Film

Mad Max – A harag útja

  • - greff -
  • 2015. július 4.

Film

Míg az úgynevezett tiszta film egykori teoretikusai éveken át munkálkodtak azon, hogy ábrándjaik legalább a műértők számára világosak és vonzóak legyenek, addig George Miller harminc év távollét után negyedszer is kivonult a sivatagba, berobbantotta verdáit, és a multiplexek fiatal közönsége számára is átélhető formába öntötte az egykori álmokat. Rendben, A harag útjába a mozgás sosem látott intenzitású orgiája mellé belefért valahogy egy fabula is, de ez a filmtörténet ősidejének homokdűnéi alól kiemelt, fűszálvékony csontváz csupán. A Hatosfogat sémájáról van szó: juss el járműveddel A pontból B-be, és éld túl valahogy az utat. Ennyi egyébként épp elég is ahhoz, hogy a plázákban tartsa a filmet mondjuk a Museum of Modern Art helyett, ahová amúgy az egyik már-már absztrakt szekvenciája alapján, melyben a homokvihar sötétjét lángnyelvek és villámhálók szabdalják szerteszét, problémátlanul beválasztható volna. Annak ténye, hogy Miller ezt a minőséget röfögő gépkocsik, alkarnyi karabélyok és egy lángszóróval kombinált harci gitár segítségével képes elérni, könnyen az arisztokratikus cinephile-ek eszébe vésheti az örök igazságot, mely szerint a film még a legszebb, legtisztább formájában is vásári szórakozás marad, és ez benne a legjobb. De ha valaki azt képzelné, hogy a mozivarázslat egyszerű mutatvány, akkor csináljon még egy filmet, amelyre boldog egyetértésben bólinthatna rá John Wayne és Laura Mulvey csakúgy, mint André Bazin vagy Kovács Kovi István.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.