Film

Egy háború

  • 2016. április 10.

Film

Dán egység Afganisztánban. Fiatal emberek halnak értelmetlenül ott, ahol nem tudni, ki az ellenség és honnan támad. A parancsnok küldetésük fontosságáról beszél, és személyes példamutatásával oldaná az elveszettségérzést. De döntést hoz, összhangban a szolgálati szabályzattal – amely miatt gyerekek halnak meg. Aztán ismét döntést hoz, amely már nem felel meg a szolgálati szabályzatnak – és ezért is gyerekek halnak meg.

Csak az utóbbi esetben felelősségre is vonják – odahaza, az ún. igazság kiderítése iránt kétségtelenül elkötelezett, ám a harctéri tudatállapotból mit sem értő jogászok. De vajon az áldozatok számítanak, vagy a lelkiismeret megnyugtatása? Mármint a társadalomé, amely elküldi katonáit, hogy őrizzék a békét ott, ahol nincs béke, és terjesszék a demokráciát, ahol a fogalom sem értelmezhető.

Minden fél a saját legjobb belátása szerint cselekszik. Mégis, szükségképpen hoz helyrehozhatatlanul rossz döntéseket. Akárcsak a humanista megfontolásokból a világ válságos pontjain katonailag is beavatkozó nemzetközi szervezetek, melyek olykor beismerik, olykor tetézik a kudarcot. Míg a drámát – és a film magva ez az egzisztencialista dráma – az emberek élik meg.

Tobias Lindholm Oscar-jelölt filmje ugyanazokkal a húsbavágó alapkérdésekkel foglalkozik, mint korábbi rendezése, az Emberrablás. Ott is egy megoldhatatlan konfliktusban kell döntést hozni, miközben a kényszerhelyzetben csak rossz megoldások vannak. Ott sem a fegyveres, erőszakos akciók hordozzák a feszültséget, hanem a morális dilemma, amely a nézőt is állásfoglalásra készteti.

Forgalmazza a Vertigo Média Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.