Dokumentumfilm

Chuck Norris a kommunizmus ellen

  • Gera Márton
  • 2016. április 10.

Film

Nyilván tudjuk, hogy a nyolcvanas évek Romániájában milyen állapotok voltak, ám azt a történetet aligha ismerjük, amelyet Ilinca Călugăreanu mesél el a dokumentumfilmjében. Hogy történetesen volt pár bátor ember, aki titokban, pokrócokkal teli Daciákban csempészett be filmeket VHS-kazettán az országba. És voltak megannyian, akik számára ezek a filmek jelentették a szabadságot, akik tátott szájjal nézték, hogyan eszi meg a patkányt Chuck Norris – mindenképpen izgalmasabb lehetett, mint a diktátort nézni, amint arról zagyvál, hogy a művészetnek miről kell szólnia.

Fekete háttér előtt mesélnek a nyilatkozók, és még most is csillog a szemük, amikor arról beszélnek, hogy mit jelentett számukra a közös filmnézés, és milyen hatása volt annak, hogy a társasházak egyik eldugott lakásában összegyűlt a lakóközösség, és valami olyat látott, amit addig soha. (Ezernyi videomagnó volt az országban, hiszen az egyetlen tévécsatorna csak a propagandát nyomta.) Most látni csak igazán a film erejét: szinte felemeli a nézőt, amikor néhányan azt mondják, számukra a szinkrontolmács, Irina Nistorn hangja jelentette a reményt.

Miközben megismerjük a teljes történetet, dramatizált jeleneteket látunk, és csak azt nem érteni, miért nem lett ebből játékfilm. Epikus hősök és fordulatok is akadnak – no meg a tanulság, hogy a filmnek nagyobb ereje van, mint bármiféle ordas eszmének. Persze pátoszos jelenetből is jut bőven, de mintha most indokolt lenne: ez valóban megindító sztori. Ami ráadásul megtörtént.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.