Film

Csúnya, gonosz bácsik

Film

Ha egy filmben morális dilemmát kívánunk teremteni, a legjobb téma a pedofília. Ha bátorítjuk az azonosulást a bántalmazott gyermek szüleivel vagy a tehetetlen, de elszánt nyomozóval, könnyen elérhetjük, hogy a néző szinte szomjazza a bosszút, de hamar az önbíráskodás dicsőítésének és a slasheresztétika túlhasználatának hibájába eshetünk.

A pedofil (vagy a megvádolt) szemszöge is jó választás: hogyan tehet tönkre egy életet, karriert a végső tabu stigmája, melyet az ártatlanság bizonyítása sem moshat le?

A Csúnya, gonosz bácsik c. izraeli thriller igen sajátos utat választ: felkínálja a nézőnek, hogy tetszőleges szereplővel/nézőponttal azonosuljon. A bosszúra szomjazó apa személyisége és módszerei is visszataszítók, az elszántnak tűnő nyomozó fájdalmasan inkompetensnek bizonyul, míg a szexuális ragadozó (vagy akit annak hisznek) zavarbaejtően szimpatikus. A három férfi közül bárki lehet bűnös, de ártatlan is, így zárja össze a film egy kínzókamrává átalakított pincében őket. Ez az alaphelyzet szinte követeli a sötét, drámai hangvételt, ám itt megbotránkoztató fekete komédiába hajló felhangokkal találkozunk, melyek gyakran elveszik a kínzós jelenetek élét. A film mesterien adagolja az információkat, és használja ki a néző narratív beidegződéseit. Olyan sokszor kell a nézőnek újraalkotnia hipotéziseit, és átcsatornáznia azonosulását, míg végül megérti, hogy nem az a lényeg, ki a bűnös, hanem hogy egy olyan világban élünk, melyben senki sem véd meg: tehetetlen az állam, a rendőrség, a család.

Forgalmazza a PARLUX Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.