"Csokoládé, rengeteg csokoládé" - Alekszandr Szokurov filmrendező

  • Kriston László
  • 2010. november 11.

Film

AzOrosz bárka, aMolock, aTaurusvagy épp azAnya és fia59 éves alkotójának legutóbbi filmje, azAlexandraa Kino "Russia Rulez 2" című vetítéssorozatán szerepel a jövő héten. A mifelénk ritkán látott vendégnek számító orosz rendezővel a Berlinalén beszéltünk.
Az Orosz bárka, a Molock, a Taurusvagy épp az Anya és fia 59 éves alkotójának legutóbbi filmje, az Alexandraa Kino "Russia Rulez 2" című vetítéssorozatán szerepel a jövő héten. A mifelénk ritkán látott vendégnek számító orosz rendezővel a Berlinalén beszéltünk.

Magyar Narancs: Mindig inkább az anyákra koncentrál, mintsem a vonzerejük teljében lévő szépségekre. AzAlexandra(2007) hősnője egyenesen nagymama.

Alekszandr Szokurov: A filmek általában gyönyörűséges teremtményekként szerepeltetik a nőket, akiket le lehet vetkőztetni, meg lehet erőszakolni, bármit lehet velük tenni. Csak a férfiakat tüntetik fel emberi lényként. A nők szerepe dekoratív, a reklámok, klipek, a kommersz filmek mind ezt sugallják. Nálam a nő emberi lény, s az emberiség édesanyja. Még ha fiatal, akkor is leendő anya.

MN: A családi kapcsolatokat sem ábrázolja, csak a szülő-gyermek viszonyig megy el (Anya és fia, 1997,Apa és fia, 2003). Miért?

ASZ: Talán egyszer készítek olyan filmet is.

MN: Műveiben gyakran beszél politikusokról és katonákról. Miért foglalkoztatja annyira a történelem?

ASZ: Mert létünk a történelmi erőktől függ. Életünk az erőszakon alapul, s az erőszak, amint belép a történelembe, ott marad, és sosem szűnik meg. Nem sikerült még létrehoznunk egyetlen olyan hatalmi rendszert sem, amely mentes lenne az erőszaktól. Még a legdemokratikusabb államokban is használnak erőszakot az uralmon lévők. A hatalom tulajdonsága, hogy játszmákat űz az uralma alá tartozó polgárokkal, hiába mi választottuk őket. A diktátorok nem a Holdról jöttek. Közülünk valók, olyanok, mint mi. Vagy rosszabbak. Mi készteti az embert agresszivitásra?

MN: Talált rá választ?

ASZ: Hitler lenne az? Egy szál maga? Megátalkodott, gonosz alak, de akkor is csak egy ember. Amit elindított, erőszakot szül mindenütt: láncreakció. Tömeges méretekben. Ez volt a múltunk, és ez lesz a jövőnk is. Semmi jel nem utal rá, hogy a hatalom szisztémája, az uralkodás princípiuma változna.

MN: Reménytelennek tartja az emberi civilizációt?

ASZ: Mindannyian tudjuk, hogy a világ kegyetlen. Isten elég gonosz dolgot művelt azzal, hogy tudattal ruházta fel az embert, és tudomására hozta, hogy halandó. Ettől az ember megértette, hogy a másik ember legyőzése, a képesség a gyilkolásra roppant erős "eszköz" a kezében.

MN: Van egy határ, amit nem hág át az atrocitások felbolygatásában?

ASZ: Hogyne. A mozi lehetőségeit túlbecsülik. Rendkívül tökéletlen médium. Egy író sokkal többet tud elmondani a regényével, mint egy rendező a filmjével. Fontosnak tartom, hogy a halált és a gyilkosság aktusát ne mutassam meg a filmjeimben. Vagy legalábbis a képkivágáson kívül történjen. Szerintem az embereknek is tartaniuk kellene tőle. Mármint ne a haláltól féljenek, hanem a morális haláltól, magától a cselekedettől, amely halálba küldi a másikat. Ez az egyetlen határ, amit felállítottam magamnak. Kedvenc művészeim közül Dosztojevszkij volt az egyetlen, aki túllépte ezt a vonalat: megmutatta a gyilkosságot, és választékos részletességgel érzékelteti a gyilkos gondolatait, érzéseit.

MN: De közvetve mégis ábrázolja a halált: azOrosz bárka(2002) hőse is halott.

ASZ: Ez nem a halál, hanem a lélek élete, vagy ha úgy tetszik, utóélete.

MN: Nem kacérkodott a lehetőséggel, hogy fikciós formában is foglalkozzon korunk társadalmi, politikai kérdéseivel?

ASZ: Megtettem a dokumentumfilmjeimben, valós életanyagok feltárásával (parasztasszonyokról, Jelcinről, Sosztakovicsról készített filmeket - K. L.). Szükségem van a distanciára, ez a művészet egyik alapfeltétele. De a "történelmi" filmjeimben feszegetett kérdések a jelenünkre nézve is időszerűek, relevánsak.

MN: Miben talál felüdülést és megnyugvást?

ASZ: Dosztojevkszij mondta, hogy aki önmagát feladva cselekszik másokért, abban az emberben ott van a szépség. A krisztusi tettek szépsége. De Mohamed, a próféta szerint is a cselekedetek szépsége mentheti meg a világot. A szépség tehát morális szépség. Tudományos felfedezéseinkkel, nagyvárosi életünkkel elképesztően bonyolult hellyé változtattuk a világot, csak közben elfelejtkeztünk a morális értékekről.

MN: A seremetyevói reptéren mindig eszembe jutott Tarkovszkijról készített portréfilmjének képsora az emigrálásról. Ön mindig tagadta, hogy hasonlóságok lennének a filmjeik között.

ASZ: Közeli barátok voltunk. ' szeretett engem, én is őt - úgy, ahogy csak két teljesen eltérő ember szeretheti egymást. Mert két hasonló ember rögtön elkezd vitatkozni. A mi gondolkodásunk és világlátásunk nagyon eltérő volt: engem minden érdekelt, őt csak az élet bizonyos aspektusai. Mondhatni, engem az egész erdő izgatott, őt csak egy fa.

MN: Igaz, hogy legközelebb a Faust-legendát dolgozza fel? Marlowe, Goethe vagy Thomas Mann után?

ASZ: Csak annyit mondhatok, hogy az ördög nem szerepel majd benne, és még a szaga sem lesz érezhető! Végeztem a gonosszal, elegem van belőle! Elküldtem a Holdra. De lesz a filmben csokoládé, rengeteg csokoládé meg Strauss-muzsika, bécsi fejedelmi miliő, gyönyörű hölgyek, daliás férfiak, pompás lovak és szép, terebélyes fák.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?