Interjú

"Kurvát játszani cool"

Bertrand Bonello filmrendező

Film

A Bordélyház rendezőjével Párizsban beszélgettünk a tárgyhoz fűződő filmes és személyes élményeiről.

Magyar Narancs: Eredetileg a bordélyházak újranyitásáról akart filmet csinálni. Ezek szerint újra kinyitottak?

Bertrand Bonello: Nem nyitottak ki, pedig minden második évben felmerül a téma. De csak a szájak járnak, nem történik semmi. Persze hogy nem, mert senki sem tudja, mitévő legyen. Az addig világos, hogy a cut and paste technika nem működik, a boldog békeidők kuplerájszisztémáját lehetetlenség a mába átültetni. Utópiát pedig nem akartam csinálni, másképp viszont ma még elképzelhetetlen a bordélyházak megnyitásáról filmet készíteni. A másik ötletem az volt, hogy 1946-ba helyezem a történetet, ez volt a francia bordélyok bezárásának éve. Aztán ezt is elvetettem, és az 1900-as századfordulóig mentem vissza.

MN: Boldog békeidők, boldog, békés bordélyházak, ahová művészek és arisztokraták járnak, ahová az apák érettségi ajándékként befizetik a fiaikat. Meglehetősen romantikus képzetek maradtak fenn a fin de siécle bordélyvilágáról.

BB: Persze, hiszen főleg a kuncsaftok, a férfiak beszámolói ismertek, és nekik ez valóban felettébb idilli helyzet lehetett, többnyire ilyen színben is örökítették meg. Én azonban a nők történetét is el akartam mesélni. A pezsgő ettől még pezsgő marad, de oda akartam tenni mellé a női kínokat is.


MN: Hol talált rá a korabeli prostituáltak történeteire?

BB: Rendőrségi jelentésekből, naplókból, levelekből bogarásztam ki a részleteket. Sokat forgattam a híres feminista újságíró, Laure Adler könyvét is, amit a bordélyok hétköznapi életéről írt. A részletek megszállottja vagyok, a legapróbb részleteket is tudnom kellett, azt is, hogyan étkeztek vagy mosakodtak a lányok. A festmények is sokat segítettek, főleg a rossz festmények. Nem a híres mesterek munkái, hanem a másodosztályú művek: sok részletgazdag, de rossz festmény maradt fenn a bordélyok életéről. Egyébként a mozi is hamar felfedezte a prostituáltakat, öt évvel azután, hogy a mozgókép megszületett, már megvolt az első olyan film, egy rövidfilm, amiben egy utcai prostituált szerepel. A filmkészítők közül talán Mizoguchi tudta a legtöbbet a prostituáltak világáról, utolsó filmje, A szégyen utcája igazi remekmű. Az ázsiai filmkészítők mintha közelebbi viszonyban lennének ezzel a világgal, mint mi, európaiak. Hou Hsiao-hsien filmje, a Flowers of Shanghai is nagyon szép ebben a témában.

MN: Szép dolog kutakodni az archívumokban, festményeket tanulmányozni, de mi a helyzet a személyes élményekkel?

BB: Hogy voltam e bordélyban? Voltam. Kettőt-hármat magam is meglátogattam Svájcban. Párizsban már nem nagyon vannak ilyen intézmények. Nem volt különösebben nagy élmény, sokkal nem vitte előre a felkészülést.

MN: A megboldogult, régi párizsi bordélyok közül melyek történetét tanulmányozta behatóbban?

BB: Három luxusbordély szolgált mintának. Híres és híresen drága hely volt a Le Sphinx, aztán ott volt a One Two Two, és a rue Chabanais-n működött a Le Chabanais. Sokat járt ide a walesi herceg is, aki később VII. Edward néven lett angol király. Pezsgővel teli kádban szeretett fürdőzni, ez tehát egy létező szolgáltatás volt, nem én találtam ki a film kedvéért. A századforduló környékén hatvan elegáns bordély működhetett Párizsban, ez a szám aztán lassan csökkenni kezdett, ahogy a prostitúció is változott, s terjedni kezdett az utcai strichelés. Szalonélet, pezsgő, kiváló konyha, jól társalgó, szép lányok - ez volt a bordélyok luxusszintje. Az előkelő helyek a társasági élet központjai is voltak, olyanok, mint az angol klubok, csak itt a szex is a szolgáltatások közé tartozott. A számlát havonta rendezték. Aki ide járt, nem csinált titkot belőle, a férjek elmondták a feleségüknek, hová mennek. Nem volt tabu, nem volt titok. 110 évvel ezelőtt így festett a helyzet, de már a húszas évekre jelentősen átalakult a prostitúció.

MN: A filmbeli bordélyt benépesítő lányokra hogy talált rá?

BB: Kilenc hónapomba került, míg megtaláltam valamennyit. Olyan lányokra volt szükségem, akik kompatibilisek 1900-zal, ugyanakkor nagyon maiak is. Párizs minden színésznője prostituáltat akart játszani a filmemben, a legtöbbjük azonban csak azért jelentkezett, mert kurvát játszani legalább olyan cool, mint ahogy junkie-t. Ezektől a lányoktól aztán udvariasan elköszöntem. Az első belevaló lányt még úgy-ahogy egyszerű volt megtalálni, de az utána következőkkel már jóval nehezebb volt. A lányoknak nemcsak önmagukban kellett beleilleniük a századfordulós bordélyházi miliőbe, de passzolniuk kellett a többiekhez is. Az utolsónak kiválasztott tizenkettedik lánynak tizenegy másik lány mellett is jól kellett mutatnia. Van köztük klasszikusan képzett színpadi színésznő, és van teljesen amatőr. Van köztük producer, és van hivatali dolgozó is. Változatosságot akartam, de harmóniát is. A virágszálaimnak csokrot kellett alkotniuk. A kuncsaftokat pedig a filmes haverjaim játsszák; nem mondhatja senki, hogy nem hívtam fel a figyelmet a prostitúció és a filmkészítés rokonságára.

Kritikánk a Bordélyházról itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.