Film

Fekete leves

Film

Kokainmámorban pörögnek az apró alkalmi bűnöktől terhes hősök, s talán megmenekül a milliós szerencsejáték-tartozást felhalmozó gengsztercsemete is. Esetleg az elvonó szökevényei is új életet kezdhetnek.

Pénzszállító robog át a zöldövezeten, de ahogy az lenni szokott, szépen és gyorsan, s persze tök "véletlenül" kirabolják. Csakhogy ezúttal a rablóbanda egy rehabról szökő kis csapat, függők és sérültek. Az amatőr bűnözőpalánták profikat megszégyenítő módon intézik a 300 millió eltüntetését, ekképp ügyesen rondítanak bele az alvilág vezetőjének bizniszébe. Az alvilág forrong, a gengszterek nem nyugszanak, de szerencsére a budapesti éjszakai élet egyéb simlisei közül megérkeznek a jó szándékú segítők, s ahogy azt előre elképzeltük, tovább növelik a bonyodalmakat.

Novák Erik szinte a semmiből - állami támogatás nélkül - összehozott, többnyire improvizáción alapuló akcióvígjátéka egyszerre keménykedős, mocskos szájú, egy bombabiztos tervet megvalósító, majd káoszba és vérfürdőbe torkolló sztori. A film a banális történet ellenére is működik, mert a rendező ügyesen válogatta szereplőit. Szabó Simon a memóriaproblémákkal küzdő mamlasz, Fátyol Hermina a nagybetűs, ámde félénk nő, míg Feaky D egy pitlák surmó. A legnagyobbat persze régi ismerősünk, Vágvölgyi B. András gurítja a nyegle maffiafőnök szerepében.

A film legjobb ötlete, hogy improvizál és civileket mozgat, ami bár kockázatos vállalkozás, mégis ezerszer izgalmasabb, mint a primitív, hímsoviniszta humorba csomagolt - helyenként persze élvezetes - marháskodás.

Forgalmazza a Krez Film Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.