DVD

Rossini: Tell Vilmos

Film

A nyitányáig ismerős opera – nagyjából így jellemezhetnénk Rossini utolsó dalművét, amely francia nagyopera lévén sem a szerző életművében tipikusnak, sem a repertoárba könnyen beilleszthetőnek nem ítélhető. Öt teljes óra a Tell Vilmos játékideje, amely fájdalommentesen nem egykönnyen meghúzható; s két roppant igényes meg egy szinte lehetetlenül nehéz énekszólam mellett ráadásul még hosszú balettbetéteket is tartalmaz, hogy szinte garantáltan egyetlen operaház se próbálja meg bemutatni. 2013 nyarán a pesarói Rossini-fesztivál mindazonáltal nekidurálta magát e vállalkozásnak, s az alkotóknak már-már tökéletes, de okvetlenül fölfedezés értékű előadást sikerült létrehozniuk. Ehhez adva volt egy helyben kinevelt, ma már világjáró fiatal karmester, Michele Mariotti, meg a Rossini szülővárosába kedvvel vissza-visszajáró tenorcsoda, az Arnold kegyetlenül magas szólamát könnyed fölénnyel és pazar énekkultúrával teljesítő Juan Diego Flórez, ám ők ketten talán még nem lettek volna elegendők a sikerhez. Ahhoz ugyanis alighanem szükség volt a brit Graham Vick politikus és látványos rendezésére is, amely osztályelnyomást és osztályforradalmat állított a színpadra, de olyan kidolgozott és mutatós formában, hogy abban még a hosszú és gyakran idegen testnek ható balettbetétek is méltó helyükre kerültek.

A hatalmas múzeumi diorámaként (is) megmutatkozó színpadon a zsarnoki elnyomás, az öncélú megalázások sora, épp így az ellenállás kitörései, s persze a címszereplő nevezetes lövése is a színpadiasság vonzó és operába illő effektusainak kíséretében jelentek meg, s ez mit sem apasztotta a rendezés politikai támadóerejét. Az olasz közönséget dicséri, hogy az előadás
e jellegzetességére éppúgy mind­végig fogékonynak bizonyult, akárcsak Flórez, vagy a Mathilde szerepét alakító remek lett szoprán, Marina Rebeka eszményien formált kantilénáira.

Decca, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.