Film

Egy háború

  • 2016. április 10.

Film

Dán egység Afganisztánban. Fiatal emberek halnak értelmetlenül ott, ahol nem tudni, ki az ellenség és honnan támad. A parancsnok küldetésük fontosságáról beszél, és személyes példamutatásával oldaná az elveszettségérzést. De döntést hoz, összhangban a szolgálati szabályzattal – amely miatt gyerekek halnak meg. Aztán ismét döntést hoz, amely már nem felel meg a szolgálati szabályzatnak – és ezért is gyerekek halnak meg.

Csak az utóbbi esetben felelősségre is vonják – odahaza, az ún. igazság kiderítése iránt kétségtelenül elkötelezett, ám a harctéri tudatállapotból mit sem értő jogászok. De vajon az áldozatok számítanak, vagy a lelkiismeret megnyugtatása? Mármint a társadalomé, amely elküldi katonáit, hogy őrizzék a békét ott, ahol nincs béke, és terjesszék a demokráciát, ahol a fogalom sem értelmezhető.

Minden fél a saját legjobb belátása szerint cselekszik. Mégis, szükségképpen hoz helyrehozhatatlanul rossz döntéseket. Akárcsak a humanista megfontolásokból a világ válságos pontjain katonailag is beavatkozó nemzetközi szervezetek, melyek olykor beismerik, olykor tetézik a kudarcot. Míg a drámát – és a film magva ez az egzisztencialista dráma – az emberek élik meg.

Tobias Lindholm Oscar-jelölt filmje ugyanazokkal a húsbavágó alapkérdésekkel foglalkozik, mint korábbi rendezése, az Emberrablás. Ott is egy megoldhatatlan konfliktusban kell döntést hozni, miközben a kényszerhelyzetben csak rossz megoldások vannak. Ott sem a fegyveres, erőszakos akciók hordozzák a feszültséget, hanem a morális dilemma, amely a nézőt is állásfoglalásra készteti.

Forgalmazza a Vertigo Média Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.