"Bődületesen egyszerű!" - Erdély Dániel grafikus, dizájner

  • Szőnyei György
  • 2005. november 3.

Film

Erdély Dániel 1979-ben, a Magyar Iparművészeti Főiskolán, Rubik Ernő formatanóráin kezdett foglalkozni a spidronnak elnevezett formák geometriai alapelemeivel. 1998-ban Jeruzsálemben, egy kristálygeometriai kongresszuson mutatta be kristályszerkezetének variációs lehetőségeit.

Erdély Dániel 1979-ben, a Magyar Iparművészeti Főiskolán, Rubik Ernő formatanóráin kezdett foglalkozni a spidronnak elnevezett formák geometriai alapelemeivel. 1998-ban Jeruzsálemben, egy kristálygeometriai kongresszuson mutatta be kristályszerkezetének variációs lehetőségeit. Dr. Szilassi Lajos, a szegedi tudományegyetem docense a spidronok matematikai alapjait lefektetve olyan algoritmusokat talált, amelyekkel a spidronok mozgása, síkbeli és téri kapcsolódásai tudományosan meghatározhatóvá váltak.

*

Magyar Narancs: Mi ez a spidron: művészet, tudomány?

Erdély Dániel: Talán még találmány is.

MN: Az elnevezés tőled származik?

ED: A spirálból, a spiderből (angolul: pók) és a poligonból össze-rakott mozaikszó ez. Volt a 60-as években Amerikában egy pokoli rajzfilmfigura ezen a néven, ha beírod az internetes keresőkbe, a geometriám és ez a fura alak jelenik meg.

MN: Milyen formatanfeladatot adott Rubik a főiskolán, amiből a spidron lett?

ED: Ez egy féléves program volt, arra emlékszem, hogy egyetlen papírlapból kellett valamilyen harmonikaformát csinálni.

MN: Ugyanerre a témára én egy lejtősen kanyargó monstrumot készítettem pingponglabdák részére, de nem volt benne semmi lényeges formai nehézség, mint a tiédben.

ED: Pedig ez bődületesen egyszerű! Vegyél egy egyenlő oldalú háromszöget, ami 60 fokos. A legtöbb szimmetriája van. A magasságvonalai, szögfelezői mind egybeesnek. A középpontját kösd össze két csúcspontjával, akkor kapsz egy egyenlő szárú háromszöget. Ezt az alakzatot "kihajtod", ekkor megvan a spidron két alapeleme. Ekkor az egyenlő szárú háromszög egyik szárára ráteszel megint egy egyenlő oldalú háromszöget és így tovább, majd középpontosan tükrözöd, akkor megkapod a spidronformát.

MN: Tudtad, hogy ebből a szerkesztésből nagyon sokféle térbeli alakzatot készíthetsz majd?

ED: Éreztem, mert annyira tökéletes, hogy ebből valaminek lennie kell! Első lépésként a legbonyolultabb dolgot tettem meg. Egyébként mindenféle mozaikok és téri formák létrehozhatók belőle, de a legérdekesebb a harmonikaszerűen mozgó, örvénylő periodikus mintázat - akár a vízfelületek. Rengeteg, szabályos rendben elhelyezkedő, "örvények" körül mozgó háromszögből álló geometriai rendszer ez. És nem lineáris, mint a feladatban elvárt harmonikaeffektus.

MN: Hogyha más mintázatokra gondolunk, mint a végtelen görög meander, az nem mozgó ábra?

ED: Az csak a mozgás illúzióját kelti, ez meg valóságosan teszi. Szóval, először a felszínt egyforma geometriai síkidomokkal lefedem. Így kezdődik a "parkettázás". Rájöttem, hogy ezt a mintázatot a karcolások mentén plasztikusan meg lehet hajlítani, ebből lett a mozgó relief. Bármit összeállítok a spidronformákból a síkban, rögtön kipróbálom domborműként is. Egy képet mindig két oldalról szerkesztek meg. Legszívesebben a levegőbe rajzolnám a vonalakat, mert mindkét oldalról tökéletesen fedniük kell egymást. Ez mindig a második fázis. A harmadikban megvizsgálom, hogy térkitöltő-e. A reliefből kiemelek egy alakzatot, és abból készítek egy zárt térbeli plasztikát. Olyan formát kell csinálnom, amely a saját másolataival - vagy saját tükörképével - egyszeresen és hézagmentesen tölti ki a teret.

MN: Ez a spidronfunkciók leglátványosabb, szobrászati változata. Sok bonyolult, szép kristályforma, és mégis illeszkednek, akár a kockacukrok a dobozban.

ED: Pontosan.

MN: Külföldi meghívásaid voltak?

ED: Jártam néhány helyen, de mindenhol be kellett szállnom anyagilag is. Most voltam Kanadában, ott a parkettán aludtam vala-kinél; az utazgatás nem magyar pénztárcának való. Az első előadásom 1998-ban a Jeruzsálemi XII. Nemzetközi Kristálynövesztési Világkongresszuson volt.

MN: Sikert arattál?

ED: Megosztotta a közönséget. A prezentáció látványos volt, ezzel védtem magamat a nyelvi nehézségekkel szemben. Escher illuzionisztikus, trükkös művészetét emlegették, hogy a spidron onnan származik, de én tudom, hogy nem. Az enyém mozgó, dinamikus geometriai rendszer.

MN: A Szimmetria Társaságnál vetített előadásod után kezdtem megérteni a dolgot, de most már arra is kíváncsi vagyok, hogy mire "használható". Nem kellene megmutatnod a NASA-nak?

ED: A NASA-t minden érdekelheti, ami kicsire összecsukható, és adott esetben az űrben kinyitható. A spidronsík egy finoman változtatható plasztika (egy bizonyos magasságig). Olyan változatos a felülete, hogy a különféle irányokban elhelyezkedő darabkái napkollektorként is működhetnének. Akusztikus falnak is alkalmazható, mert remekül csökkentheti a visszhangot a plasztikus felszíne, de vitorlának is alkalmas lehet. A frontális energiát (az ütközésekkor) a spidron örvénylő mozgása merőlegesen elvezeti. Hogyha szívópapírból készítem el a felületet, akkor ülepítési funkciója miatt vegyészeti mérésekre is alkalmas lehet, mivel a folyadékok összetevőit máshogyan rajzolják ki a különböző szögben elhelyezkedő síkok. Megvalósítható egy "lélegző" változat is. Miután a tér minden irányába mozogni képes a spidronrelief, arra gondoltam, hogy ha speciális anyagból készítjük el, akkor légtisztítási feladatra is alkalmas. Hogyha szétnyílik, mint a tüdő, beszívja magába a levegőt, a felszínén megköti a szennyeződést, majd az összehúzódásakor kipréseli a tiszta oxigént.

MN: Tudom, hogy ipari mintaoltalom alatt áll a spidron. Eléggé biztonságban van?

ED: A használati mintaoltalom is fontos lenne, de nagyon nehéz a spidron jellemzőit szakszerűen és teljeskörűen leírni, túl sokféle dolgot tud.

A Spidron című kiállítás november 20-ig tart nyitva a Budapest Galéria Szabadsajtó úti kiállítótermében. Honlap: www.szinhaz.hu/spidron

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.