaró. Nyilván van egy bal- és egy jobboldali véleményű szemlélete ennek a kérdésnek, ezek elég ellentétesek, de én nem látom ebben a filmben egyiket sem markánsan megfogalmazódni. Alapvetően nyilván szolidáris a menekültekkel a film, de nem látom azt az ideológiai struktúrát mögötte, amit Magyarországon a sátortáborokban láttam, ami jó dolog, mert így őszintébb tud maradni. Nekem a fiú és az orvos története, viszonya a legfontosabb a filmben, hogy mi ez. Több aspektusból szól szerintem a hitről, de alapvetően az az emocionális drive, ami közöttük van és változik, nekem az a film lelke. Ez áll a középpontjában, minden e köré szerveződik.

Mundruczó Kornéllal a csütörtökön megjelent, friss Magyar Narancsban olvasható interjú.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.