Film

Csajkor

  • 2015. április 6.

Film

Vic, a 15 éves kamaszlány Párizs valamelyik elővárosának rideg lakótelepén él három testvérével és munkában elnyűtt anyjával. Középiskoláról nem ábrándozhat, tanulhat valami szakmát, vagy mehet takarítónőnek, mint a magányos mama. Lúzer jövendőbelije most még a korlátot támasztja a játszótéren, és csajok után fütyürész a haverokkal, de majd csinál neki gyerekeket, mielőtt elhagyná, hogy azok ugyanazon a lepra lakótelepen rohadjanak meg a munkában elnyűtt anyjukkal…

Vic barátnőzik: egy kis pia, egy kis lófrálás, verekedés a rivális csajbandákkal. Vic fiúzik: szerelme kültelki jósrác, már készíti neki a család-csapdát, de azért elmeséli az első éjszakát barátjának – aki Vic bátyja. A lekurvázás a minimum, a bántalmazás pedig magától értetődő.

Kényszerpályák, kilátástalanság, apró, esendő örömök, és mély keserűség. Céline Sciamma érzékeny filmjében nem kibontakozik a dráma, hanem jelen van annak minden kis mozzanatában. Nem megtörténik a katasztrófa, nem bekövetkezik a jóvátehetetlen – hanem átitatja még a legörömtelibb, legintimebb pillanatokat is. Mérgez. Egy hazamenés már olyan feszültséget hordoz, amitől a néző is gombócot érez a torkában. A megalázás itt alapvető léthelyzet: az erősebb mindjárt uralkodik is a családban, az utcán, mindenhol.

Vic fekete. A negyedben majdnem mindenki az. A fehér ember nem is érti, nem is érzékeli, mi zajlik közvetlen szomszédságában. Majd, ha égnek megint az autók, és törnek a kirakatok.

Felkavaró filmjével és annak nyitott befejezésével a rendezőnő nem ítéletalkotásra, hanem empátiára szólít fel.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.