Fuck you, Santa Claus! Gene Hackman 85

  • - kg -
  • 2015. január 30.

Film

Ma ünnepli… Mindegy is, mit ünnepel, mert nem kell születésnap, hogy Gene Hackman (ma 85 éves) nagyságáról áradozzunk!
false

DOYLE

What's your name, asshole?

BLACK PUSHER

Fuck you, Santa Claus!

(Francia kapcsolat, 1971)

Az elnök emberére talál

Az elnök emberére talál, 2004

 

Kezdjük a végéről: Gene Hackmannek utoljára jó tíz éve származott bevétele színjátszásból, hollywoodi hattyúdalát egy hamar elfeledett vígjáték, a már címében is jelentéktelen Az elnök emberére talál jelentette (partnerei: rénszarvasok, férfiseggek és komikusok). Ám ez csak afféle átmenet volt, mert Hackman – Woody Allen kedves szavaival élve – nem az utókor emlékezetébe, hanem az íróasztalához költözött át, és a ponyvaregény nemes hagyományait folytatva írt – egyedül vagy írótárssal – történelmi regényt, westernt, legutóbb pedig egy sorozatgyilkosos krimit.

Saját könyvét dedikálja

Saját könyvét dedikálja

 

Írói munkásságáról tavaly a Narancsnak is beszámolt egy e-mailinterjúban, ám filmes pályafutását firtató kérdéseinket (ügynöke dörgött ránk, hogy filmekről egy szót se!) finoman elhárította. Azért így is sikerült megtudnunk egy s mást, például, hogy miért nem ő rendezte A bárányok hallgatnakot, és hogy mi a viszonya a költészethez (a rendhagyó interjú itt olvasható).

Magánbeszélgetés

Magánbeszélgetés

 

Szóval, Gene Hackman (85) békésen éldegél a kies New Mexicóban, két németjuhásszal és egy feleséggel, vagy két feleséggel és egy németjuhásszal – a hírek ezen a ponton elég homályosak. Abban viszont teljes az egyetértés, hogy ha Hackman sétálni indul, akkor hol ő üt meg valakit, hol őt ütik el (ez afféle New Mexicó-i szokás lehet), de két ütés közt csak a szépre emlékezik. És hát nem is kell nagyon szépítenie az emlékeket, mert aktív korában azon kevés istenkirályok egyike volt, akik még egy olyan vígjátékot is nézhetővé tettek, melynek címében a Mooseport szó szerepel (és az utolsó filmjében szerepelt).

Night Moves

Night Moves

 

A gyenge filmek, a csak a lóvéért elvállalt szerepek jobban is mutatják nagyságát, mint az időtálló kedvencek: a Francia kapcsolat Popeye Doyle-ja, a Magánbeszélgetés Harryje, a Night Moves (nálunk A döntés éjszakája címen futott) másik Harryje, a Lángoló Mississippi Anderson ügynöke, vagy Oscar-díjat (a másodikat) érő, nagy visszatérése a Clint Eastwood rendezte Nincs bocsánatban. (Az itt következő kipontozott részre mindenki a saját Hackman-kedvencét – Tenenbaum, a háziátok, Szóljatok a köpcösnek! stb – képzelje oda: .............................!) Ahogy a hasonló hepehupákat bejárt Michael Caine-nek a Cápa 4-en keresztül vezetett az út a megdicsőüléshez, úgy Hackmannek a Superman negyedik részét (a pokol egyik közismert bugyrát) kellett megjárnia, míg újra Oscart érezhetett a markában (ez lehet Az arany markában című későbbi Hackman-film subtextje).

Lángoló Mississippi

Lángoló Mississippi

 

Minden Magánbeszélgetésre jutott legalább kettő Csőre töltve, és minden Francia kapcsolatra három Halálos terápia – és ez így volt jó, mondja a csak kicsit és tényleg csak egy kicsit megengedő utókor. Azt az embert jöttünk össze itt most ünnepelni (és nem temetni!), aki miatt Az utolsó esély vagy A legjobb dobás is bárhol, bármikor újranézhető – nem csekély élvezettel.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.