DVD

Rossini: Tell Vilmos

Film

A nyitányáig ismerős opera – nagyjából így jellemezhetnénk Rossini utolsó dalművét, amely francia nagyopera lévén sem a szerző életművében tipikusnak, sem a repertoárba könnyen beilleszthetőnek nem ítélhető. Öt teljes óra a Tell Vilmos játékideje, amely fájdalommentesen nem egykönnyen meghúzható; s két roppant igényes meg egy szinte lehetetlenül nehéz énekszólam mellett ráadásul még hosszú balettbetéteket is tartalmaz, hogy szinte garantáltan egyetlen operaház se próbálja meg bemutatni. 2013 nyarán a pesarói Rossini-fesztivál mindazonáltal nekidurálta magát e vállalkozásnak, s az alkotóknak már-már tökéletes, de okvetlenül fölfedezés értékű előadást sikerült létrehozniuk. Ehhez adva volt egy helyben kinevelt, ma már világjáró fiatal karmester, Michele Mariotti, meg a Rossini szülővárosába kedvvel vissza-visszajáró tenorcsoda, az Arnold kegyetlenül magas szólamát könnyed fölénnyel és pazar énekkultúrával teljesítő Juan Diego Flórez, ám ők ketten talán még nem lettek volna elegendők a sikerhez. Ahhoz ugyanis alighanem szükség volt a brit Graham Vick politikus és látványos rendezésére is, amely osztályelnyomást és osztályforradalmat állított a színpadra, de olyan kidolgozott és mutatós formában, hogy abban még a hosszú és gyakran idegen testnek ható balettbetétek is méltó helyükre kerültek.

A hatalmas múzeumi diorámaként (is) megmutatkozó színpadon a zsarnoki elnyomás, az öncélú megalázások sora, épp így az ellenállás kitörései, s persze a címszereplő nevezetes lövése is a színpadiasság vonzó és operába illő effektusainak kíséretében jelentek meg, s ez mit sem apasztotta a rendezés politikai támadóerejét. Az olasz közönséget dicséri, hogy az előadás
e jellegzetességére éppúgy mind­végig fogékonynak bizonyult, akárcsak Flórez, vagy a Mathilde szerepét alakító remek lett szoprán, Marina Rebeka eszményien formált kantilénáira.

Decca, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.