Film

Bogárgyűjtemény

Ulrich Seidl: A pince

  • 2016. április 24.

Film

Nem csak meggyötört, évtizedekig szexrabszolgaként tartott lányok kerülhetnek elő jómódú osztrák polgáremberek erődítményszerű vidéki házainak pincéiből. Van ott más is. Lőtér, mondjuk. Terrárium. Trófeagyűjtemény.

Hangulatos kis múzeumocska, benne bábok, élre vasalt SS-egyenruhában. Szadomazo kínzókamra. Ilyesmi. Meg ún. emberek. Mutogatják, mijük van: egzotikus állatfejek, gonddal ápolt náci relikviák, gusztusos ketrecek, makulátlan tisztaságú kínzóeszközök. Van, aki csak úgy ellövöldözget, majd eszmét cserél hajmeresztő rasszista nézeteket valló hasonszőrűekkel (ne legyenek kétségeink, hogy kikről van szó, amikor a sötét arabok és a szintén sötét hunok egy mondaton belül említtetnek). Van, aki vidáman borozgat a nászajándékba kapott Hitler-portré alatt. Időnként bőrnadrágosok fújják a rezet, umpappa, umpappa. Zavart tekintetű háziasszony játék babákat becézget. Egy felettébb szőrös, lekötözött úr heréjét disztingvált modorú domina huzigálja ravasz célszerszámokkal. Egy szál bőrszíjba öltözött középkorú hölgy várja kissé börtönviselt ütlegelőjét. És belemondja a kamerába, hogy mi a jó neki ebben, s hogy ki ő (egy vallásos segélyszervezet önkéntese), amikor éppen nem korbácsoltatja magát. A pincében. Odalent. Belemondják a többiek is a kamerába. Hogy ők szeretik eztet. A korbácsot, a kígyót, a Führert meg a jó fröccsöt.

Frontálisan beállított, gondosan komponált, a környezetet a benne megjelenő emberrel azonos fontossággal bemutató, általában mozdulatlan képekben bontakozik ki a mindennapi őrület. Ulrich Seidl korunk egyik legjelentősebb filmrendezője kéjjel viszi be a gyomrost önelégült honfitársainak: nesztek, ez van, ilyenek vagytok, amikor nem játsszátok a kifinomult európait. És kéjjel viszi be a gyomrost az általában vett nézőnek is: embert próbáló feladat végignézni a pedáns részletességgel bemutatott testi és lelki perverziókat, és közben arra gondolni, hogy talán itt a szomszédban is… ki tudja?

Ám a nézőit sokkoló, de rendre katartikus remekművekhez szoktatott rendező ezúttal nem tud túllépni a kukkoló attitűdön. Nem egy intellektuális kihívás dekódolni a pince-nappali, lent-fent részben ellentétes, részben egymást kiegészítő párosainak emberi tudattal kapcsolatba hozható vonatkozásait. Közhelyes állítás az is, hogy a kulturált és civilizált viselkedés külső kívánalmainak a mindennapi praxis során maradéktalanul megfelelő emberek mennyire mások a maguk nem kompenzált valóságában. Ezen trivialitásokon túl viszont nehéz egyebet felfedezni a teátrálisan elővezetett freak show mögött – hacsak azt nem tekintjük dramaturgiai vezérelvnek, hogy legyen a látvány minden egymást követő jelenetben egyre kevésbé elviselhető. A roppant magas színvonalú munkát végző operatőr, Martin Gschlacht kamerája túl hosszasan időzik el a különféle aberrációkon, Seidl pedig hagyja, hogy cseppet sem félénk szereplői hadd részletezzék ismeretterjesztő alapossággal visszataszító szenvedélyük kiélésének fortélyait. Ám a megbotránkoztatás kaján szándékán kívül nehéz egyéb jelentést tulajdonítani a sorjázó mentális defektusok bemutatásának. Főleg, hogy mindezt a menazsériát maga a rendező mozgatja, csak részben alapozva az amatőr szereplők valóságos mániáira. Jeleneteket ír s állít be, elgyönyörködik a maga teremtette bizarr tablóban, egy percig sem gondolván arra, hogy a kedves nézők egyike-másika esetleg épp az ő műalkotásából merít ötleteket saját késztetéseinek realizálásához. Sajnos A pince maga is olyan, mint egy pincébe száműzött, különösen gusztustalan egyedeket tartalmazó bogárgyűjtemény.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.