Film

Csúnya, gonosz bácsik

Film

Ha egy filmben morális dilemmát kívánunk teremteni, a legjobb téma a pedofília. Ha bátorítjuk az azonosulást a bántalmazott gyermek szüleivel vagy a tehetetlen, de elszánt nyomozóval, könnyen elérhetjük, hogy a néző szinte szomjazza a bosszút, de hamar az önbíráskodás dicsőítésének és a slasheresztétika túlhasználatának hibájába eshetünk.

A pedofil (vagy a megvádolt) szemszöge is jó választás: hogyan tehet tönkre egy életet, karriert a végső tabu stigmája, melyet az ártatlanság bizonyítása sem moshat le?

A Csúnya, gonosz bácsik c. izraeli thriller igen sajátos utat választ: felkínálja a nézőnek, hogy tetszőleges szereplővel/nézőponttal azonosuljon. A bosszúra szomjazó apa személyisége és módszerei is visszataszítók, az elszántnak tűnő nyomozó fájdalmasan inkompetensnek bizonyul, míg a szexuális ragadozó (vagy akit annak hisznek) zavarbaejtően szimpatikus. A három férfi közül bárki lehet bűnös, de ártatlan is, így zárja össze a film egy kínzókamrává átalakított pincében őket. Ez az alaphelyzet szinte követeli a sötét, drámai hangvételt, ám itt megbotránkoztató fekete komédiába hajló felhangokkal találkozunk, melyek gyakran elveszik a kínzós jelenetek élét. A film mesterien adagolja az információkat, és használja ki a néző narratív beidegződéseit. Olyan sokszor kell a nézőnek újraalkotnia hipotéziseit, és átcsatornáznia azonosulását, míg végül megérti, hogy nem az a lényeg, ki a bűnös, hanem hogy egy olyan világban élünk, melyben senki sem véd meg: tehetetlen az állam, a rendőrség, a család.

Forgalmazza a PARLUX Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.