Film

A nagymester

Film

Mondhatnánk, hogy Wong Kar-wai filmje igazi wuxia, amely a kungfuhős életét, kalandjait beszéli el; ám igazából csak annyit mondhatunk, hogy A nagymester annak készült, de nem lett az. Az Ip Man életét feldolgozó nagyszabású mozi nem igazán marad meg az életrajz keretei között, ami talán nem is baj.

Így sokkal inkább a harcművészeti iskolák csatáiba, a nagycsaládok és stílusok 30-as évektől követett, nem túl finom küzdelmeibe tekinthetünk bele. Az azonban, hogy ki kivel, miért és milyen elvek nevében küzd a történelmi tablóképekkel aláfestett kungfuódában, elég hamar követhetetlenné válik. A történet és a ritka, de annál enigmatikusabb, néhol szerencsesütibe illő kínai bölcsességekből összeálló dialógusok nem visznek sehova - Bruce Lee mesterének életrajza így mozgó festmény vagy jól komponált táncdarab marad.

Annak viszont nagyon jó. A harcjelenetekben annyi feszült agresz-szió és finomság van egyszerre, amennyit ritkán látunk európai vagy hollywoodi produkciókban. Gyönyörű, alapvetően a ritmusra alapozott, iszonyú precízen kidolgozott képi világot kapunk. Ha a történet nem is, ez bizonyára a vászon elé köti a nézőt - az atmoszférateremtés hihetetlenül erős. Az üresség viszont így is fájdalmas, a tiszteletadás igénye és a pátosz pedig olyannyira hangsúlyos, hogy az már-már giccs. A harcművészet formavilága mögött csupán némi nyugati szemnek mutogatott egzotikumot találunk - működhetne ez is, ha a rendező önkritikus akart volna lenni választott műfajával szemben... Ebben azonban a legkevésbé sem lehetünk biztosak.

Forgalmazza az MTVA; interjúnk a rendezővel online felületünkön olvasható

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.