Film

Barátunk, Superman

  • 2013. október 19.

Film

Ha egy hatéves kisfiú fejhangon sikít végig másfél órát, akkor nyilván kissé elmaradt a fejlődésben, de a helyzet még nem reménytelen: retardáltsága talán csak látszólagos, és idővel elkezd majd emberformát ölteni.

Ha ez a hatéves kisfiú ugyanezt egy filmben teszi, amelyben szegény, a kilencvenes évek Iránjából Amerikába vágyakozó cipőpucoló utcagyereket játszik, akkor ott nincsen remény.

Egy olyan figura, akiben egyszerre van jelen minden nyomorúság (hajléktalan, háborús árva, kurd) és minden cukiság (életerő, be nem álló száj, ábrándozás, igyekezet, naivitás), ráadásul van egy pár évvel idősebb (kiskamasz), göndör hajú, melankolikus tekintetű, a film folyamán épp halálos szerelembe eső báty, aki még taposóaknára is lép a zárlatban - no, ez sosem fog emberformát ölteni. Ebből más nem lehet, mint kapitális giccs.

Ez akkor is így van, ha az író-rendező, e filmjével az ún. "főiskolás Oscar" második díját elnyerő Karzan Kader a saját életéből, gyermekkorából meríti az alapanyagot a fesztiválok világában népszerűvé lett filmjéhez.

Az iráni filmekben gyakorta látjuk a világot egy gyermek szemszögéből. Ezekben a gyermeki tekintet egyszerre ártatlan, érintetlen, a felnőttek elrontott világáról ítéletet alkotni épp ezért jogosult kívülálló tekintete, ugyanakkor az eseményekben a legmélyebben érintett szenvedő rácsodálkozása az emberi élet esendőségére és kegyetlenségére - a gyermek szerepeltetése ezért itt mindig feszültséget kelt.

Kader hőseit viszont inkább Tornatore édes, nosztalgikus filmjeiből szalajtották, akikkel a Gettómilliomos esztétikus nyomorgását próbálják reprodukálni. A mellékelt történet a szamáron Amerikába, Superman "hazájába" induló kissrácokról kevéssé palástolt hatásvadászat, a film beállításai képeslapszerűek, a színészi játék a könnyeket és a nevetést forszírozza. Nem feszültséget érzünk, hanem csináltságot.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.