20 000 nap a Földön

  • - greff -
  • 2015. február 1.

Film

Eleven ikonok számára a legkevésbé sem kívánatos az őszinte, mítoszbontó szembenézés, és Nick Cave van annyira eszes rocksztár, hogy ezzel a ténnyel tökéletesen tisztában legyen. Ehhez képest a róla szóló furcsa – megrendezett szituációk, gondosan kiválasztott, hatásosra formált képek és keresetlennek tűnő pillanatok között szertelenül ingázó – dokumentumfilmben nem is olyan kevés azoknak a perceknek a száma, amikor a jeles dalszerző önként lemond a maszkok viseléséről. Vagy mégsem volna így?

false

Nehéz kérdés, hiszen a filmben a jelentős alkotóművészt bemutatni szándékozó, felnőttesen komoly (és sokszor kínosan reflektálatlannak tűnő) jeleneteket szinte mindig sikerül Cave-nek egy kis öniróniával fenéken billentenie – ami nagyban növeli a film élvezeti értékét. És a látvány is erős: a brightoni tengerparton szélnek eresztett, tízpontos anekdoták mellé halálos pecsétgyűrűket, zoknikat és bőrcipőket kapunk, a méltóságteljes öregedés lefegyverző rekvizitumait. Nick Cave (és jelenlegi legfontosabb társa, Warren Ellis) öltözködési szokásairól talán többet tudunk meg a filmből, mint a karrierjéről, pedig számos jelentős állomás felvillan a Boys Next Door megalapításától Berlinen át a Kylie Minogue-gal előadott sikerduettig.

A film rendezői azonban tényleg csak a villanásokban érdekeltek, a mélyfúrást inkább meghagyják másnak. Vagy mégsem? Hiszen a 20 000 nap a Földön igencsak közel merészkedik választott tárgyához – hogy végeredményben megmaradjon mindvégig a mutatós felszínen.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.