Film

Barátunk, Superman

  • 2013. október 19.

Film

Ha egy hatéves kisfiú fejhangon sikít végig másfél órát, akkor nyilván kissé elmaradt a fejlődésben, de a helyzet még nem reménytelen: retardáltsága talán csak látszólagos, és idővel elkezd majd emberformát ölteni.

Ha ez a hatéves kisfiú ugyanezt egy filmben teszi, amelyben szegény, a kilencvenes évek Iránjából Amerikába vágyakozó cipőpucoló utcagyereket játszik, akkor ott nincsen remény.

Egy olyan figura, akiben egyszerre van jelen minden nyomorúság (hajléktalan, háborús árva, kurd) és minden cukiság (életerő, be nem álló száj, ábrándozás, igyekezet, naivitás), ráadásul van egy pár évvel idősebb (kiskamasz), göndör hajú, melankolikus tekintetű, a film folyamán épp halálos szerelembe eső báty, aki még taposóaknára is lép a zárlatban - no, ez sosem fog emberformát ölteni. Ebből más nem lehet, mint kapitális giccs.

Ez akkor is így van, ha az író-rendező, e filmjével az ún. "főiskolás Oscar" második díját elnyerő Karzan Kader a saját életéből, gyermekkorából meríti az alapanyagot a fesztiválok világában népszerűvé lett filmjéhez.

Az iráni filmekben gyakorta látjuk a világot egy gyermek szemszögéből. Ezekben a gyermeki tekintet egyszerre ártatlan, érintetlen, a felnőttek elrontott világáról ítéletet alkotni épp ezért jogosult kívülálló tekintete, ugyanakkor az eseményekben a legmélyebben érintett szenvedő rácsodálkozása az emberi élet esendőségére és kegyetlenségére - a gyermek szerepeltetése ezért itt mindig feszültséget kelt.

Kader hőseit viszont inkább Tornatore édes, nosztalgikus filmjeiből szalajtották, akikkel a Gettómilliomos esztétikus nyomorgását próbálják reprodukálni. A mellékelt történet a szamáron Amerikába, Superman "hazájába" induló kissrácokról kevéssé palástolt hatásvadászat, a film beállításai képeslapszerűek, a színészi játék a könnyeket és a nevetést forszírozza. Nem feszültséget érzünk, hanem csináltságot.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.