Tévé

Azt csinál, amit tud, kimegy egy kis fáért

Pesty Fekete Doboz - A cigány-magyar együttélés

  • Solymosi Bálint
  • 2012. április 6.

Film

A magyar nemzet előtti prompt és határozott cigánygyónással kezdünk, ösztönszerűen tépődik föl roma lelkünkből az esdeklés: Szűz Máriám, mi ez? A vágóképek "mint a parancs", azon nyomban magukkal ragadnak, közös vezeklésbe fogunk, a magyar nép sine qua non a cigányságunk számára, nélküle nemhogy nem tud élni, nem is akar - és mégis csak a bajt, a mindenféle léhűtőségek, cirkalmatok veszedelmét hozza eme édes-nemes népre, amely szinte már aluszékonyan megengedő.

Megint és újfent kiderül, mennyire nagyvonalúan segítőkészek és együttérzők vagyunk, és a szívünk áhítattal és könnyűséggel telt lesz, mert végre nem látjuk oktalannak a nemzeti kisebbségeink iránti gyűlöletet. Most már a napnál világosabb: ők bűnösök, és mi, magyarok hiába tesszük (vagy akarjuk legalább) a jót, annak semmi haszna; most sóhajt hallani felőlük, és már ez is valami. A Pesty Fekete Doboz tíz hosszú év kihagyás után az MTV képernyőjén újra. Szerdán esténként dokusáv lesz a köztévé műsorán - ez a nyitány.

Arcunk meredt és hideg, mint megannyi rendőr arca; az erőszakszervezet tagjai méla tanácstalansággal hallgatják Forgács Istvánt, ki maga zalaegerszegi cigány, úgynevezett cigányügyi szakértő, és őt a gádzsó politikai elitis ekként elfogadja. Fiatal rendőröknek tart előadást többek közt arról, hogy létezik cigánybűnözés, azt ne higgyék, hogy nincs ilyen! Ő maga láztól izzó levelet írt tavaly ősszel a Hírszerzőre, ahol vitaindítóként hozták (és lett belőle az ún. Cigányvita). Egy alanyi írás, amelynek visszatérő retorikai fogása - "nem tartozom közétek, ha..." - kissé felkavarta az állóvizet. Eléggé zavaros, érzelmesre hangolt kinyilatkoztatása volna ez a szakembernek, és mint vitairattal nem nagyon lehet mit kezdeni vele, azon túl, hogy fölháborodik valaki rajta vagy tetszik neki.

Más a helyzet azonban a filmmel, amely már rájátszás; amely felhasználja ezt a nem túl szerencsés önvallomást, szomorú tényként ismertetve meg velünk a valóságot. Egy roma végre kimondja az igazságot: minden cigány maga tehet róla, hogy ott van, ahol van. Tessék ezt belátni, és beismerni azt is, hogy csak kárára vannak ennek a fényes gádzsó társadalomnak, és nemkülönben gátjai a szép jövőnek, haladásnak. Ezt már nem a romaügyi szakember, hanem Pesty László és filmje látja és láttatja így. Nem egyoldalú ez a - mi is ez? - propagandafilm, hanem mindenestül fals. Pesty azzal indult neki stábjával, hogy igazolja az állítást a romák felelősségéről, mindehhez "rendes, szolgalelkű, ájtatos" romákat keresett és talált. A film példamutató; szinte idilli világot teremt elénk, és persze a cigányok elé, na tessék, így kell élni, vagy így is lehet élni, szépen, okosan, kaláccsal az asztalon, és a hit is nagyon fontos, hogy sorsával megbékéljen az ember.

Az úgynevezett romaprogramok alapítványi támogatásainak és maguknak a terveknek csak híre, hamva; általában véve nem forog fenn a közjó veszélye, jó ideje a magánérdek diktálta pozíciók a szentségek. Hogy mi van a mélyszegénységben élőkkel, elesettekkel, cigányokkal? Csak bajnak vannak! - válaszolja ez az ignoráns elitet feltétel nélkül igazoló film. Ami kérdés marad: mitől, hogyan ne lennének apatikussá ezek az emberek, amikor nem hülyék? A roma anyák csak szülnek, a férfiak meg kimennek tüzelőfáért, ahelyett, hogy rendes, európai, kulturált ember módjára tűnnének el a fenébe.

Minden szempontból brutális melléfogás, alakuló antikultúránk rémítő eseménye ez az opus, mely azzal a hivalkodó elgondolással jött létre, hogy akkor öntsünk végre tiszta vizet a pohárba.

M1, március 7.; M2, március 14.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.