Csodák

  • 2015. március 15.

Film

Alice Rohrwacher Ermanno Olmi vagy a Taviani testvérek legjobb munkáival rokonítható,
Cannes-ban díjazott filmje nem (csak) a történet szintjén hat. Lebegő feszültség uralja a művet: nem a fordulatok, hanem a közjátékok, nem a kibontakozó dráma, hanem a drámát magában hordozó környezet nyújtja azt a sajátos élményt, amely a nézőt megragadhatja.

Egy többnyelvű, gazdálkodó család mindennapjaiba nyerünk beavatást. A német férfi és francia felesége négy lánygyermeket nevel a tanyán, életük a méhészkedés körül forog, megélhetésüket a méz biztosítja – és a szomszédos földeken permetezés címén alkalmazott mérgezés veszélyezteti. Részben ez lehetetleníti el életüket, részben a termelői létezés megbecsültségének alacsony szintje, részben pedig a forráshiány és az egyre szorongatóbb jogszabályok, előírások. Pénzért bevállalják egy javítóintézeti kamaszfiú nevelését, de a lecsúszást megakadályozni nem tudják.

false

Hacsak. Hacsak nem nyerik meg a tévés vetélkedő fődíját, ahol más gazdálkodókkal szemben kell az ősi etruszk kultúra igaz örököseinek bizonyulni (mondom: német a férfi, talán francia a nő, etruszknak lenni pedig éppoly komoly dolog, mint errefelé hunnak). A film végére felőrlődő családot a legnagyobb, már erősen kamaszodó lány nézőpontjából látjuk. Bigott és hajcsártermészetű apjával, gyenge és megfáradt anyjával szemben benne a legerősebb a felelősségérzet. Ő az, aki összetartja a vállalkozást is meg a családot is, és ő az, aki elvágyakozik.

A gazdaság tönkremegy, a vetélkedőként elővezetett cirkusz megaláztatásba fúl, a fiú elszökik, a család – egy gyönyörű, szimbolikus-allegorikus végkifejletben – széthullik. A nézőben mégis a szokatlan tevékenységek, hangulatok maradnak meg: a munka mint küzdelem, küszködés – és csak ritkán öröm. A szegényes, omlatag kúria, a felbomló személyiségű felnőttek, a világ természetére rácsodálkozó lány tekintete.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.