Film

Csajkor

  • 2015. április 6.

Film

Vic, a 15 éves kamaszlány Párizs valamelyik elővárosának rideg lakótelepén él három testvérével és munkában elnyűtt anyjával. Középiskoláról nem ábrándozhat, tanulhat valami szakmát, vagy mehet takarítónőnek, mint a magányos mama. Lúzer jövendőbelije most még a korlátot támasztja a játszótéren, és csajok után fütyürész a haverokkal, de majd csinál neki gyerekeket, mielőtt elhagyná, hogy azok ugyanazon a lepra lakótelepen rohadjanak meg a munkában elnyűtt anyjukkal…

Vic barátnőzik: egy kis pia, egy kis lófrálás, verekedés a rivális csajbandákkal. Vic fiúzik: szerelme kültelki jósrác, már készíti neki a család-csapdát, de azért elmeséli az első éjszakát barátjának – aki Vic bátyja. A lekurvázás a minimum, a bántalmazás pedig magától értetődő.

Kényszerpályák, kilátástalanság, apró, esendő örömök, és mély keserűség. Céline Sciamma érzékeny filmjében nem kibontakozik a dráma, hanem jelen van annak minden kis mozzanatában. Nem megtörténik a katasztrófa, nem bekövetkezik a jóvátehetetlen – hanem átitatja még a legörömtelibb, legintimebb pillanatokat is. Mérgez. Egy hazamenés már olyan feszültséget hordoz, amitől a néző is gombócot érez a torkában. A megalázás itt alapvető léthelyzet: az erősebb mindjárt uralkodik is a családban, az utcán, mindenhol.

Vic fekete. A negyedben majdnem mindenki az. A fehér ember nem is érti, nem is érzékeli, mi zajlik közvetlen szomszédságában. Majd, ha égnek megint az autók, és törnek a kirakatok.

Felkavaró filmjével és annak nyitott befejezésével a rendezőnő nem ítéletalkotásra, hanem empátiára szólít fel.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.