Film

Julieta

  • - kg -
  • 2017. június 18.

Film

A kilencvenes évek első felében tetőző Almodóvar-láz mára szolid, premierheti plázaérdeklődéssé, kistermi telt házakká szelídült – méltán. De Pedro nem pihent a köztes időben sem, tán ez volt a baj, vagy a nagy szabadság, így utólag minek is firtatni. A lényeg az, hogy több, főleg az alkotónak kedves alkotás után mintha visszatértünk volna egy tízessel korábbra, vissza a bensőségesen anyázó Almodóvarhoz, aki olyan elegánsan tud belépni egy, aztán még egy történetbe, és olyan graciőz módon lép ki belőlük, hogy simán megérdemli az európai filmművészet legnagyobb kortárs tánctanára címet is. A finoman egymásba nyíló történetek szépen berendezett jelenidejében (Almodóvar híres lakberendező is, és ez szó szerint értendő) egy napszemüvege mögött megtört anya emlékezik búsan, milyen is volt boldogult szőkesége, hogyan ismerte meg gyermeke apját, a helyes halászt (Almodóvar elképzelései a halászlegényekről alighanem túlzók), és mi vezetett el odáig, hogy ma nem boldog nagymamaként terelgeti unokáit, hanem reménytelen magányában kényszerül könnyes vallomástételre. Nemcsak remek faliképek, de régi ismerősünk, a virgonc sorsszerűség is felbukkan a történetben meg Rossy de Palma, mint Hitchcock eddig be nem vallott házvezetőnője. Ozontól Vinterbergig számos alak tesz-vesz a fesztiválok középmezőnyében, akik ízlésesen levezényelnének egy ilyen talányos és szívhez szóló történetet, de csak Almodóvarnak van elég vér a pucájában, hogy meg sem várva a zsűrik ítéletét, félreérthetetlen utalásaival maga helyezze el filmjét az egyetemes kultúrtörténetben.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.