Film

Egy háború

  • 2016. április 10.

Film

Dán egység Afganisztánban. Fiatal emberek halnak értelmetlenül ott, ahol nem tudni, ki az ellenség és honnan támad. A parancsnok küldetésük fontosságáról beszél, és személyes példamutatásával oldaná az elveszettségérzést. De döntést hoz, összhangban a szolgálati szabályzattal – amely miatt gyerekek halnak meg. Aztán ismét döntést hoz, amely már nem felel meg a szolgálati szabályzatnak – és ezért is gyerekek halnak meg.

Csak az utóbbi esetben felelősségre is vonják – odahaza, az ún. igazság kiderítése iránt kétségtelenül elkötelezett, ám a harctéri tudatállapotból mit sem értő jogászok. De vajon az áldozatok számítanak, vagy a lelkiismeret megnyugtatása? Mármint a társadalomé, amely elküldi katonáit, hogy őrizzék a békét ott, ahol nincs béke, és terjesszék a demokráciát, ahol a fogalom sem értelmezhető.

Minden fél a saját legjobb belátása szerint cselekszik. Mégis, szükségképpen hoz helyrehozhatatlanul rossz döntéseket. Akárcsak a humanista megfontolásokból a világ válságos pontjain katonailag is beavatkozó nemzetközi szervezetek, melyek olykor beismerik, olykor tetézik a kudarcot. Míg a drámát – és a film magva ez az egzisztencialista dráma – az emberek élik meg.

Tobias Lindholm Oscar-jelölt filmje ugyanazokkal a húsbavágó alapkérdésekkel foglalkozik, mint korábbi rendezése, az Emberrablás. Ott is egy megoldhatatlan konfliktusban kell döntést hozni, miközben a kényszerhelyzetben csak rossz megoldások vannak. Ott sem a fegyveres, erőszakos akciók hordozzák a feszültséget, hanem a morális dilemma, amely a nézőt is állásfoglalásra készteti.

Forgalmazza a Vertigo Média Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.