Tévé

Azt csinál, amit tud, kimegy egy kis fáért

Pesty Fekete Doboz - A cigány-magyar együttélés

  • Solymosi Bálint
  • 2012. április 6.

Film

A magyar nemzet előtti prompt és határozott cigánygyónással kezdünk, ösztönszerűen tépődik föl roma lelkünkből az esdeklés: Szűz Máriám, mi ez? A vágóképek "mint a parancs", azon nyomban magukkal ragadnak, közös vezeklésbe fogunk, a magyar nép sine qua non a cigányságunk számára, nélküle nemhogy nem tud élni, nem is akar - és mégis csak a bajt, a mindenféle léhűtőségek, cirkalmatok veszedelmét hozza eme édes-nemes népre, amely szinte már aluszékonyan megengedő.

Megint és újfent kiderül, mennyire nagyvonalúan segítőkészek és együttérzők vagyunk, és a szívünk áhítattal és könnyűséggel telt lesz, mert végre nem látjuk oktalannak a nemzeti kisebbségeink iránti gyűlöletet. Most már a napnál világosabb: ők bűnösök, és mi, magyarok hiába tesszük (vagy akarjuk legalább) a jót, annak semmi haszna; most sóhajt hallani felőlük, és már ez is valami. A Pesty Fekete Doboz tíz hosszú év kihagyás után az MTV képernyőjén újra. Szerdán esténként dokusáv lesz a köztévé műsorán - ez a nyitány.

Arcunk meredt és hideg, mint megannyi rendőr arca; az erőszakszervezet tagjai méla tanácstalansággal hallgatják Forgács Istvánt, ki maga zalaegerszegi cigány, úgynevezett cigányügyi szakértő, és őt a gádzsó politikai elitis ekként elfogadja. Fiatal rendőröknek tart előadást többek közt arról, hogy létezik cigánybűnözés, azt ne higgyék, hogy nincs ilyen! Ő maga láztól izzó levelet írt tavaly ősszel a Hírszerzőre, ahol vitaindítóként hozták (és lett belőle az ún. Cigányvita). Egy alanyi írás, amelynek visszatérő retorikai fogása - "nem tartozom közétek, ha..." - kissé felkavarta az állóvizet. Eléggé zavaros, érzelmesre hangolt kinyilatkoztatása volna ez a szakembernek, és mint vitairattal nem nagyon lehet mit kezdeni vele, azon túl, hogy fölháborodik valaki rajta vagy tetszik neki.

Más a helyzet azonban a filmmel, amely már rájátszás; amely felhasználja ezt a nem túl szerencsés önvallomást, szomorú tényként ismertetve meg velünk a valóságot. Egy roma végre kimondja az igazságot: minden cigány maga tehet róla, hogy ott van, ahol van. Tessék ezt belátni, és beismerni azt is, hogy csak kárára vannak ennek a fényes gádzsó társadalomnak, és nemkülönben gátjai a szép jövőnek, haladásnak. Ezt már nem a romaügyi szakember, hanem Pesty László és filmje látja és láttatja így. Nem egyoldalú ez a - mi is ez? - propagandafilm, hanem mindenestül fals. Pesty azzal indult neki stábjával, hogy igazolja az állítást a romák felelősségéről, mindehhez "rendes, szolgalelkű, ájtatos" romákat keresett és talált. A film példamutató; szinte idilli világot teremt elénk, és persze a cigányok elé, na tessék, így kell élni, vagy így is lehet élni, szépen, okosan, kaláccsal az asztalon, és a hit is nagyon fontos, hogy sorsával megbékéljen az ember.

Az úgynevezett romaprogramok alapítványi támogatásainak és maguknak a terveknek csak híre, hamva; általában véve nem forog fenn a közjó veszélye, jó ideje a magánérdek diktálta pozíciók a szentségek. Hogy mi van a mélyszegénységben élőkkel, elesettekkel, cigányokkal? Csak bajnak vannak! - válaszolja ez az ignoráns elitet feltétel nélkül igazoló film. Ami kérdés marad: mitől, hogyan ne lennének apatikussá ezek az emberek, amikor nem hülyék? A roma anyák csak szülnek, a férfiak meg kimennek tüzelőfáért, ahelyett, hogy rendes, európai, kulturált ember módjára tűnnének el a fenébe.

Minden szempontból brutális melléfogás, alakuló antikultúránk rémítő eseménye ez az opus, mely azzal a hivalkodó elgondolással jött létre, hogy akkor öntsünk végre tiszta vizet a pohárba.

M1, március 7.; M2, március 14.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.