"Csokoládé, rengeteg csokoládé" - Alekszandr Szokurov filmrendező

  • Kriston László
  • 2010. november 11.

Film

AzOrosz bárka, aMolock, aTaurusvagy épp azAnya és fia59 éves alkotójának legutóbbi filmje, azAlexandraa Kino "Russia Rulez 2" című vetítéssorozatán szerepel a jövő héten. A mifelénk ritkán látott vendégnek számító orosz rendezővel a Berlinalén beszéltünk.
Az Orosz bárka, a Molock, a Taurusvagy épp az Anya és fia 59 éves alkotójának legutóbbi filmje, az Alexandraa Kino "Russia Rulez 2" című vetítéssorozatán szerepel a jövő héten. A mifelénk ritkán látott vendégnek számító orosz rendezővel a Berlinalén beszéltünk.

Magyar Narancs: Mindig inkább az anyákra koncentrál, mintsem a vonzerejük teljében lévő szépségekre. AzAlexandra(2007) hősnője egyenesen nagymama.

Alekszandr Szokurov: A filmek általában gyönyörűséges teremtményekként szerepeltetik a nőket, akiket le lehet vetkőztetni, meg lehet erőszakolni, bármit lehet velük tenni. Csak a férfiakat tüntetik fel emberi lényként. A nők szerepe dekoratív, a reklámok, klipek, a kommersz filmek mind ezt sugallják. Nálam a nő emberi lény, s az emberiség édesanyja. Még ha fiatal, akkor is leendő anya.

MN: A családi kapcsolatokat sem ábrázolja, csak a szülő-gyermek viszonyig megy el (Anya és fia, 1997,Apa és fia, 2003). Miért?

ASZ: Talán egyszer készítek olyan filmet is.

MN: Műveiben gyakran beszél politikusokról és katonákról. Miért foglalkoztatja annyira a történelem?

ASZ: Mert létünk a történelmi erőktől függ. Életünk az erőszakon alapul, s az erőszak, amint belép a történelembe, ott marad, és sosem szűnik meg. Nem sikerült még létrehoznunk egyetlen olyan hatalmi rendszert sem, amely mentes lenne az erőszaktól. Még a legdemokratikusabb államokban is használnak erőszakot az uralmon lévők. A hatalom tulajdonsága, hogy játszmákat űz az uralma alá tartozó polgárokkal, hiába mi választottuk őket. A diktátorok nem a Holdról jöttek. Közülünk valók, olyanok, mint mi. Vagy rosszabbak. Mi készteti az embert agresszivitásra?

MN: Talált rá választ?

ASZ: Hitler lenne az? Egy szál maga? Megátalkodott, gonosz alak, de akkor is csak egy ember. Amit elindított, erőszakot szül mindenütt: láncreakció. Tömeges méretekben. Ez volt a múltunk, és ez lesz a jövőnk is. Semmi jel nem utal rá, hogy a hatalom szisztémája, az uralkodás princípiuma változna.

MN: Reménytelennek tartja az emberi civilizációt?

ASZ: Mindannyian tudjuk, hogy a világ kegyetlen. Isten elég gonosz dolgot művelt azzal, hogy tudattal ruházta fel az embert, és tudomására hozta, hogy halandó. Ettől az ember megértette, hogy a másik ember legyőzése, a képesség a gyilkolásra roppant erős "eszköz" a kezében.

MN: Van egy határ, amit nem hág át az atrocitások felbolygatásában?

ASZ: Hogyne. A mozi lehetőségeit túlbecsülik. Rendkívül tökéletlen médium. Egy író sokkal többet tud elmondani a regényével, mint egy rendező a filmjével. Fontosnak tartom, hogy a halált és a gyilkosság aktusát ne mutassam meg a filmjeimben. Vagy legalábbis a képkivágáson kívül történjen. Szerintem az embereknek is tartaniuk kellene tőle. Mármint ne a haláltól féljenek, hanem a morális haláltól, magától a cselekedettől, amely halálba küldi a másikat. Ez az egyetlen határ, amit felállítottam magamnak. Kedvenc művészeim közül Dosztojevszkij volt az egyetlen, aki túllépte ezt a vonalat: megmutatta a gyilkosságot, és választékos részletességgel érzékelteti a gyilkos gondolatait, érzéseit.

MN: De közvetve mégis ábrázolja a halált: azOrosz bárka(2002) hőse is halott.

ASZ: Ez nem a halál, hanem a lélek élete, vagy ha úgy tetszik, utóélete.

MN: Nem kacérkodott a lehetőséggel, hogy fikciós formában is foglalkozzon korunk társadalmi, politikai kérdéseivel?

ASZ: Megtettem a dokumentumfilmjeimben, valós életanyagok feltárásával (parasztasszonyokról, Jelcinről, Sosztakovicsról készített filmeket - K. L.). Szükségem van a distanciára, ez a művészet egyik alapfeltétele. De a "történelmi" filmjeimben feszegetett kérdések a jelenünkre nézve is időszerűek, relevánsak.

MN: Miben talál felüdülést és megnyugvást?

ASZ: Dosztojevkszij mondta, hogy aki önmagát feladva cselekszik másokért, abban az emberben ott van a szépség. A krisztusi tettek szépsége. De Mohamed, a próféta szerint is a cselekedetek szépsége mentheti meg a világot. A szépség tehát morális szépség. Tudományos felfedezéseinkkel, nagyvárosi életünkkel elképesztően bonyolult hellyé változtattuk a világot, csak közben elfelejtkeztünk a morális értékekről.

MN: A seremetyevói reptéren mindig eszembe jutott Tarkovszkijról készített portréfilmjének képsora az emigrálásról. Ön mindig tagadta, hogy hasonlóságok lennének a filmjeik között.

ASZ: Közeli barátok voltunk. ' szeretett engem, én is őt - úgy, ahogy csak két teljesen eltérő ember szeretheti egymást. Mert két hasonló ember rögtön elkezd vitatkozni. A mi gondolkodásunk és világlátásunk nagyon eltérő volt: engem minden érdekelt, őt csak az élet bizonyos aspektusai. Mondhatni, engem az egész erdő izgatott, őt csak egy fa.

MN: Igaz, hogy legközelebb a Faust-legendát dolgozza fel? Marlowe, Goethe vagy Thomas Mann után?

ASZ: Csak annyit mondhatok, hogy az ördög nem szerepel majd benne, és még a szaga sem lesz érezhető! Végeztem a gonosszal, elegem van belőle! Elküldtem a Holdra. De lesz a filmben csokoládé, rengeteg csokoládé meg Strauss-muzsika, bécsi fejedelmi miliő, gyönyörű hölgyek, daliás férfiak, pompás lovak és szép, terebélyes fák.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”