Bordélyház

  • Iványi Zsófia
  • 2012. április 8.

Film

"A baszás elbaszott egy munka" - állapítja meg a szép Julie, amikor megtudja, hogy szifilisze van, és ezzel össze is foglalja a róla és kolléganőiről szóló fim lényegét, pontosabban egyetlen megfogható üzenetét. Kérdéses persze, hogy mindez mennyiben tekinthető üzenetnek; az mindenesetre biztos, hogy ezen kívül semmit sem találunk Bertrand Bonello filmjében, ami megfelelne a klasszikus történetmesélés "tartalom" címszó alatt számon tartott alkotóelemének. A testüket a 19. század utolsó éveiben árusító leányzókkal hiába történnek - esetenként szörnyű - dolgok, ugyanúgy nincs történetük, mint ahogy életük sincs, nincsenek kilátásaik, sem reményeik. Csak mindennapjaik vannak, kínzóan egysíkú mindennapjaik, amiknek az alapos és fájdalmas tisztálkodás éppúgy a része, mint a szűkre húzott fűző, a magasra tupírozott haj és a jobb esetben szimplán perverz, rosszabb esetben bonyolultan szerelmes kuncsaft.

A gyönyörű jelmezekben flegmán flangáló nők létezése a szecessziós dísztárgyaktól roskadozó kuplerájban maga az üresség. Furcsamód még sincs hiányérzetünk: a Pornófilmes című opust is jegyző Bonello nem mesél, nem sztorizik, csak felfest egy állapotot - azt azonban egyedülálló atmoszférateremtő készséggel teszi. Szinte érezzük a literszám locsolt parfüm, a kilötykölt pezsgő és a hol fásultan, hol rettegve lezavart szex szagát, a szépségesen berendezett szalon és az aktusoknak, szerepjátékoknak és kínzásoknak helyt adó emeleti szobák émelyítően fullasztó levegőjét.

A francia rendező hősnői életének (vagy inkább létezésének) morzsáit, fakó emlékeik és halványuló reményeik darabkáit erős színekbe, sajátos illatokba, hamis nevetésekbe, lenge ruhákba és csillogó ékszerekbe csomagolva, bárminemű magyarázat nélkül tárja elénk. A Bordélyház egyszerre beteg, szomorú és szép - pont, mint a benne tüsténkedő leányszemélyek többsége.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."