Film

Bogárgyűjtemény

Ulrich Seidl: A pince

  • 2016. április 24.

Film

Nem csak meggyötört, évtizedekig szexrabszolgaként tartott lányok kerülhetnek elő jómódú osztrák polgáremberek erődítményszerű vidéki házainak pincéiből. Van ott más is. Lőtér, mondjuk. Terrárium. Trófeagyűjtemény.

Hangulatos kis múzeumocska, benne bábok, élre vasalt SS-egyenruhában. Szadomazo kínzókamra. Ilyesmi. Meg ún. emberek. Mutogatják, mijük van: egzotikus állatfejek, gonddal ápolt náci relikviák, gusztusos ketrecek, makulátlan tisztaságú kínzóeszközök. Van, aki csak úgy ellövöldözget, majd eszmét cserél hajmeresztő rasszista nézeteket valló hasonszőrűekkel (ne legyenek kétségeink, hogy kikről van szó, amikor a sötét arabok és a szintén sötét hunok egy mondaton belül említtetnek). Van, aki vidáman borozgat a nászajándékba kapott Hitler-portré alatt. Időnként bőrnadrágosok fújják a rezet, umpappa, umpappa. Zavart tekintetű háziasszony játék babákat becézget. Egy felettébb szőrös, lekötözött úr heréjét disztingvált modorú domina huzigálja ravasz célszerszámokkal. Egy szál bőrszíjba öltözött középkorú hölgy várja kissé börtönviselt ütlegelőjét. És belemondja a kamerába, hogy mi a jó neki ebben, s hogy ki ő (egy vallásos segélyszervezet önkéntese), amikor éppen nem korbácsoltatja magát. A pincében. Odalent. Belemondják a többiek is a kamerába. Hogy ők szeretik eztet. A korbácsot, a kígyót, a Führert meg a jó fröccsöt.

Frontálisan beállított, gondosan komponált, a környezetet a benne megjelenő emberrel azonos fontossággal bemutató, általában mozdulatlan képekben bontakozik ki a mindennapi őrület. Ulrich Seidl korunk egyik legjelentősebb filmrendezője kéjjel viszi be a gyomrost önelégült honfitársainak: nesztek, ez van, ilyenek vagytok, amikor nem játsszátok a kifinomult európait. És kéjjel viszi be a gyomrost az általában vett nézőnek is: embert próbáló feladat végignézni a pedáns részletességgel bemutatott testi és lelki perverziókat, és közben arra gondolni, hogy talán itt a szomszédban is… ki tudja?

Ám a nézőit sokkoló, de rendre katartikus remekművekhez szoktatott rendező ezúttal nem tud túllépni a kukkoló attitűdön. Nem egy intellektuális kihívás dekódolni a pince-nappali, lent-fent részben ellentétes, részben egymást kiegészítő párosainak emberi tudattal kapcsolatba hozható vonatkozásait. Közhelyes állítás az is, hogy a kulturált és civilizált viselkedés külső kívánalmainak a mindennapi praxis során maradéktalanul megfelelő emberek mennyire mások a maguk nem kompenzált valóságában. Ezen trivialitásokon túl viszont nehéz egyebet felfedezni a teátrálisan elővezetett freak show mögött – hacsak azt nem tekintjük dramaturgiai vezérelvnek, hogy legyen a látvány minden egymást követő jelenetben egyre kevésbé elviselhető. A roppant magas színvonalú munkát végző operatőr, Martin Gschlacht kamerája túl hosszasan időzik el a különféle aberrációkon, Seidl pedig hagyja, hogy cseppet sem félénk szereplői hadd részletezzék ismeretterjesztő alapossággal visszataszító szenvedélyük kiélésének fortélyait. Ám a megbotránkoztatás kaján szándékán kívül nehéz egyéb jelentést tulajdonítani a sorjázó mentális defektusok bemutatásának. Főleg, hogy mindezt a menazsériát maga a rendező mozgatja, csak részben alapozva az amatőr szereplők valóságos mániáira. Jeleneteket ír s állít be, elgyönyörködik a maga teremtette bizarr tablóban, egy percig sem gondolván arra, hogy a kedves nézők egyike-másika esetleg épp az ő műalkotásából merít ötleteket saját késztetéseinek realizálásához. Sajnos A pince maga is olyan, mint egy pincébe száműzött, különösen gusztustalan egyedeket tartalmazó bogárgyűjtemény.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."