DVD

Rossini: Tell Vilmos

Film

A nyitányáig ismerős opera – nagyjából így jellemezhetnénk Rossini utolsó dalművét, amely francia nagyopera lévén sem a szerző életművében tipikusnak, sem a repertoárba könnyen beilleszthetőnek nem ítélhető. Öt teljes óra a Tell Vilmos játékideje, amely fájdalommentesen nem egykönnyen meghúzható; s két roppant igényes meg egy szinte lehetetlenül nehéz énekszólam mellett ráadásul még hosszú balettbetéteket is tartalmaz, hogy szinte garantáltan egyetlen operaház se próbálja meg bemutatni. 2013 nyarán a pesarói Rossini-fesztivál mindazonáltal nekidurálta magát e vállalkozásnak, s az alkotóknak már-már tökéletes, de okvetlenül fölfedezés értékű előadást sikerült létrehozniuk. Ehhez adva volt egy helyben kinevelt, ma már világjáró fiatal karmester, Michele Mariotti, meg a Rossini szülővárosába kedvvel vissza-visszajáró tenorcsoda, az Arnold kegyetlenül magas szólamát könnyed fölénnyel és pazar énekkultúrával teljesítő Juan Diego Flórez, ám ők ketten talán még nem lettek volna elegendők a sikerhez. Ahhoz ugyanis alighanem szükség volt a brit Graham Vick politikus és látványos rendezésére is, amely osztályelnyomást és osztályforradalmat állított a színpadra, de olyan kidolgozott és mutatós formában, hogy abban még a hosszú és gyakran idegen testnek ható balettbetétek is méltó helyükre kerültek.

A hatalmas múzeumi diorámaként (is) megmutatkozó színpadon a zsarnoki elnyomás, az öncélú megalázások sora, épp így az ellenállás kitörései, s persze a címszereplő nevezetes lövése is a színpadiasság vonzó és operába illő effektusainak kíséretében jelentek meg, s ez mit sem apasztotta a rendezés politikai támadóerejét. Az olasz közönséget dicséri, hogy az előadás
e jellegzetességére éppúgy mind­végig fogékonynak bizonyult, akárcsak Flórez, vagy a Mathilde szerepét alakító remek lett szoprán, Marina Rebeka eszményien formált kantilénáira.

Decca, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.