"Csokoládé, rengeteg csokoládé" - Alekszandr Szokurov filmrendező

  • Kriston László
  • 2010. november 11.

Film

AzOrosz bárka, aMolock, aTaurusvagy épp azAnya és fia59 éves alkotójának legutóbbi filmje, azAlexandraa Kino "Russia Rulez 2" című vetítéssorozatán szerepel a jövő héten. A mifelénk ritkán látott vendégnek számító orosz rendezővel a Berlinalén beszéltünk.
Az Orosz bárka, a Molock, a Taurusvagy épp az Anya és fia 59 éves alkotójának legutóbbi filmje, az Alexandraa Kino "Russia Rulez 2" című vetítéssorozatán szerepel a jövő héten. A mifelénk ritkán látott vendégnek számító orosz rendezővel a Berlinalén beszéltünk.

Magyar Narancs: Mindig inkább az anyákra koncentrál, mintsem a vonzerejük teljében lévő szépségekre. AzAlexandra(2007) hősnője egyenesen nagymama.

Alekszandr Szokurov: A filmek általában gyönyörűséges teremtményekként szerepeltetik a nőket, akiket le lehet vetkőztetni, meg lehet erőszakolni, bármit lehet velük tenni. Csak a férfiakat tüntetik fel emberi lényként. A nők szerepe dekoratív, a reklámok, klipek, a kommersz filmek mind ezt sugallják. Nálam a nő emberi lény, s az emberiség édesanyja. Még ha fiatal, akkor is leendő anya.

MN: A családi kapcsolatokat sem ábrázolja, csak a szülő-gyermek viszonyig megy el (Anya és fia, 1997,Apa és fia, 2003). Miért?

ASZ: Talán egyszer készítek olyan filmet is.

MN: Műveiben gyakran beszél politikusokról és katonákról. Miért foglalkoztatja annyira a történelem?

ASZ: Mert létünk a történelmi erőktől függ. Életünk az erőszakon alapul, s az erőszak, amint belép a történelembe, ott marad, és sosem szűnik meg. Nem sikerült még létrehoznunk egyetlen olyan hatalmi rendszert sem, amely mentes lenne az erőszaktól. Még a legdemokratikusabb államokban is használnak erőszakot az uralmon lévők. A hatalom tulajdonsága, hogy játszmákat űz az uralma alá tartozó polgárokkal, hiába mi választottuk őket. A diktátorok nem a Holdról jöttek. Közülünk valók, olyanok, mint mi. Vagy rosszabbak. Mi készteti az embert agresszivitásra?

MN: Talált rá választ?

ASZ: Hitler lenne az? Egy szál maga? Megátalkodott, gonosz alak, de akkor is csak egy ember. Amit elindított, erőszakot szül mindenütt: láncreakció. Tömeges méretekben. Ez volt a múltunk, és ez lesz a jövőnk is. Semmi jel nem utal rá, hogy a hatalom szisztémája, az uralkodás princípiuma változna.

MN: Reménytelennek tartja az emberi civilizációt?

ASZ: Mindannyian tudjuk, hogy a világ kegyetlen. Isten elég gonosz dolgot művelt azzal, hogy tudattal ruházta fel az embert, és tudomására hozta, hogy halandó. Ettől az ember megértette, hogy a másik ember legyőzése, a képesség a gyilkolásra roppant erős "eszköz" a kezében.

MN: Van egy határ, amit nem hág át az atrocitások felbolygatásában?

ASZ: Hogyne. A mozi lehetőségeit túlbecsülik. Rendkívül tökéletlen médium. Egy író sokkal többet tud elmondani a regényével, mint egy rendező a filmjével. Fontosnak tartom, hogy a halált és a gyilkosság aktusát ne mutassam meg a filmjeimben. Vagy legalábbis a képkivágáson kívül történjen. Szerintem az embereknek is tartaniuk kellene tőle. Mármint ne a haláltól féljenek, hanem a morális haláltól, magától a cselekedettől, amely halálba küldi a másikat. Ez az egyetlen határ, amit felállítottam magamnak. Kedvenc művészeim közül Dosztojevszkij volt az egyetlen, aki túllépte ezt a vonalat: megmutatta a gyilkosságot, és választékos részletességgel érzékelteti a gyilkos gondolatait, érzéseit.

MN: De közvetve mégis ábrázolja a halált: azOrosz bárka(2002) hőse is halott.

ASZ: Ez nem a halál, hanem a lélek élete, vagy ha úgy tetszik, utóélete.

MN: Nem kacérkodott a lehetőséggel, hogy fikciós formában is foglalkozzon korunk társadalmi, politikai kérdéseivel?

ASZ: Megtettem a dokumentumfilmjeimben, valós életanyagok feltárásával (parasztasszonyokról, Jelcinről, Sosztakovicsról készített filmeket - K. L.). Szükségem van a distanciára, ez a művészet egyik alapfeltétele. De a "történelmi" filmjeimben feszegetett kérdések a jelenünkre nézve is időszerűek, relevánsak.

MN: Miben talál felüdülést és megnyugvást?

ASZ: Dosztojevkszij mondta, hogy aki önmagát feladva cselekszik másokért, abban az emberben ott van a szépség. A krisztusi tettek szépsége. De Mohamed, a próféta szerint is a cselekedetek szépsége mentheti meg a világot. A szépség tehát morális szépség. Tudományos felfedezéseinkkel, nagyvárosi életünkkel elképesztően bonyolult hellyé változtattuk a világot, csak közben elfelejtkeztünk a morális értékekről.

MN: A seremetyevói reptéren mindig eszembe jutott Tarkovszkijról készített portréfilmjének képsora az emigrálásról. Ön mindig tagadta, hogy hasonlóságok lennének a filmjeik között.

ASZ: Közeli barátok voltunk. ' szeretett engem, én is őt - úgy, ahogy csak két teljesen eltérő ember szeretheti egymást. Mert két hasonló ember rögtön elkezd vitatkozni. A mi gondolkodásunk és világlátásunk nagyon eltérő volt: engem minden érdekelt, őt csak az élet bizonyos aspektusai. Mondhatni, engem az egész erdő izgatott, őt csak egy fa.

MN: Igaz, hogy legközelebb a Faust-legendát dolgozza fel? Marlowe, Goethe vagy Thomas Mann után?

ASZ: Csak annyit mondhatok, hogy az ördög nem szerepel majd benne, és még a szaga sem lesz érezhető! Végeztem a gonosszal, elegem van belőle! Elküldtem a Holdra. De lesz a filmben csokoládé, rengeteg csokoládé meg Strauss-muzsika, bécsi fejedelmi miliő, gyönyörű hölgyek, daliás férfiak, pompás lovak és szép, terebélyes fák.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."