Film

Csajkor

  • 2015. április 6.

Film

Vic, a 15 éves kamaszlány Párizs valamelyik elővárosának rideg lakótelepén él három testvérével és munkában elnyűtt anyjával. Középiskoláról nem ábrándozhat, tanulhat valami szakmát, vagy mehet takarítónőnek, mint a magányos mama. Lúzer jövendőbelije most még a korlátot támasztja a játszótéren, és csajok után fütyürész a haverokkal, de majd csinál neki gyerekeket, mielőtt elhagyná, hogy azok ugyanazon a lepra lakótelepen rohadjanak meg a munkában elnyűtt anyjukkal…

Vic barátnőzik: egy kis pia, egy kis lófrálás, verekedés a rivális csajbandákkal. Vic fiúzik: szerelme kültelki jósrác, már készíti neki a család-csapdát, de azért elmeséli az első éjszakát barátjának – aki Vic bátyja. A lekurvázás a minimum, a bántalmazás pedig magától értetődő.

Kényszerpályák, kilátástalanság, apró, esendő örömök, és mély keserűség. Céline Sciamma érzékeny filmjében nem kibontakozik a dráma, hanem jelen van annak minden kis mozzanatában. Nem megtörténik a katasztrófa, nem bekövetkezik a jóvátehetetlen – hanem átitatja még a legörömtelibb, legintimebb pillanatokat is. Mérgez. Egy hazamenés már olyan feszültséget hordoz, amitől a néző is gombócot érez a torkában. A megalázás itt alapvető léthelyzet: az erősebb mindjárt uralkodik is a családban, az utcán, mindenhol.

Vic fekete. A negyedben majdnem mindenki az. A fehér ember nem is érti, nem is érzékeli, mi zajlik közvetlen szomszédságában. Majd, ha égnek megint az autók, és törnek a kirakatok.

Felkavaró filmjével és annak nyitott befejezésével a rendezőnő nem ítéletalkotásra, hanem empátiára szólít fel.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.