Film

Mad Max – A harag útja

  • - greff -
  • 2015. július 4.

Film

Míg az úgynevezett tiszta film egykori teoretikusai éveken át munkálkodtak azon, hogy ábrándjaik legalább a műértők számára világosak és vonzóak legyenek, addig George Miller harminc év távollét után negyedszer is kivonult a sivatagba, berobbantotta verdáit, és a multiplexek fiatal közönsége számára is átélhető formába öntötte az egykori álmokat. Rendben, A harag útjába a mozgás sosem látott intenzitású orgiája mellé belefért valahogy egy fabula is, de ez a filmtörténet ősidejének homokdűnéi alól kiemelt, fűszálvékony csontváz csupán. A Hatosfogat sémájáról van szó: juss el járműveddel A pontból B-be, és éld túl valahogy az utat. Ennyi egyébként épp elég is ahhoz, hogy a plázákban tartsa a filmet mondjuk a Museum of Modern Art helyett, ahová amúgy az egyik már-már absztrakt szekvenciája alapján, melyben a homokvihar sötétjét lángnyelvek és villámhálók szabdalják szerteszét, problémátlanul beválasztható volna. Annak ténye, hogy Miller ezt a minőséget röfögő gépkocsik, alkarnyi karabélyok és egy lángszóróval kombinált harci gitár segítségével képes elérni, könnyen az arisztokratikus cinephile-ek eszébe vésheti az örök igazságot, mely szerint a film még a legszebb, legtisztább formájában is vásári szórakozás marad, és ez benne a legjobb. De ha valaki azt képzelné, hogy a mozivarázslat egyszerű mutatvány, akkor csináljon még egy filmet, amelyre boldog egyetértésben bólinthatna rá John Wayne és Laura Mulvey csakúgy, mint André Bazin vagy Kovács Kovi István.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.