Film

Barátunk, Superman

  • 2013. október 19.

Film

Ha egy hatéves kisfiú fejhangon sikít végig másfél órát, akkor nyilván kissé elmaradt a fejlődésben, de a helyzet még nem reménytelen: retardáltsága talán csak látszólagos, és idővel elkezd majd emberformát ölteni.

Ha ez a hatéves kisfiú ugyanezt egy filmben teszi, amelyben szegény, a kilencvenes évek Iránjából Amerikába vágyakozó cipőpucoló utcagyereket játszik, akkor ott nincsen remény.

Egy olyan figura, akiben egyszerre van jelen minden nyomorúság (hajléktalan, háborús árva, kurd) és minden cukiság (életerő, be nem álló száj, ábrándozás, igyekezet, naivitás), ráadásul van egy pár évvel idősebb (kiskamasz), göndör hajú, melankolikus tekintetű, a film folyamán épp halálos szerelembe eső báty, aki még taposóaknára is lép a zárlatban - no, ez sosem fog emberformát ölteni. Ebből más nem lehet, mint kapitális giccs.

Ez akkor is így van, ha az író-rendező, e filmjével az ún. "főiskolás Oscar" második díját elnyerő Karzan Kader a saját életéből, gyermekkorából meríti az alapanyagot a fesztiválok világában népszerűvé lett filmjéhez.

Az iráni filmekben gyakorta látjuk a világot egy gyermek szemszögéből. Ezekben a gyermeki tekintet egyszerre ártatlan, érintetlen, a felnőttek elrontott világáról ítéletet alkotni épp ezért jogosult kívülálló tekintete, ugyanakkor az eseményekben a legmélyebben érintett szenvedő rácsodálkozása az emberi élet esendőségére és kegyetlenségére - a gyermek szerepeltetése ezért itt mindig feszültséget kelt.

Kader hőseit viszont inkább Tornatore édes, nosztalgikus filmjeiből szalajtották, akikkel a Gettómilliomos esztétikus nyomorgását próbálják reprodukálni. A mellékelt történet a szamáron Amerikába, Superman "hazájába" induló kissrácokról kevéssé palástolt hatásvadászat, a film beállításai képeslapszerűek, a színészi játék a könnyeket és a nevetést forszírozza. Nem feszültséget érzünk, hanem csináltságot.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.