Bordélyház

  • Iványi Zsófia
  • 2012. április 8.

Film

"A baszás elbaszott egy munka" - állapítja meg a szép Julie, amikor megtudja, hogy szifilisze van, és ezzel össze is foglalja a róla és kolléganőiről szóló fim lényegét, pontosabban egyetlen megfogható üzenetét. Kérdéses persze, hogy mindez mennyiben tekinthető üzenetnek; az mindenesetre biztos, hogy ezen kívül semmit sem találunk Bertrand Bonello filmjében, ami megfelelne a klasszikus történetmesélés "tartalom" címszó alatt számon tartott alkotóelemének. A testüket a 19. század utolsó éveiben árusító leányzókkal hiába történnek - esetenként szörnyű - dolgok, ugyanúgy nincs történetük, mint ahogy életük sincs, nincsenek kilátásaik, sem reményeik. Csak mindennapjaik vannak, kínzóan egysíkú mindennapjaik, amiknek az alapos és fájdalmas tisztálkodás éppúgy a része, mint a szűkre húzott fűző, a magasra tupírozott haj és a jobb esetben szimplán perverz, rosszabb esetben bonyolultan szerelmes kuncsaft.

A gyönyörű jelmezekben flegmán flangáló nők létezése a szecessziós dísztárgyaktól roskadozó kuplerájban maga az üresség. Furcsamód még sincs hiányérzetünk: a Pornófilmes című opust is jegyző Bonello nem mesél, nem sztorizik, csak felfest egy állapotot - azt azonban egyedülálló atmoszférateremtő készséggel teszi. Szinte érezzük a literszám locsolt parfüm, a kilötykölt pezsgő és a hol fásultan, hol rettegve lezavart szex szagát, a szépségesen berendezett szalon és az aktusoknak, szerepjátékoknak és kínzásoknak helyt adó emeleti szobák émelyítően fullasztó levegőjét.

A francia rendező hősnői életének (vagy inkább létezésének) morzsáit, fakó emlékeik és halványuló reményeik darabkáit erős színekbe, sajátos illatokba, hamis nevetésekbe, lenge ruhákba és csillogó ékszerekbe csomagolva, bárminemű magyarázat nélkül tárja elénk. A Bordélyház egyszerre beteg, szomorú és szép - pont, mint a benne tüsténkedő leányszemélyek többsége.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.