Film

Barátunk, Superman

  • 2013. október 19.

Film

Ha egy hatéves kisfiú fejhangon sikít végig másfél órát, akkor nyilván kissé elmaradt a fejlődésben, de a helyzet még nem reménytelen: retardáltsága talán csak látszólagos, és idővel elkezd majd emberformát ölteni.

Ha ez a hatéves kisfiú ugyanezt egy filmben teszi, amelyben szegény, a kilencvenes évek Iránjából Amerikába vágyakozó cipőpucoló utcagyereket játszik, akkor ott nincsen remény.

Egy olyan figura, akiben egyszerre van jelen minden nyomorúság (hajléktalan, háborús árva, kurd) és minden cukiság (életerő, be nem álló száj, ábrándozás, igyekezet, naivitás), ráadásul van egy pár évvel idősebb (kiskamasz), göndör hajú, melankolikus tekintetű, a film folyamán épp halálos szerelembe eső báty, aki még taposóaknára is lép a zárlatban - no, ez sosem fog emberformát ölteni. Ebből más nem lehet, mint kapitális giccs.

Ez akkor is így van, ha az író-rendező, e filmjével az ún. "főiskolás Oscar" második díját elnyerő Karzan Kader a saját életéből, gyermekkorából meríti az alapanyagot a fesztiválok világában népszerűvé lett filmjéhez.

Az iráni filmekben gyakorta látjuk a világot egy gyermek szemszögéből. Ezekben a gyermeki tekintet egyszerre ártatlan, érintetlen, a felnőttek elrontott világáról ítéletet alkotni épp ezért jogosult kívülálló tekintete, ugyanakkor az eseményekben a legmélyebben érintett szenvedő rácsodálkozása az emberi élet esendőségére és kegyetlenségére - a gyermek szerepeltetése ezért itt mindig feszültséget kelt.

Kader hőseit viszont inkább Tornatore édes, nosztalgikus filmjeiből szalajtották, akikkel a Gettómilliomos esztétikus nyomorgását próbálják reprodukálni. A mellékelt történet a szamáron Amerikába, Superman "hazájába" induló kissrácokról kevéssé palástolt hatásvadászat, a film beállításai képeslapszerűek, a színészi játék a könnyeket és a nevetést forszírozza. Nem feszültséget érzünk, hanem csináltságot.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.