Film

Darínra várva

Milagros Mumenthaler: Nyitott ajtók, ablakok

  • - köves -
  • 2012. szeptember 9.

Film

Kezdetben vala a ház. Egy nagy családi ház, egy nagy családi krízissel, kertre néző nagy ablakokkal és magukba néző nagy lányokkal. A lányok hárman vannak, a krízis egyedül, ám utóbbi áll nyerésre.

A három nővér a nagymama hűlt helyét kerülgeti, a nemrég elhunyt nagymamáét, akiről annyi azért megtudható az információit inkább magának tartogató filmből, hogy ő volt a családfő. Marina, Sofia és Violeta sokat mesélhetne a filmidőt meg sem váró hölgyről; valaki elmondhatná, mi a története az idétlenül rezgő masszázságynak vagy a szülők hiányának, de ez nem egy megmondós film, hanem az argentin melankolikusok csendszimfóniája. A nagymamátlan ház Buenos Airesben található, de sem tangóharmonika-dallamok nem szűrődnek át a spalettákon, sem Ricardo Darín nem állít be mint az argentin film nagykövete. Ez a ház nem annyira az egyetemes filmtörténetbe van bekötve (Csehov, a nagy orosz filmes vagy Bergman emlegetése persze mindig szerencsét hoz), mint inkább a szereplők nem túl egyetemes, ám annál egyénibb - egyénien eseménytelen - történetébe. Amelyről épp annyi tudható meg, amennyit ezek a búval-bájjal bélelt lányok láttatni engednek, ami nem sok, mert Marina főleg csak néz, Sofia főleg csak duzzog, Violeta pedig főleg csak fekszik: hol a kedvesén, hol más fekvőalkalmatosságon. A lányok hol gyanakodva méregetik egymást és egymás gyászát, hol maguk elé néznek a kanapén. Aki volt már három gyászoló lány, bizonyára reális élethelyzetként értékeli a látottakat, de aki nem, az is érdeklődéssel figyelheti a szobák közti testi-lelki mozgásokat. És Ricardo Darín még mindig sehol. A lányok viszont pizzát rendelnek vagy videót: csak argentin film ne legyen - mondja egyikük a rendelésnél, az sem kizárt, hogy inside joke-ként. Milagros Mumenthaler filmjét viszont azok fogják megrendelni, akik kedvelik, ha a kamera elidőz egy öreg írógépen, egy fűzőbe fogott női háton vagy a jelentéssel bíró ablakokon. A távolban olykor elpattan egy húr is, de a rendezőnőt dicséri, hogy valaki mindig van, aki két lélekrezdülés között elmossa a szennyes edényt. És Ricardo Darín sem állít be; egyszer sem.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.