Fuck you, Santa Claus! Gene Hackman 85

  • - kg -
  • 2015. január 30.

Film

Ma ünnepli… Mindegy is, mit ünnepel, mert nem kell születésnap, hogy Gene Hackman (ma 85 éves) nagyságáról áradozzunk!
false

DOYLE

What's your name, asshole?

BLACK PUSHER

Fuck you, Santa Claus!

(Francia kapcsolat, 1971)

Az elnök emberére talál

Az elnök emberére talál, 2004

 

Kezdjük a végéről: Gene Hackmannek utoljára jó tíz éve származott bevétele színjátszásból, hollywoodi hattyúdalát egy hamar elfeledett vígjáték, a már címében is jelentéktelen Az elnök emberére talál jelentette (partnerei: rénszarvasok, férfiseggek és komikusok). Ám ez csak afféle átmenet volt, mert Hackman – Woody Allen kedves szavaival élve – nem az utókor emlékezetébe, hanem az íróasztalához költözött át, és a ponyvaregény nemes hagyományait folytatva írt – egyedül vagy írótárssal – történelmi regényt, westernt, legutóbb pedig egy sorozatgyilkosos krimit.

Saját könyvét dedikálja

Saját könyvét dedikálja

 

Írói munkásságáról tavaly a Narancsnak is beszámolt egy e-mailinterjúban, ám filmes pályafutását firtató kérdéseinket (ügynöke dörgött ránk, hogy filmekről egy szót se!) finoman elhárította. Azért így is sikerült megtudnunk egy s mást, például, hogy miért nem ő rendezte A bárányok hallgatnakot, és hogy mi a viszonya a költészethez (a rendhagyó interjú itt olvasható).

Magánbeszélgetés

Magánbeszélgetés

 

Szóval, Gene Hackman (85) békésen éldegél a kies New Mexicóban, két németjuhásszal és egy feleséggel, vagy két feleséggel és egy németjuhásszal – a hírek ezen a ponton elég homályosak. Abban viszont teljes az egyetértés, hogy ha Hackman sétálni indul, akkor hol ő üt meg valakit, hol őt ütik el (ez afféle New Mexicó-i szokás lehet), de két ütés közt csak a szépre emlékezik. És hát nem is kell nagyon szépítenie az emlékeket, mert aktív korában azon kevés istenkirályok egyike volt, akik még egy olyan vígjátékot is nézhetővé tettek, melynek címében a Mooseport szó szerepel (és az utolsó filmjében szerepelt).

Night Moves

Night Moves

 

A gyenge filmek, a csak a lóvéért elvállalt szerepek jobban is mutatják nagyságát, mint az időtálló kedvencek: a Francia kapcsolat Popeye Doyle-ja, a Magánbeszélgetés Harryje, a Night Moves (nálunk A döntés éjszakája címen futott) másik Harryje, a Lángoló Mississippi Anderson ügynöke, vagy Oscar-díjat (a másodikat) érő, nagy visszatérése a Clint Eastwood rendezte Nincs bocsánatban. (Az itt következő kipontozott részre mindenki a saját Hackman-kedvencét – Tenenbaum, a háziátok, Szóljatok a köpcösnek! stb – képzelje oda: .............................!) Ahogy a hasonló hepehupákat bejárt Michael Caine-nek a Cápa 4-en keresztül vezetett az út a megdicsőüléshez, úgy Hackmannek a Superman negyedik részét (a pokol egyik közismert bugyrát) kellett megjárnia, míg újra Oscart érezhetett a markában (ez lehet Az arany markában című későbbi Hackman-film subtextje).

Lángoló Mississippi

Lángoló Mississippi

 

Minden Magánbeszélgetésre jutott legalább kettő Csőre töltve, és minden Francia kapcsolatra három Halálos terápia – és ez így volt jó, mondja a csak kicsit és tényleg csak egy kicsit megengedő utókor. Azt az embert jöttünk össze itt most ünnepelni (és nem temetni!), aki miatt Az utolsó esély vagy A legjobb dobás is bárhol, bármikor újranézhető – nem csekély élvezettel.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.