Film

Julieta

  • - kg -
  • 2017. június 18.

Film

A kilencvenes évek első felében tetőző Almodóvar-láz mára szolid, premierheti plázaérdeklődéssé, kistermi telt házakká szelídült – méltán. De Pedro nem pihent a köztes időben sem, tán ez volt a baj, vagy a nagy szabadság, így utólag minek is firtatni. A lényeg az, hogy több, főleg az alkotónak kedves alkotás után mintha visszatértünk volna egy tízessel korábbra, vissza a bensőségesen anyázó Almodóvarhoz, aki olyan elegánsan tud belépni egy, aztán még egy történetbe, és olyan graciőz módon lép ki belőlük, hogy simán megérdemli az európai filmművészet legnagyobb kortárs tánctanára címet is. A finoman egymásba nyíló történetek szépen berendezett jelenidejében (Almodóvar híres lakberendező is, és ez szó szerint értendő) egy napszemüvege mögött megtört anya emlékezik búsan, milyen is volt boldogult szőkesége, hogyan ismerte meg gyermeke apját, a helyes halászt (Almodóvar elképzelései a halászlegényekről alighanem túlzók), és mi vezetett el odáig, hogy ma nem boldog nagymamaként terelgeti unokáit, hanem reménytelen magányában kényszerül könnyes vallomástételre. Nemcsak remek faliképek, de régi ismerősünk, a virgonc sorsszerűség is felbukkan a történetben meg Rossy de Palma, mint Hitchcock eddig be nem vallott házvezetőnője. Ozontól Vinterbergig számos alak tesz-vesz a fesztiválok középmezőnyében, akik ízlésesen levezényelnének egy ilyen talányos és szívhez szóló történetet, de csak Almodóvarnak van elég vér a pucájában, hogy meg sem várva a zsűrik ítéletét, félreérthetetlen utalásaival maga helyezze el filmjét az egyetemes kultúrtörténetben.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.