Csodák

  • 2015. március 15.

Film

Alice Rohrwacher Ermanno Olmi vagy a Taviani testvérek legjobb munkáival rokonítható,
Cannes-ban díjazott filmje nem (csak) a történet szintjén hat. Lebegő feszültség uralja a művet: nem a fordulatok, hanem a közjátékok, nem a kibontakozó dráma, hanem a drámát magában hordozó környezet nyújtja azt a sajátos élményt, amely a nézőt megragadhatja.

Egy többnyelvű, gazdálkodó család mindennapjaiba nyerünk beavatást. A német férfi és francia felesége négy lánygyermeket nevel a tanyán, életük a méhészkedés körül forog, megélhetésüket a méz biztosítja – és a szomszédos földeken permetezés címén alkalmazott mérgezés veszélyezteti. Részben ez lehetetleníti el életüket, részben a termelői létezés megbecsültségének alacsony szintje, részben pedig a forráshiány és az egyre szorongatóbb jogszabályok, előírások. Pénzért bevállalják egy javítóintézeti kamaszfiú nevelését, de a lecsúszást megakadályozni nem tudják.

false

Hacsak. Hacsak nem nyerik meg a tévés vetélkedő fődíját, ahol más gazdálkodókkal szemben kell az ősi etruszk kultúra igaz örököseinek bizonyulni (mondom: német a férfi, talán francia a nő, etruszknak lenni pedig éppoly komoly dolog, mint errefelé hunnak). A film végére felőrlődő családot a legnagyobb, már erősen kamaszodó lány nézőpontjából látjuk. Bigott és hajcsártermészetű apjával, gyenge és megfáradt anyjával szemben benne a legerősebb a felelősségérzet. Ő az, aki összetartja a vállalkozást is meg a családot is, és ő az, aki elvágyakozik.

A gazdaság tönkremegy, a vetélkedőként elővezetett cirkusz megaláztatásba fúl, a fiú elszökik, a család – egy gyönyörű, szimbolikus-allegorikus végkifejletben – széthullik. A nézőben mégis a szokatlan tevékenységek, hangulatok maradnak meg: a munka mint küzdelem, küszködés – és csak ritkán öröm. A szegényes, omlatag kúria, a felbomló személyiségű felnőttek, a világ természetére rácsodálkozó lány tekintete.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.